Tips / Råd til nybegynner, første oppskrift

Hei

Ønsker inspill på en oppskrift jeg har laget.

Har laget denne i Beercalc og jeg fant ikke Pale crystal malt så har valg CaraAmber 60EBC og
endret denne til 75EBC om Pale crystal er. Jeg har alt kjøpt malt, humle og gjær til denne oppskriften
men kansje er det noe som bør endres?

Er på jakt etter grei bitterhet, god humle smak/aroma og litt fylde (?)..

Statistics
Volume: 23 liters
Boil Volume: 30 liters
OG: 1069
BG: 1053
FG:
Alcohol: 6.8 % by vol.
Colour: 22 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 64 IBU
BU/GU: 0.92
Fermentables
Maris Otter Pale Malt 5 EBC 6000 g
Cara Amber 60 EBC 75 EBC 1000 g
Mash schedule: 67 grader 60 min

Hops
Cascade 6.7% alpha 40 g 60 minutes
Cascade 6.7% alpha 25 g 15 minutes
Galaxy 15.5% alpha 25 g 15 minutes
Cascade 6.7% alpha 25 g 5 minutes
Galaxy 15.5% alpha 25 g 5 minutes
Fermentation
Yeast: WLP007 Dry English Ale

Er det en IPA du prøver på?

Jeg synes det var mye crystal, 500g er sikkert nok i massevis. (Min preferanse iaffall)

Humleskjemaet ser greit ut frem til 5 min, selv hadde jeg økt til totalt 2-3g/L på 15 og 5 min.

For å få frem mye aroma så hadde jeg i tillegg hatt 50+50g ved 1 eller 0 min, samt minimum like mye som tørrhumle i 3-5 dager.

Etter mesk og skylling måler jeg SG og justerer 60min humla til ønsket bitterhet.

Litt smak og behag men jeg ville halvert mengden karamellmalt og lagt til i alle fall 50g tørrhumle.

Takk for svar

Jeg er ikke god på sjangerene, men tror amerikansk IPA var utgangspunktet?

Humleskjema blir slik, om jeg forstår deg rett?

60min 40g cascade
15min 60g cascade
15min 60g galaxy
5min 60g cascade
5min 60g galaxy
1min 50g cascade
1min 50g galaxy
tørrhume 50g cascade + 50g galaxy

Synest dette høres utrolig mye ut utifra andre oppskrifter jeg har studert ?

Jeg skjønner fargen vil endre seg ved å halvere Pale crystal men hvilke andre reaksjoner får dette?

60min til ønsket IBU i ølet. Dersom du får rester av galaxy så kan du vurdere å bruke galaxy som bitterhumle. Siden den har høyere AA% så kan du bruke mindre for samme IBU. Det betyr litt mindre trub. Ikke så nøye egentlig, men det blir kanskje et glass øl ekstra.

15min 30g cascade
15min 30g galaxy
2-3g/L totalt!

5min 30g cascade
5min 30g galaxy
2-3g/L totalt!

1min 50g cascade
1min 50g galaxy
Jeg bruker like mange gram på 1 min som jeg tørrhumler med. Synes 1min humla gir en litt annen aroma en tørrhumla og jeg liker kombinasjonen av de to. Noen synes at det er litt sløsing å hive oppi mye på 1 min fordi mye av aromaen (20-40%???) blåses ut av co2-produksjonen. Jeg synes det gir en kvalitet som gjør det verdt det.

tørrhumle 50g cascade + 50g galaxy
4-8g/L er fint i IPA synes jeg.

Å ja, dette er fortsatt en god del humle! Jeg tolket din første post som at du ønsket en godt humlet IPA.

Selv liker jeg å holde IBUene litt nede(BU/GU under 1.0 slik du har her), og heller druse på med mye smak (15-5min?) og aroma (5-0+tørr?)
Jeg liker heller ikke at IPA ofte er så tørr og mesker for å få litt restsødme for å balansere ut all bitterheten. 66-67 grc er sikkert fint med 007 som gjær!

hehe, 2-3g totalt ja, tenkte nok ikke helt gjennom den ;)
Har endret i beercalc og synest verdiene ser mer fornuftige ut nå.

Jeg aner ikke i hvor stor grad 1min og tørrhumlingen påvirker sluttresultatet
men forstår det slik at det primert er aroma (som igjen påvirker hvordan ølet smaker)
som økes ved 1min og tørrhumling.

