Temperaturregulering av kjøkkenskap?

Jeg brygger smått nok til at jeg får plass til tre gjæringskar på 12L i skapet på kjøkkenbenken. De skal alle sammen ha mellom 21-18, helst 18 graders temp. Kjøkkenet blir veldig lett 22 eller mer, men er det rommet med mest stabil temperatur. Vi bor i et gammelt hus, hvor alt bortsett fra kjøkken, soverom og bad blir ganske kaldt i løpet av natta.

Hvordan kan jeg regulere tempen inne i et kjøkkenskap? Finnes det noe sånt som små kjøleelement som kan være egna til å senke tempen med bare noen få grader, og som ikke krever de helt store inngrepene? Jeg tenkte at noe kunne monteres på veggen inn til neste skap, hvor det uansett bare står kasseroller. På den måten blir det usynlig. Noe spesielt lavere enn det trengs ikke, kjelleren er kald nok til å dekke fra 16 og ned mot kjøleskapstemperatur. Alternativet er å bygge ei lita kasse i kjelleren, og heller bruke et element som kan øke temperaturen. Kanskje det er enklest?

Jeg vil gjøre det billig og enkelt, ikke noe datastyrte krummelurer. Brygginga foregår på fruens nåde, og jeg får mye goodwill på at alt nå er "usynlig" og koster lite. Og selvfølgelig at hun og syns ølet er kjempegodt :)

Det er mye enklere å bruke kalde omgivelser og så regulere en varmekilde... jeg bruker selv et lite rom i kjelleren og en varmeovn som står på 100W som styres med en STC-1000. Funker fjell. Sett evt gjeringskarene i en balje vann for å holde jevnere temperatur. Enkleste måten å få kontrollert kjøling på er å bruke kjøleskap eller fryseboks.

Hvorfor kjøper du ikke bare et gammelt kjøleskap og setter i kjelleren? Da kan du, i kombinasjon med en liten varmekilde i skapet, gjære på akkurat den temperaturen du ønsker året rundt.

Ville gått for en kasse i kjelleren. Er nok den billigste løsningen. En varmekilde og en stc1000 så er du i mål.

Hvis kassen er godt isolert er det ikke mye varme som skal til.

I hodet mitt var det veldig "slick" å ha alt bortgjemt i kjøkkenbenken, men det er kanskje egentlig bedre å la være å sage og styre inni der... Det var bare så fristende å ha alt samla inne på ett rom. Men jeg ser absolutt at rent teknisk er det lettest å gjøre det omvendt, og sikkert billigere og.

Kassa kan jo være superenkel. Bare en treboks med noen isoporplater på innsiden! Hva slags varmekilde er best egna, egentlig? Det vil jo være kompakt og ganske godt isolert, så jeg vil ikke ha noe fryktelig kraftig som koker nærmeste gjæringskar med jevne mellomrom. Hm. Kanskje en dobbel bunn og varmeaaparat under? Det må være så enkelt, billig men funksjonelt som mulig, jeg får krupp i hodet av tanken på noe som skal styres med datamaskin og ikke skrutrekker.

Er nevnt mange forskjellige varmekilder folk har brukt her på forumet.
Men jeg ville gått for en liten pc vifte for å holde sirkulasjon i luften.

Til varmekilde kan du egentlig bruke alt men det lønnet seg å ikke ha for stor pga svingningene i temp.

Jeg har et kjøleskap i kjelleren jeg har til lager brygging, der bruker jeg et 25 w terrarium belte rundt bøtta. Funker topp.

En god gammel varmepære er det folk som bruker.

Eller frostvakt fra biltema.

Du finner sikkert noe du har liggende som kan brukes.

Hoi! Frostvakt er jo grisebillig! Det står at det er trinnløs termostat på denne, men er den god nok til denne bruken, eller burde jeg sette på en STC-1000, og hvor komplisert er egentlig den operasjonen?

Tror prosjektet mitt står klart for meg nå! Virker som kjøkkenbenken er berga :)

Ville gått for en stc1000. Vet ikke hvor nøyaktig den frostvakte er.

Kan hende det er mulig å få kjøpt stc1000 av folk på forumet om dagen. Tror det er mange som har fått feil versjon til å lage stc1000+.

Ellers er ikke stc noe dyr investering.

Koblingen er veldig simpel.
Hvis du søker på stc1000 her på forumet er det sikkert masse tråder om det.

Du trenger absolutt en STC e.l. Frostvakta skal jo hindre frost, ikke varme opp, så tviler på at den termostaten går særlig høyere enn noen ganske få grader.

Det er også temperaturen i vørter/øl du egentlig ønsker å styre, ikke lufttempen. Dette løses som regel ved å tape fast en termometerprobe på gjæringsbøtta og så isolere denne med isopor e.l. Dersom jeg har gjæringsbøtta i vann setter jeg bare proben i vannet siden vannet rundt karet og gjæringskaret jo må holde ganske så lik temperatur.

Tilbake
Topp