Tips til hvilken Gahr-IPA (Bryggselv)

Har laget American IPA versjonen til Bryggselv, men er lysten på å prøve en single hop IPA også.
Nå er det fire forskjellige (som antaglig er ganske like, men likevel) sett tilgjengelig. Citra, Amarillo, Cascade og Simcoe.
Noen som har noen erfaring eller anbefalinger med disse - smak og behag selvsagt, men noen som skiller seg ut som "bedre" enn andre?

Har bare testet Citra, men den var knallgod. Jeg har veldig sansen for Cascade så det er nok den neste jeg ville testet. Tror ikke du vil feile uasett hva du velger :)

Kornblandingene ser vel identiske ut - ikke langt fra i alle fall. (bryggselv bør korrigere feilskrivingen i maltmengde fra 6.6 til 6.7kg)
http://www.bryggselv.no/users/binderiet_mystore_no/Image/Olsett_oppskrifter/American_IPA.pdf
http://www.bryggselv.no/users/binde.../Olsett_oppskrifter/Single_Hop_IPA_Series.pdf

Men ingen Citra i A-IPA og beskrivelsen men "sitrus og tropiske innslag av mango og pasjonsfrukt." høres jo forlokkende ut.

Har brukt US-05 i mine Pale Ale hittil - og godt fornøyd med det, men vil kanskje istedenfor å bruke WLP007 eller 001 være av vel så stor betydning?

Hei, de settene kan være greie, men til en single hop IPA bør du kanskje vurdere å kjøpe inn 'settet' selv og få litt mer eierskap ?. Sånn ca ville jeg gjort det:

ca 20-25 liter:

Pale ale, la oss si ca 5 kg. Har du noe malt liggende, ta med 100-200g hver av crystal og munich feks
Single Hop (velg en av dem, prøv feks Amarillo)

20g @60
20g @30
20g @10
20g @5
20g @0

50g @ tørrhumle ca 7 dager

Så, 2 pakker 100g amarillo (160 kroner)
5 kg pale malt (105 kr)
2 pakke safeale US-05 ( 80 kr)
totalt: 345 NOK

legg på noen hundre gram av crystel og munich, så er du ikke fryktelig langt unna det settet, tipper jeg.
Ikke så langt unna 'pakkeprisen', så sparer ikke mye, men blir litt mer 'ditt'

Joda, ser den Risvold - og den tid kommer nok, men veldig praktisk med pakkene med ferdig oppmålt ingredienser (har ingenting liggende) :)
Har bare 7-8 brygg under beltet foreløpig og bruker p.t mest energi på å trimme teknikken i brygge-/gjæringsprosessen. Da er det "sytalaust" med oppskrifter som en vet er knall.

Ja, har prøvd Amarillo IPA og HOP Sanatorium. Det som er bra med single hop IPA er at du lærer den enkle humlen og kjenne. Og du lærer å like den alene. Du kan ikke gå feil, de er nok gode alle sammen:)

Sist redigert:
Er det noen som har tips til å "pimpe" American IPA Gahr versjonen for å øke IBU og humlepreget ytterligere? Liker ut-av-boks-versjonen veldig godt, men Humlekanon til Haandbryggeriet er en stor favoritt, og kunne tenkt meg å teste om økt humlemengde på Bryggselv-IPA er med på å treffe smaksløkene i samme grad. Dette blir 4. allgrain batch så er fortsatt brygge-noob med behov for tips og råd :)

Joda, ser den Risvold - og den tid kommer nok, men veldig praktisk med pakkene med ferdig oppmålt ingredienser (har ingenting liggende) :)

Har bare 7-8 brygg under beltet foreløpig og bruker p.t mest energi på å trimme teknikken i brygge-/gjæringsprosessen. Da er det "sytalaust" med oppskrifter som en vet er knall.

Jeg har fulgt samme progresjon. 10-12 brygg på ferdige sett før moroa begynner. Det har samtidig blitt gjort endringer i prosess underveis. BIAB byttet med meskekjele feks.

Istedenfor å lage en ny tråd, tenkte jeg å spørre her: hentet American IPA pakka fra Bryggselv på posten nå. Hadde planer om å brygge i morgen.

Men for meg virker det som at innholdet i esken ikke stemmer overens med oppskriften liggende på Bryggselv.

Jeg fikk med en bag med malt merket IPA, gjæren jeg ba om, men humle merket som American Brown Ale, og bare nok til å benytte under kok. Det er ingenting å tørrhumle med der, selv om oppskriften tilsier det. Det skulle også være totalt 225g med humle, jeg har fått med 100g (det er oppveid inkludert vakumposene)

Stemmer dette innholdet?? Det virker som at jeg har fått humla til American Brown Ale (stemmer overens med vekt, tekst på posene og at det ikke er noe tørrhumle) og malten til American IPA (stemmer med vekta).

Har laget American IPA versjonen til Bryggselv, men er lysten på å prøve en single hop IPA også.
Nå er det fire forskjellige (som antaglig er ganske like, men likevel) sett tilgjengelig. Citra, Amarillo, Cascade og Simcoe.
Noen som har noen erfaring eller anbefalinger med disse - smak og behag selvsagt, men noen som skiller seg ut som "bedre" enn andre?

Hvordan ble den amerikanske. Skal brygge den i morgen :)

Nei, det er jo rimelig sikkert at det er feil :/

Kjedelig når slikt skjer, iallefall når det ikke er tid til og rette opp i det før planlagt bryggedag :/. Send en mail til bryggselv og forklar at du har fått feil, så blir det iallefall ordnet opp i, og du får korrekt humle.

Hvis du skulle bo i nærheten av Arendal så kan jeg hjelpe deg med korrekt humle i morgen. (longshot ohoy!)

Mail er sendt. Regner med å få svar i morgen. Hadde planer om å brygge i dag, spesielt siden jeg reiser og blir borte hele neste uke, men men... :) Arendal er et stykke unna, men takk for bidraget!

Tilbake
Topp