Svedjerug eller spelt? På jakt etter oppskrift

STUV

Norbrygg-medlem
Jeg skal brygge et øl snart og et av kriteriene er at jeg skal bruke økologisk malt. Malteriet tilbyr det, men de er tomme for økologisk byggmalt den kommende måneden. De har i hvert fall norsk byggmalt og de har andre kornsorter økologiske som svedjerug, spelt og bokhvete. Spørsmålet mitt er ganske enkelt: Hva bør jeg brygge om jeg skal lage øl til folk som ikke vil ha det for sært, men som tar i bruk enten svedjerug, spelt eller bokhvete?
 
Jeg skal brygge et øl snart og et av kriteriene er at jeg skal bruke økologisk malt. Malteriet tilbyr det, men de er tomme for økologisk byggmalt den kommende måneden. De har i hvert fall norsk byggmalt og de har andre kornsorter økologiske som svedjerug, spelt og bokhvete. Spørsmålet mitt er ganske enkelt: Hva bør jeg brygge om jeg skal lage øl til folk som ikke vil ha det for sært, men som tar i bruk enten svedjerug, spelt eller bokhvete?
En weissbier med litt farge? Bruk spelt som hvete, og legg til 10% rug.

Men kanskje weissbier er sært:)?
 
Interessant forslag! Min erfaring er at enkelte mener weissbier er for "søtt", men kanskje rugen vil løse det problemet?
 
Interessant forslag! Min erfaring er at enkelte mener weissbier er for "søtt", men kanskje rugen vil løse det problemet?
Gir nok et lite "spicy" tøtsj. Kanskje 15%?

Men ellers er ikke weissbier søtt - men det er bløtt og behagelig - og fruktig.
 
Jeg skal brygge et øl snart og et av kriteriene er at jeg skal bruke økologisk malt. Malteriet tilbyr det, men de er tomme for økologisk byggmalt den kommende måneden. De har i hvert fall norsk byggmalt og de har andre kornsorter økologiske som svedjerug, spelt og bokhvete. Spørsmålet mitt er ganske enkelt: Hva bør jeg brygge om jeg skal lage øl til folk som ikke vil ha det for sært, men som tar i bruk enten svedjerug, spelt eller bokhvete?
Jeg forstår ikke helt hva du mener. Skal du erstatte bygg med noe annet?

(Norsk bygg er ikke mer økologisk enn annet med mindre det er oppgitt å være det.)
 
Jeg formulerte meg kanskje uklart. Jeg hadde foretrukket å kjøpe norsk, økologisk malt, men er uansett fornøyd med norsk ikke-økologisk byggmalt. Siden Malteriet tilbyr økologisk malt av svedjerug, spelt og bokhevete, hadde det vært gøy å brukt en av de råvarene i et (naturligvis) primært byggbasert brygg.

Spørsmålet kan egentlig bare omformuleres til: Har noen en oppskrift på et noenlunde lettdrikkelig øl som inneholder svedjerug, spelt eller bokhvete?
 
Tilbake
Topp