Takk for svar, de hadde kun lakrisrot igjen så var det vi kunne brukeMin erfaring med lakrisrot i kok er at effekten er svakt og ikke så fremtredende. Du kan prøve å ta den med i gjæringskaret for bedre effekt.
Men jeg ville heller benyttet lakrisstangen som Bryggselv blant annet selger. Ca 2g per liter etter stormgjæring.
Hei, ja den er smakt på. Kjenner en syrlighet og "tartness" fra bringebær, samt behagelig salt lakris i ettersmak. Spent på hvordan den blir med lengre lagringHvordan ligger du an nå @ThomasC ? Har du smakt?
Jeg tenker også å bruke lakris og kaffe i et brygg etter påske, men brygger bare 12 liter først for å se hva jeg kan justere neste gang.
Jeg synes iallefall at det minner om salt lakris, ikke at man nødvendigvis kjenner selve saltet, men syns det minner mer om den salte enn den søte varianten, noe jeg ble glad over iallefall! Tenkte å smake igjen i kveld, kan komme med en oppdatert smaksprofil daSpennende. Er veldig glad i salmiakk og salt lakris. Blir det salt lakrissmak av lakrisrot?
Takker for svar og tips. Det ble til at jeg hadde i lakris i humlepose de siste fem minuttene, og førte posen med videre i gjæringskar. Mulig jeg koker det til en ekstrakt neste gang og har i. Smakte på det i går da jeg målte SG, og det er en tydelig og god lakrissmak i ølet. Konklusjon: Sier bryggselv at en hel pakke er for mye, så er sjansen at jeg synes det er helt passe
Tenker også å lage lakrisstout eller porter snart og lurte på om man kan koke lakrisen i en hopspider istedenfor i en humlepose?
Den har en funky smak fra bringebær, samt fått en behagelig sødme fra lakrisen. Kjenner gjerne ikke det salte preget som jeg nevnte lenger, men lakrisen er der tydelig. Brukt Maris Otter som basemaltHelt enig. Passer godt i godteskåla og i en stout.
Takk, begynner å glede meg, kjenner jeg.
Forresten, brukte du Vienna/ Munich som basemalt, eller pilsmalt?