Synest forøvrig dette ser spennende ut og ser frem til å forsøke dette.

100g tørrhumle i ca 4 dager gir godt med punch i nesen! 1 min gir ikke like mye punch, men er litt mer subtil og muligens fyldigere. Eller er det overtro... hvem vet? Jeg liker det iaffall!

Cascade er jo en populær humle og Galaxy synes jeg er knallbra med masse fruktig fersken eller pasjonsfrukt og gode greier. Har ikke brukt de to sammen men tror de må passe godt på samme lag.

Her er endelig oppskrift fra beercalc, samt en liten oppdatering.

Statistics

Volume: 22 liters
Boil Volume: 26 liters
OG: 1067
BG: 1057
FG: 1017
Alcohol: 6.6 % by vol.
Colour: 17 EBC (Amber)
Bitterness: 71 IBU
BU/GU: 1.05
Fermentables
Maris Otter Pale Malt 5 EBC 6000 g
Cara Amber 60 EBC 75 EBC 500 g
Mash schedule: 67 grader 60 min

Hops
Cascade 6.5% alpha 40 g 60 minutes
Cascade 6.7% alpha 30 g 15 minutes
Galaxy 15.5% alpha 30 g 15 minutes
Cascade 6.7% alpha 30 g 5 minutes
Galaxy 15.5% alpha 30 g 5 minutes
Fermentation
Yeast: WLP007 Dry English Ale

Comments:

Gjærstarter 1.040 1L - 1rør WLP007

Whirlfloc 15min

@100g cascade tørrhumle 4 dager

21.06.2015

Brygget denne idag. Vasket og gjort alt klar, målte opp humle og malt.
Temperatur meskevann før malt var 72grader, volum 20liter. Etter malt 65-66grader.
Rørte ett par ganger underveis og temperatur i topp vare nede i 64grader.
Brukte varmeplaten på 2-400w for å ikke miste mer temperatur. Mesket i en time
Og skylte med varmt vann, 82grader og høyere. Skylte med totalt 12 liter.
Usikker på volum etter skylling men gikk utifra tap på 6liter i malt. Dvs. 26 liter til kok.
Tar litt tid og koke opp, ingen eksakte tall her. Får ikkje skikkelig rolling boil på 2000w kokeplate.
Må koke endel med lokk pga. Temperatur. Humlet 40g cascade 60min.
cascade 30g, galaxy 30g, whirlfloc og kjølespiral på 15min. Cascade 30g galaxy 30g på 5min.
Kjøling startet etter 60min kok. Fra kok til 20grader på 11min. Tappet av ved hjelp av silmaske,
Mye humlegrums. Note to self: la vørter stå 1-2 timer før tapping til gjæringsdunk, grusomt mye trub. Målte OG 1064. 1003 lavere enn oppskrift.Pitchet gjær wlp007 som har fått to runder med røreplate, totalt 2 døgn.

27.06.2015

Tok ut en prøve for å måle SG. Ser greit ut i dunk, mye bunnfall og mister nok en par liter ekstra på dette.
Målte SG 1010. 6,9% skulle vel dette bli. Noe lavere enn jeg håpet på. Smakte på brygget og det er definitivt innslag
av cascade og galaxy men lite maltsødme. Jeg tror runde 2 med røreplate skulle vært droppet og innbiller meg da
at jeg hadde hatt en høyere SG nå.

-Bør jeg stikke om denne til sekundær før tørrhumling, for å kvitte meg med trub allerede nå? eller
er dette ett unødvendig steg?
-Stemmer det som jeg mistenker ift. lag FG, at runde 2 med røreplate er synderen?

ja skilte gjæren fra vørter etter ett døgn på røreplate og laget ny, tilsatte gjær og lot det stå enda ett døgn ;)

Ikke isolert, holder på å finne løsninger på dette nå. Du tenker temperaturfallet har gitt for mye gjærbart sukker?

Tja, muligens du har brukt mye gjær i såfall, med mindre det var ihht til starter-oppskriften, men det burde ikke ha så mye å si vel. FG på 1017 ville jeg sagt med en gang blir feil, særlig med 007 og så enkel maltbase som du har.

Det har mer å si på mesketemperatur og maltsammensetning da.

Hvis tempen i toppen var 64 grader så var den høyere lengre ned i kjelen. Forøvrig er slike FG-antakelser fra oppskrifter du setter sammen ikke så mye å bry seg om, med mindre du har skrudd inn alle parameterne riktig så er de ofte feil.

