Temperatur for naturlig karbonering av lagerøl?

Har en "hurtigbrygga" coronaklone som begynner å virke veldig lovende (dvs omtrent så kjedelig som en coronaklone skal være...) og snart er klar for flasking.

Det store spørsmålet er så... Karbonere i romtemperatur, eller kaldere?

Tenkte å coldcrashe og bruke gelatin for å få det klarest mulig, og så tilsette en liten dæsj frisk gjær (mener det var wlp833) sammen med sukkerlake (eller kanskje best med dextrose e.l. til corona) før flasking, så det kommer til å være litt helt frisk og rask gjær der.

Samtidig er det også viktig at det er ferdig til 13. Sept, siden det er en bursdagsgave... Så er det trygt å karbonere i romtemperatur, eller kan det gi usmaker? Evt kan jeg godt ta det på kaldere temperaturer også, om det bare er safe mht karboneringen?

Er nesten så jeg skulle ha kjøpt inn fat og co2-utstyr, men da tror jeg dama hadde kasta meg ut...
 
Romtemp imo. Skal dette være ferdig om 3 uker så har du allerede dårlig tid om du ikke har karbonert... har nettopp satt en batch selv med 833, og etter 2 uker i kjøleskapet (etter 2 uker karbonering) var det fortsatt merkbar svovelpreg på aroma, så den var ikke ferdig.
 
Hvis du ikke har gjort noe hokuspokus så ville jeg droppet den ekstra gjæren og bare karbonert i romtemperatur til du må sette det kjølig for servering.
 
Tilbake
Topp