Tips til denne stouten som skal brygges lørdag?

Hei!

Skal sette brygg nr2 og har følgende oppskrift til 25 ltr brygg.

Maris otter Pale Malt 5300g
Flaked Barley 1000g
Roasted Barley 500g

East kent Golding 4.4% 95 g i 60 min

Gjær WLP004 Irish ALe

Men jeg har også rester fra forrige brygg,

500 gram med Caramellmalt 170 - 220EBC
50 g Chinook
50 g Cascade

I skuffen har jeg også havregryn ;-)

Er det noe av restene som med fordel kan ingå i dette brygget for å gjøre det mer spennende/mørkere/bedre?

Takk for tips!
 
I en relativt uskyldig dry-stout ville jeg personlig ikke brukt amerikansk humle. Granbar/Citrus-preget sies å krasje med brendt malt og kan gi et preg av gammel institusjons-kaffe, noe som blandt annet er grunnen til at "de-bittered" Carafa Special II brukes i ASIBA/ Black IPA fremfor black malt eller roasted barley.

Selvfølgelig kan man gjøre akkurat hva man vil som hjemmebrygger, og mange vil sikkert være uenig i at stouts ikke takler amerikanske humler. Men akkurat her ville jeg latt britene være briter og yankees være yankee-er. ;)
 
Original oppskrift ser jo ut som en god Guinness-klone. Spennende å se hvor lik den blir kommersiell versjon.
 
Ja Guinness har jeg drukket såpass mange kubikk av at det burde jeg kunne kalle en referansesmak. Dropper yankee humlen da og går for originalen.

Men av nyskjerrighet, blir det dumt å ha i noe av carbohemian malten jeg har, f.eks 200g - det vil gjøre den mørkere, men også søtere?
Hva med havregryn? Et par hundre gram vil kunne bidra med ,2-3 % men har jeg lest et sted at det også kan gi et fastere skum... eller er jeg helt på feil jorde her?
 
edorf skrev:
Noen idé om hvor mye/ lenge?

20 gram 10 minutter?

Ved kokeslutt. Jeg er enig med Erlendso om amerikansk humle, og likte dårlig Chinook som bitterhumle i en dry stout. Som ren aromahumle, derimot, er den ganske rund og fin.
 
Da ble følgende brygget i dag:


Stout experiment Style: Extra Stout Brewer: Frode Andersen

Statistics
Volume: 25 liters
OG: 1058
FG:
Alcohol: 5.8 % by vol.
Colour: 71 EBC (Black)
Bitterness: 50 IBU
BU/GU: 0.86
Fermentables
Maris Otter Pale Malt 5300 grammes
Flaked Barley 1000 grammes
Roasted Barley 500 grammes
Flaked Oats 200 grammes
Crystal Malt 135 200 grammes
Mash schedule: 65 degrees for 65 minutes, 78 degrees for 5 minutes.
Hops
East Kent Golding 4.4% alpha 95 grammes 60 minutes
Fermentation
Yeast: WLP004 Irish Ale
Kok 90 minutter

Startet koking med ca 31 ltr og endte rett under 25 ltr etter 1,5 t koking. Målte OG til 1058 og puttet dette inn i beercalc. Det gir en effektivitet på 66%, noe som ikke er spesielt bra vel... Hva bør jeg fokusere på for å øke effektiviteten? Skal nevnes at jeg benytter batch sparging.

Uansett, nå står 24 liter vørter med skikkelig motorolje farge på 20 grader, og jeg håper på et godt resultat.
 
Stouten har stått snart en uke nå og jeg har følgende spørsmål:
Må jeg stikke om (vet ikke om det heter det på øl-terminologi), eller går det bra at det gjærer ut i samme karet?
Har lest noe om at det kan dra uønskede smaker dersom det står lenge i samme kar.

Jeg hadde mitt første brygg, en APA, på samme dunk i 14 dager og synes det smaker bra til å være første forsøk.
 
edorf skrev:
Stouten har stått snart en uke nå og jeg har følgende spørsmål:
Må jeg stikke om (vet ikke om det heter det på øl-terminologi), eller går det bra at det gjærer ut i samme karet?
Har lest noe om at det kan dra uønskede smaker dersom det står lenge i samme kar.

Jeg hadde mitt første brygg, en APA, på samme dunk i 14 dager og synes det smaker bra til å være første forsøk.

