To etterfølgande batchar med øl rett i dass...

Hei!
Fyrste post på forumet. Nykonvertert frå ekstrakt til all-grain brygging. Investerte i ein Speidel 20L for å gjere overgangen smertefri, men begge øla vi har brygga hittil har lukta og smakt særs dårlig... eim og smak av kloakk/silo/korn. Prøvde å lagre den fyrste i eit par månadar, men det vart nesten berre verre.

Fyrste batch nytta vi gjenbrukt gjær, so den vart prime suspect før andre. Andre batch køyrte vi plain brown ale med nottingham tørrgjær, men etter gjæring hadde den AKKURAT samme odør som den forrige. Kverna også kornet litt finare og passa på å ikkje ha lokket på under mesking.

Det mystiske er at vørteren på Brown Alen smakte bra, og var utan hint av denne kloakk/silo/korn odøren. Fyrst etter gjæring at den kom fram.

Foreløpig er vi ikkje særskild nøygde med overgangen frå ekstraktbrygging, der øllet faktisk smakte rett bra :)

Juleøla står no i fare, so eg håper at erfarne bryggarar her inne har nokon gode råd!

-Tore
 
Det høres ut som dere har et infeksjonsproblem. Brukte dere samme gjæringskar, eller andre deler i kontakt med vørteren etter kjøling, på begge batchene?

Sørg for en skikkelig runde med desinfisering av alt utstyret. Vask gjæringsbøtter og alt utstyr godt (gjerne i oppvaskmaskinen, dersom dere kan ta ut øverste hylla) før dere gjør en solid runde med desinfisering. Klorin kan være et greit middel å bruke for en slik runde, med blanding 1 dl klorin på 10 liter vann. Sørg for at alle deler blir skikkelig bløtlagt i noen minutter, vær spesielt oppmerksomme på steder der deler er koblet sammen, slik som tappekraner og pakninger. Husk å skylle godt etterpå. Smådeler kan kokes.

Neste bryggedag er det også på tide å være ekstra nøye med desinfisering. Jeg anbefaler et "no rinse"-middel for desninfisering, slik som StarSan. Husk på at maltstøv er stor kilde til infeksjoner, så det kan være en fordel å male malten dagen før eller i et annet rom og å støve minst mulig når dere blander mesken. Ha lokk på alle desinfiserte beholdere og sørg for generelt godt renhold når dere jobber. Alt, absolutt alt, som kommer i kontakt med vørteren etter koking skal være vasket og desinfisert.

Jeg synes tørrgjær en en god løsning når man sliter med infeksjoner. Det er generelt enklere å få tørrgjær i vørteren på en hygienisk måte, så kan man heller vurdere gjenbruk eller gjærstarter når man har kontroll på andre hygieneproblemer.

Husk at de tre viktigste punktene for å få godt øl er:
1. God hygiene
2. God hygiene
3. God hygiene
 
Hei og velkommen på forumet! Det ser ut til at Gustavf allerede har påpekt det viktigste, men jeg må si at det likevel virker litt rart at det smakte så godt da det fortsatt bare var snakk om ekstrakt, mens det nå ikke er tilfellet lenger.

Jeg har selv kvernet samme sted som der jeg brygget (jeg vet, fy fy), men selv da har det gått bra. Hvor lenge etter brygget smakte dere på det og la merke til den uønskede smaken/odøren?
 
Gratulerer med Speidel, men beklager den forferdelige starten. Det meste er nevnt, jeg tenkte også på maltstøv, selv om jeg ikke har hatt problem med det. Men nå kverner jeg oftest malten dagen før og alltid i et annet rom.
Jeg tror nesten jeg hadde gått mer drastisk tilverks enn det som er foreslått. Kast alle gamle plastkar, heverter og slanger og start på ny frisk. Det er billigere å bytte ut plastikken årlig enn å dumpe et par batcher. Hvis ikke dette hjelper, kan det være mye rart som svever rundt i bryggerommet, prøv i så fall total nedvasking eller brygg et annet sted. Jeg har Virkon-S som jeg vasker utstyret med innimellom. Dette stoffet skal drepe alt liv (blir brukt overalt til desinfisering av fiskeutstyr for å forhindre Gyro-smitte, Felleskjøpet. Jeg har stoffet fordi jeg både er bonde og laksefisker).
Hold oss oppdatert, please. 

janh 
 
Kjappe og grundige svar. Takkar for det!
Vi har forsøkt å vere nøye med hygiena, men det kan sjølvsagt likevel vere noko vi ikkje har vore grundig nok med.
Kan det vere noko med råvarene? Kornet foreksempel?