Egentlig synest jeg at resultatet treffer bra med tanke på at det var første brygg. Skal få på plass isolasjon
slik at jeg unngår temperaturfall og kansje nøye meg med en runde på røreplate heretter ;)

Et par tips til neste gang: Skyllevannet ditt er for varmt, prøv å hold det rett under 80 grader - og prøv å koke så lite som mulig med lokk (eventuelt med lokk på skakke).

Angående skylle vann og temperatur, siden utmesk på 78 grader ikke er nevnt (anbefales forøvrig hvis du greier å varme opp mesken greit med elementet ditt) så vil nok ikke vørteren være i nærheten av 78 grader selv om skyllevannet er over 80 grader. Hadde du helt 12 liter kokende vann i mesken din på 65 grader og rørt godt rundt ville resultatet blitt ca. 78 grader tilslutt.

Jeg og flere andre har god erfaring med dyppvarmer fra ebay dersom du ønsker litt mere futt på kokingen. Glimrende både for å varme opp meskevannet og til kok, under meskingen brukes kun kokeplate. En varmer på 3kw gir meg nesten litt i overkant rullende kok på en 39l kjele.
Med tilsammen 5kw effekt går oppvarmingen veldig greit på disse volumene.

Sist redigert:
Forsøkte å brygge igjen igår. Denne gang en brown ale/porter lignende sak etter en feilbestilling på nett. Her brukte jeg 3l/kg mesk til 72gr. Etter malt lå det på 65gr. Mesket i 75min. Har bygget meg en kasse som er isolert på innsiden, denne plasseres over kjelen og med lokk så hadde jeg ikke temperaturfall på de 75 minuttene. Etter mesk tappet jeg vørter over på en vanndunk og tilsatte 16 liter skyllevann i kjelen. Dette vannet hold nok alt for lav temperatur da jeg havnet rundt 70 grader i mesk. Etter gode 10 minutter med litt røring ble dette også tappet over på vassdunken.
Synest prosessen denne gangen var mye enklere da jeg slipper å løfte opp malten og hindrer mye søl. Effektivitet ble beregnet til ca. 67%. Brukte jod for å sjekke etter reststivelse med fargen forble orange//brun, da skulle vel mesken være tilstrekkelig.
Etter siste dråpene er over på dunk blir kjelen tømt for malt, pose og div. Helte tilbake vørter og begynte kok. Gikk bedre denne gang da jeg kunne koke med lokken ca. 60% på. God avdamping.

Føler jeg ennå ikke har helt kontroll på dette med skyllevann og temperaturer, men slik er det når jeg velger
å brygge etter egne oppskrifter til å begynne med. Prøving og feiling er det vel det heter ;)

Spørsmålet jeg sitter igjen med etter å ha lest kommentarene over er; Hvordan påvirker temperaturen og mengden av skyllevann
sluttresultatet ? Og om jeg får dette på plass, vil da effektiviteten komme over 70% ?

Temp på skyllevann hjelper til å løse opp sukkeret i mesken, så det lettere blir skylt ut av kornet. Høy nok temperatur stopper også konverteringen av stivelse (denaturerer ensymer).
Mengden vann er litt mer kilent. Lite vann gir mindre vørter, men mer sukker per liter (i "skylt" vann) - og omvendt vil du til slutt vanne ut vørteren, samt muligens få en uheldig pH-verdi.

Temp på skyllevann hjelper til å løse opp sukkeret i mesken, så det lettere blir skylt ut av kornet. Høy nok temperatur stopper også konverteringen av stivelse (denaturerer ensymer).
Mengden vann er litt mer kilent. Lite vann gir mindre vørter, men mer sukker per liter (i "skylt" vann) - og omvendt vil du til slutt vanne ut vørteren, samt muligens få en uheldig pH-verdi.

Så i forhold til utvanning av vørter, og unngå dette. Er det vanlig å ta SG målinger underveis i skylling for å holde dette under oppsyn?

Skylle ut restsukker med varmt vann forstår jeg er viktig, men når du stopper konvertering av stivelse så er vel dette
helst når man fortsatt har meskevann i samme kjelen som malten, eller? Er dette like viktig når jeg tapper første vørter over på dunk
før jeg tilsetter varmt vann igjen ?

Vet ikke hvor håpløse spørsmålene virker men er veldig glad for gode svar ;)

Tilbake
Topp