Gratulerer med godt øl :)

Men.. hvor har du lest at det er et problem at den står på samme dunk utover en uke??
 
Takk, da er jeg rolig og lar det i fred!

@Torga, jeg leste det på Northern Brewer sine Brewing 101 sider der de sier:

"While sitting on this trub for a short while can impart flavors we want to see in a beer, letting our brew sit atop this trub for too long can create flavors we don’t want. To avoid these flavors setting in, we will “rack” (siphon) the brew out of the first fermenter, careful to leave the trub behind and into a new, clear and clean fermenter. Doing so allows the brew to settle out and condition in flavor. It also give the brewer an opportunity to clear out the beer, after racking the beer into a secondary fermenter, still more trub may form, but when racked into bottles during the final stage the beer should be less hazy and more clear than it started off."

forøvrig en gøy nettside med Brewing TV
 
Om ølet skal stå til gjæring i mer enn tre-fire uker, kan det være greit med omstikking, men om gjæren i utgangspunktet var ved god helse, går som regel fire uker helt fint. Den herskende tommelfigerregelen er et par ukers gjæring før tapping for ale, og typisk tre uker for lager.
 
Takk igjen alle sammen! Her raser svarene inn raskere enn man rekker å poste dem :)

Noen som har inspill til min effektivitet på 66% også? Skal sies at jeg kansje slurvet litt med temperaturen på slutten...
 
Tok en måling i dag, etter at det har vært rolig en stund. Den har nå stått i 12 dager og måler ca 1015 (OG 1058).

Hvis den måler det samme etter et døgn, er det da trygt å flaske den?

Tok en prøvesmak forøvrig, og det var en sterk kopp kaffe ;-) Opprinnelig er jo oppskriften Bryggselv sin Dry Stout (Gahr Edition) men de peiset på med mer malt for å få opp OG ( etter mitt ønske), og selv hadde jeg i 200g havregryn og 200g crystal.
Blir spennende å teste den etter lagring, og ser for meg at denne trenger en stund i kjelleren for den er klar.
 
edorf skrev:
Takk igjen alle sammen! Her raser svarene inn raskere enn man rekker å poste dem :)

Noen som har inspill til min effektivitet på 66% også? Skal sies at jeg kanskje slurvet litt med temperaturen på slutten...

beskriv litt om hvordan du skyller, så er det lettere å si noe om utbyttet ditt.

Personlig så er jeg strålende fornøyd med porsjonskylling med utbytte på 82-87%. Mye om dette emnet på forumet.

Generelt kan det være vanskelig å få høyt utbytte hvis man skyller lite pga manglende kokevolum.

Har du stor koke kjele?

å ja. Det er nok trygt med tanke på flaskebomber. Jeg ville målt over minst 2 dager.
 
Takk for svar Torga!

Jeg kan beskrive utstyret og fremgangsmåten jeg har benyttet her.

Kjøleboks med kobbermanifold
40L kjele

varmet opp vann og traff mesketemp på 65 grader som jeg holdt i 65 minutter. ca 2,5 ltr vann pr kg malt. Rørte godt.
Økte temperaturen til 78 grader i 5 minutter. Resirkulerte de første 2-3 literne og startet skylling med 75 grader vann, rett og slett med en mugge og helte forsiktig på skyllevannet uten å opprøre maltsengen. Skylte til jeg hadde 31L som jeg hadde regnet ut at skulle passe med avdamping ned til 25 L på 1,5 timers koking. Noe som stemte greit.

Jeg har sett og lest om de som også har i hele mengden vann i ett jafs og deretter tapper av. (høres komfortabelt ut...) noen her som gjør det?
 
vi gjør følgende.

Sirkulerer til vi har klar vørter.

Tapper så av alt. ( I ditt tilfelle ca 11 Liter)

Tilsetter samme volum som av tappet, (11 liter) med vann tilnærmet kokepunktet. Rører godt (uten å blande i luft)

Vi når da rundt 77-78°c. resirkuler til du har klar vørter, tapp over i koke kjelen. (du har da ca 22-23 liter i kjelen)

Om du har koke kapasitet nok. Ta en ekstra skylling på 10-11liter med vann på ca 78°c. og gjenta prosedyre med resirkulering.

Jeg skal nesten garantere at du når opp mot +80% utbytte (da mener jeg utbytte med det du har i gjæringsdunken)
 
Tilbake
Topp