Gustavf:
Vi brukte samme gjæringskar (evt omstikkingskar) som på forrige batch ja. Og også samme kjølespiral. Klor som desinfeksjonsmiddel for karet (ca 1 dl for 30L, og lot det stå med lokk på i ca 1 time) og 5 minutt koking i vørteren for kjølespiralen. So det  einaste som har vore i fysisk kontakt med vørteren etter koking er då dei to. Tørrgjæra vart rehydrert i eit litermål desinfisert vha koking 5 minutt. Malten vart kverna ein dag i forveien utandørs. Brygginga skjedde på kjøkkenet.

Eduard:
På første batch synest vi det smakte veldig mykje korn allereie av vørteren. Las at dette kunne kome av malingsgrad og korrigerte dette på batch 2, som då ikkje hadde denne smaken før gjæring. På både batch 1 og 2 var det fyrst ved flasking at vi merka odøren og smaken av kloakk/silo. Og den forsvann altso ikkje med lagring to månadar.

Enig i at det er rart at endringa skjedde akkurat ved overgang til all grain. Vi har før det laga 10 ekstraktbrygg utan nokon problem med samme gjæringskar og utstyr utanom kjølar og speidel.

Janh:
Vi har planar om å bytte gjæringskar til neste batch. Noko må vi no gjere, for to gangar på rad antydar at noko er konsekvent gale med prosessen vår..
 
Dere kunne kanskje også sjekket tempen i Speidelen og se om det stemmer med hva som står på skjermen. Enkelte har hatt noen problemer med temperaturproben og kanskje dette påvirker meskingen? Likevel, heller ikke dette virker å være årsaken...

Hvor mye malt brukte dere, hvor grovt/fint kvernet var det da. Eller så kan det kanskje være selve kloret dere bruker? Det virker som en nokså sterk blanding dere bruker, og det kan tenkes at det er for mange klorrester som havner i brygget.
 
ca 4.5-5 kg  malt, kverna som vist i vedlagt bilde. Har brukt omtrent samme klormengder tidligare utan problem, so eg er litt tvilande til at det er det som er årsaka. Kan kanskje vere noko som har satt seg so djupt i plasten at kloren ikkje når tak i det (?).
-Tore
 

Vedlegg

  • MaltMalt.JPG
    MaltMalt.JPG
    546,3 KB · Sett: 323
Vi kvernar forresten alt kornet (inkludert crystal og sjokolade) sammen før alt går i mesken. Strengt tatt treng vel ikkje crystal og sjokolade mesking, men det skadar vel ikkje?
 
Nei, det skader overhodet ikke, jeg kverner også alltid alt sammen. :)

Rart altså... Få evt noen med øvde smaksløker til å smake på ølet, kanskje den personen kan si litt mer om hva som har gått galt? Lars med sideburnsa holder til i byen din, spør ham.
 
Det er nok eit godt råd. Manglar foreløpig kobling mot bryggemiljøet her i byen, men han ferdast vel her inne, so eg kan vel sikkert nå han gjennom forumet.
-tore
 
Eduard skrev:
Hvor mye malt brukte dere, hvor grovt/fint kvernet var det da. Eller så kan det kanskje være selve kloret dere bruker? Det virker som en nokså sterk blanding dere bruker, og det kan tenkes at det er for mange klorrester som havner i brygget.

