Svensk øl

Hei
håper det er noen her som kan hjelpe meg med å sette sammen en eller har en oppskrift på Bryggmästarens Premium Guld. Jeg er på langt nær noe proff innen ølbrygging men har laget 6-7 øl typer men har aldri satt sammen en øl oppskrift fra bunn av.
Så jeg takker på forhånd for alle hjelp!

Den er klassifisert som en tysk pilsner, så om du går til verk med tyske råvarer er det en god start. Ser ingen oppskrifter på nettet. Folk oppfatter den som bitter, så kanskje dra opp IBU mer en klassisk pils.

Norges favorittene (mest kjøpte øl) skårer dårligere på RateBeer, hhv. 5 og 6 :D
https://www.ratebeer.com/beer/ringnes-pilsner/9425/
https://www.ratebeer.com/beer/hansa-pilsner-norway/11112/

Sammenligner du pilsen med en dobbel IPA eller imperial stout, har du liksom ikke forstått poenget. Pilsen er subtil, mindre brautende, den er stort sett velbalansert og harmonisk.
Og den er ikke så dum. Lys, ren, frisk og lettdrikkelig. Perfekt i solveggen, på uteservering en av de første vårdagene, på byen med venner, i godstolen foran TV-skjermen som viser kampen du bare må se.

Avsporing, men kunne ikke dy meg, beklager til trådstarter

Sakset fra en prisutdeling ølet vant, ref. http://www.alltomwhisky.se/2015/04/2-guld-prestigetrofe-till-abro/
Bryggmästarens Premium Gold är bryggt med extra omsorg och resultatet är en pilsner med stor beska och en tydlig prägel av humlearom.

Så här säger bryggmästare Lennarth Anemyr som skapat vinnaren ifråga:
– Bryggmästarens Premium Gold är en äkta hantverksprodukt, bryggd på de absolut finaste råvarorna. Vi är mycket stolta över att få ta emot ett sådant prestigefullt pris för en av våra bästa drycker.

Brygge med litt høyere IBU ift. tysk pils og senhumling for litt mer aroma ?

Sist redigert av en moderator:
Takk for tipset! jeg leste også omtalen som du refererer var ikke helt enig i mange av de uttalelsene, smaken er som baken.......
For meg er det en ferie lø når jeg er i Sverige lettdrikelig og passer til det meste!

Takk for tipset! jeg leste også omtalen som du refererer var ikke helt enig i mange av de uttalelsene, smaken er som baken.......
For meg er det en ferie lø når jeg er i Sverige lettdrikelig og passer til det meste!

Jeg har ikke smakt den, så jeg skal ikke ha noen mening om den. Jeg er bare generelt skeptisk til såpass sterk pils. Alkoholen stikker seg som regel fram på en ubehagelig måte, synes jeg. Men jeg er kanskje litt ekstra vár for alkoholsmak, så jeg hadde nok lagt den ned mot 5% om jeg skulle brygget den. Grensa går ved 5,2 for meg:).

Men Finn, jeg har da lest (eller podcast hørt) at den perfekte pils-styrken ligger på 5,5. Uten at jeg nødvendigvis er helt enig... dog heter det visst akkurat det.

Men Finn, jeg har da lest (eller podcast hørt) at den perfekte pils-styrken ligger på 5,5. Uten at jeg nødvendigvis er helt enig... dog heter det visst akkurat det.

Det kan godt hende:). Men de fleste ligger vel ikke der? (Nå snakker jeg om tyske og tsjekkiske.)

Nåja, jeg snakker uansett bare om egen smak og erfaring her. Jeg synes at det som er godt i en pils - og i lyse øl generelt, forresten - fort blir forstyrret av alkoholsmak - og jeg reagerer ganske fort på alkoholsmak. Så jeg ble f.eks. ikke særlig lykkelig da 05 dro cream ale'n min ned på 1.004 og skaffet meg et øl på 6,2% her om dagen.

Tilbake
Topp