Tilsetning av lakris i Stout - Med eller uten humlepose?

Hei,

Jeg skal snart brygge en stout jeg skal tilsette lakris og bringebær i. Spørsmålet er: Skal lakrisen tilsettes i humlepose, og fjernes etter de fem minuttene de har kokt i ølet? Eller skal lakrisen has løst oppi og bli med videre i gjæringskaret?
 
Oppfølgerspørsmål: Hvor mye lakris? Bryggselv sa at hele pakken ville bli altfor mye. Jeg prøvde å koke opp 1 liter vann i 5 minutter med 2 gram lakrisrot i, og kjenner godt lakrisen, men redd for at den vil overdøves av all den mørke malten og bringebæren. Virker det fortsatt galskap å helle i 100 gram? Er 25 liters brygg
 
Min erfaring med lakrisrot i kok er at effekten er svakt og ikke så fremtredende. Du kan prøve å ta den med i gjæringskaret for bedre effekt.

Men jeg ville heller benyttet lakrisstangen som Bryggselv blant annet selger. Ca 2g per liter etter stormgjæring.
 
Min erfaring med lakrisrot i kok er at effekten er svakt og ikke så fremtredende. Du kan prøve å ta den med i gjæringskaret for bedre effekt.

Men jeg ville heller benyttet lakrisstangen som Bryggselv blant annet selger. Ca 2g per liter etter stormgjæring.
Takk for svar, de hadde kun lakrisrot igjen så var det vi kunne bruke
 
Jeg valgte å koke lakrisroten, sile væsken, kjøle ned og tilsette væsken i gjæringskaret. Jeg prøvde kanskje 30 gram lakrisrot og kjente litt sødme i ettersmaken på porteren. Neste gang ville jeg prøvd 50 gram. Du tilsetter bare nok væske til å dekke lakrisroten og lar det koke 5-10 minutter.
Dette var på et allgrain-sett fra ølbrygging.no.
 
Takker for svar og tips. Det ble til at jeg hadde i lakris i humlepose de siste fem minuttene, og førte posen med videre i gjæringskar. Mulig jeg koker det til en ekstrakt neste gang og har i. Smakte på det i går da jeg målte SG, og det er en tydelig og god lakrissmak i ølet. Konklusjon: Sier bryggselv at en hel pakke er for mye, så er sjansen at jeg synes det er helt passe
 
Spørs om ikke den lakrissmaken vil styrke seg betraktelig med lagring, mye av vørtersmaken som er med på å maskere lakrisen vil forsvinne under gjæringen... Jeg er redd for at bryggselv kanskje har et poeng..
 
Hvordan ligger du an nå @ThomasC ? Har du smakt?
Jeg tenker også å bruke lakris og kaffe i et brygg etter påske, men brygger bare 12 liter først for å se hva jeg kan justere neste gang.
 
Hvordan ligger du an nå @ThomasC ? Har du smakt?
Jeg tenker også å bruke lakris og kaffe i et brygg etter påske, men brygger bare 12 liter først for å se hva jeg kan justere neste gang.
Hei, ja den er smakt på. Kjenner en syrlighet og "tartness" fra bringebær, samt behagelig salt lakris i ettersmak. Spent på hvordan den blir med lengre lagring
 
Spennende. Er veldig glad i salmiakk og salt lakris. Blir det salt lakrissmak av lakrisrot?
 
Spennende. Er veldig glad i salmiakk og salt lakris. Blir det salt lakrissmak av lakrisrot?
Jeg synes iallefall at det minner om salt lakris, ikke at man nødvendigvis kjenner selve saltet, men syns det minner mer om den salte enn den søte varianten, noe jeg ble glad over iallefall! Tenkte å smake igjen i kveld, kan komme med en oppdatert smaksprofil da
 
Helt enig. Passer godt i godteskåla og i en stout.

Takk, begynner å glede meg, kjenner jeg.

Forresten, brukte du Vienna/ Munich som basemalt, eller pilsmalt?
 
Sist redigert:
Takker for svar og tips. Det ble til at jeg hadde i lakris i humlepose de siste fem minuttene, og førte posen med videre i gjæringskar. Mulig jeg koker det til en ekstrakt neste gang og har i. Smakte på det i går da jeg målte SG, og det er en tydelig og god lakrissmak i ølet. Konklusjon: Sier bryggselv at en hel pakke er for mye, så er sjansen at jeg synes det er helt passe
 
Helt enig. Passer godt i godteskåla og i en stout.

Takk, begynner å glede meg, kjenner jeg.

Forresten, brukte du Vienna/ Munich som basemalt, eller pilsmalt?
Den har en funky smak fra bringebær, samt fått en behagelig sødme fra lakrisen. Kjenner gjerne ikke det salte preget som jeg nevnte lenger, men lakrisen er der tydelig. Brukt Maris Otter som basemalt
 
Det hørtes godt ut med lakris. Tro om det er mulig å lage en te og tilsette med sprøyte gjennom ball lock?
Klart det er mulig (svarer meg selv), men hvor stor dose?
Antagelig må en bare prøve seg fram med litt og litt.
 
Plukker opp denne.
Må man bruke lakrisrot? Hva med deilig fersk lakris fra godtehylla, eller noen salmiakkpastiller/ drops? Har en slags boks, fra apoteket, tror jeg, der dropsene har smeltet til en klump. Hadde jo vært greit å prøve det i øl, ellers går det til snaps.
 
Tilbake
Topp