Anbefalt blanding av klorin for desinfisering er fra 1:200 til 1:100. Her er det blandet ca 1:300, så det er nok ikke for sterkt, men man må jo skylle. Jeg heller kanskje mot at det er for svakt, dersom man har hatt infeksjon før. Enig med janh, bytte av alle plastdeler er en god løsning.

Kjølespiralen burde klare seg med 5 minutter koking, men den har vel også noen plastkoblinger? De burde ikke være noe problem, men det skader ikke å la dem få smake litt klorin.
 
Vet ikke om dette er det samme, men Torga hadde en batch pale ale som luktet STERKT kloakk/mainnskit etter gjæring. Vi trodde ølet var gåen og ene bøtta gikk i sluket, mens andre vel ble stående ei god stund før det ble forsøkt tappet på cornelius. Da hadde lukta avtatt/forsvunnet og etter ytterligere lagring ble det et tilnærmet greit øl. Synderen denne gangen var nok alt for høy gjæringstemperatur. Det er også mulig at gjæra tok opp denne forferdelige lukta ved at bøtta fikk stå ytterligere før tapping. Det ble benyttet tørrgjær og jeg tør ikke spekulere i hvor høy temperatur dette ble gjæret på  ;D

Torga husker sikkert detaljene bedre.
 
Sikker på at du ikkje vil spekulere bittelitt i temperatur? :)
Meinar at den fyrste batchen vår vart gjæra på 19-20, medan den andre kanskje 21-22 i børjan og 19-20 mot slutten.
 
Den var nok veeesentlig høyere enn dette. tror romtemp var rundt 24-26 °C og hva som var i bøttene vet vi ikke. Gjærer nå en stout i de samme 60l labbbøttene og benytter UT100 for å styre temperatur, føler isolert mot ene bøtta. I går var det 21 °C i bøtta og 13 °C i rommet. I dag var det 18 °C i bøtta og 11 °C i rommet. Mye varme som utvikles under stormgjæring, men dine romtemperaturer virker "normale".
 
Gjærmemgde, vørtermengde samt temperatur er faktorer som virker inn på hvor stor temperaturøkning du får i bøttene. Det overnevnte "dassølet" ble gjæret på forsommeren uten noe aktiv kjøling i et lite rom med et par frysere og kjøleskap i drift. Temperaturen steg fort og brutalt, og jeg gjetter på at tempen i bøtta var minst 8 °C høyere enn romtemp ut fra det vi nå måler.
 
Beant skrev:
benytter UT100 for å styre temperatur, føler isolert mot ene bøtta. I går var det 21 °C i bøtta og 13 °C i rommet. I dag var det 18 °C i bøtta og 11 °C i rommet.
OI!
jeg bruker å sette bøttene på håndklær, og legger føleren til termometer under bøtta. har aldri sett mer enn 2-3 grader avvik ifht rommetemp.
jeg har hørt at noen bare bruker plastbøtter som gjærkar 4-5 ganger før de kasseres. hvis du vasker for grundig (med kost) så er det lett å lage riper, og der setter det seg fort infeksjon, har jeg hørt. (eneste erfaring med infeksjon jeg har er første ølsettet der jeg ikke fulgte de 3 første regler i brygging, *bankinbordet*)
 
Ja, det var overaskende for oss også at temperaturen skulle være så mye høyere i bøttene enn i romet. Har aldri testet både romtemperatur og vørtertemperatur samtidig før, så det er en liten vekker dette...

Nå måler vi 50 liter i ei 60 liter bøtte, gjenbruk av gjær og sikkert litt overpitching samt OG på over 70 så dette er nok ikke gyldig på mindre volum/gjærmengde/OG, men likevel overraskende. Var akkurat og sjekket tempen og den er nå 18 °C i bøtta samt 15 °C i rommet med en betydelig reduksjon i aktiviteten.
 
Jeg måler fra 1 grad og oppover mot 4 grader forskjell. Det er med batcher på 20 liter og gjæringstemperatur rundt 20 grader. Forskjellen vil nok øke med økende gjæringstemperatur, for gjæren blir med aktivt og produserer mer varme på høyere temperatur.
 
Tilbake
Topp