Tilsette humle før kok!?

Sit og les "Krydder" frå "Det lille ekstra" avdi eg leiter etter rett mengd tørka lakris i ein bokk. Men så kjem eg over dette:

Det finnes store paralleller til bruk av krydder og 'det andre' krydderet: humle. I bladet Proost nr. 14 har jeg vist på forskning som påviste at tilsetning av humle før koking gir en høyre verdsatt humlearoma (7). Humle som tilsettes like før kokeslutt får en lavere vurdering. Jeg tror at disse effektene ikke er unike for humle. Det kunne vært interessant å eksperimentere med flere bryggere og jeg er interessert i å høre om sammenligningseksperimenter.

Eg har alltid trudd det var omvendt...
Har nokon av dykk erfaringer?

Jeg brygget siste helg og tilsatt en del (ca 30%) hummle under siling. FWH (first wort hopping) heter dette. Det sies at du for komplekser bittersmak og humlearoma. Det du tilsetter er en persentasje av aromahumle tror jeg. Så like før kokeslutt har du 30% mindre å tilsette. :nosmile: :jaha:

Ja, det er vel riktig som du skriver i første innlegget, at effekten er omvendt, så vidt jeg veit. Humle tilsatt tidlig fungerer som bitterhumle, humle tilsatt seint er aroma. Midt i mellom har du det som omtales som "smakshumle" (f.eks ved halvkokt vørter), men det er vel ikke en veldig eksakt betegnelse.

First Wort Hopping har jeg ikke prøvd enda! Er spent på å få høre om resultatet :)

Tilbake
Topp