Tett bazooka screen

runeni

Norbrygg-medlem
Gjorde mitt første forsøk på maltbrygging idag. Mesket i en kjølebag med en bazooka screen. Etter å ha tappet ca 15 liter gikk bazookaen tett. Det var ikke mulig å få ut noe mer. Rørte som bare det for å få sirkulasjon, men det sildret kun litt. Etter å ha brukt ca 30 time på å få tappet den neste literen måtte jeg finne på noe. Endte opp med å helle vørter over en kjøkkensikt for å få ut all vesken. Virker som bazookaen snurpet seg skikkelig sammen rett ved koblingen mot gjennomføringen. Noen som har erfaring med bazookaen? Er det brukandes? og hva søren gjør man for å få den til å virke?

Rune

Er det mulig at du har tappet av for raskt, så hele maltsenga har kollapset? Det har hendt meg med vanlig manifold også. Det har dog løst seg med litt røring og litt heving av vanntemp.

Mulig jeg tappet for raskt, ja. Åpnet kuleventilen på fullt da jeg begynte å tappe. 

Forsøk å blåse i tappeslangen, tror det er bedre enn å røre (noe som sjeldent funker likevel), innbiller meg det ødelegger maltsenga noe mindre.

Vi hadde problemer med for lang silikonslange ved avtapping.. Når vi kappet den til så den gikk omtrent akkurat til bunn av kjelen, men så rant det meget bedre. Vet ikke hvordan dette er for deg, og men det hjalp hos oss :)

(Tidligere hadde jeg en slange som gikk til bunnen og ca en runde innvendig langs kanten)

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2

Tilbake
Topp