Tape som tåler 12 bar trykk

Abonnerer på bladet "Gjør det selv", og tenkte jeg skulle tipse om en test de hadde gjort. Kunne jo hende at det var noen her som hadde en lekkasje et sted  ;)

"Tesa Xtreme Conditions" - http://www.tesa.com/industry/tesa_4600_xtreme_conditions,i.html

Tapen har ikke noen limflate, men tynn dekkstrimmel. Limer kun mot seg selv, og når den strekkes og vikles stramt rundt en gjenstand smelter den nærmest sammen og danner en sammenhengende muffe. Silikonbasert, og koster nok 170 for 3m. Virker også på våte gjenstander, og under vann. Temperaturområde fra -60 °C til 260 °C. Takler også støv og fettstoffer.

Fikk 5/5 i testen de gjorde. Om den kan benyttes på steder hvor den kommer i kontakt med mesk/øl har jeg ingen anelse om, men må jo være ideell til å tette rundt koblinger på slanger for CO2!

BaardS skrev:
Abonnerer på bladet "Gjør det selv", og tenkte jeg skulle tipse om en test de hadde gjort. Kunne jo hende at det var noen her som hadde en lekkasje et sted  ;)

"Tesa Xtreme Conditions" - http://www.tesa.com/industry/tesa_4600_xtreme_conditions,i.html

Tapen har ikke noen limflate, men tynn dekkstrimmel. Limer kun mot seg selv, og når den strekkes og vikles stramt rundt en gjenstand smelter den nærmest sammen og danner en sammenhengende muffe. Silikonbasert, og koster nok 170 for 3m. Virker også på våte gjenstander, og under vann. Temperaturområde fra -60 °C til 260 °C. Takler også støv og fettstoffer.

Fikk 5/5 i testen de gjorde. Om den kan benyttes på steder hvor den kommer i kontakt med mesk/øl har jeg ingen anelse om, men må jo være ideell til å tette rundt koblinger på slanger for CO₂!

v en eller annen grunn fikk jeg lyst på en rull tape. Aldri hatt den følelsen før.

Jeg erb
Redneck-typen, og er aldri langt unna gaffarullen :)
Jeg avstår uansett fra slikt i bryggeriet. Enten loddes/slagloddes, eller sveises.
Går ikke det eller gjenger, byttes det ut :)

runarstock: burde vel lagt ved en advarsel om evt. følger ved utilsiktet bruk, ala de store sort på gult advarslene klistret opp overalt i biler som våre venner i USA bruker  :lmao:

magne1972: Vi vet alle at å disse Gaffa er verre enn å banne i kirken! men likevel; verden går fremover?  ??? Gleder meg til du inviterer til Redneck-kurs i slaglodding av siliconslanger  ;D

Sendte følgende spørsmål til produsenten:

"According to Your Product: tesa® 4600 Xtreme Conditions.

As one of thousands homebrewers, I am wondering if it's secure to use this tape in food gradient systems. I have made an entry at norbrygg.no - the official site for Norwegian homebrewers, tipping of my fellow brewers. I am reffering to a test done by the Norwegian magazine "Gjør det selv", but the questions I get back is if the tape is safe to use in homebrew systems in direct contact to liquid ment for consumption. Temperature area fom 0 degrees Celsius to 110 degrees Celsius. I will really appreciate an answer
  :)"

Fikk foreløpig svar i form av en videresending:

"Dear Sabrina, We have received an interesting question regarding our 4600 from Mr. Bård in Norway. Can you help us out with answer?

Thank you in advance

Med vennlig hilsen/Best regards
tesa A/S
Sedat (Red. fjernet etternavn)
Regional Product Manager
Professional Distribution
Northern Europe

Og Tilbakemelding:
"Dear all,

if the tape is in direct contact with food, we cannot recommend the usage of the tape.
Moreover, we do not over a certification for food industry.

It seems that we are not able to recommend the tape for this application.

Please let us know if you have more questions, Sabrina

Sabrina  (Red. fjernet etternavn) | tesa SE
International Products and Markets"

Så da vet vi at tapen ikke bør benyttes i direkte kontakt med brygget i noen stadier, men kan jo være svært så nyttig på lekke CO2 koblinger og som tetting av evt. lekke koblinger på ølslanger eller kjøleslanger!  :yes:

Hørtes ut som et veldig fint produkt til et problem jeg har, som ikke har med brygging å gjøre.
Fant ingen norske forhandlere i din link. Sto det noe om hvor dette er å få kjøpt i Norge i Gjør Det Selv?

Nop. kun tlf. til Tesa Norge AS, 22 90 79 86 og link til www.tesa.com. Tipper produktet er nytt og vil komme i velasorterte butikker etter hvert, men om du ringer dem hjelper du sikkert til med å speede opp prosessen  ;)

Artig om du gidder å gi en tilbakemelding om du får fatt i produktet og testet!

Tilbake
Topp