To spørsmål ang temp under gjæring

Miguel

Norbrygg-medlem
Først. Når ca skal man sette gjæringskaret til kjøligere temp? Jeg har brygg med wlp001 og 1056 stående nå, men er fortsatt usikker på hvor lenge de skal stå i ca 20 grader.

Og. Jeg har et gammelt kjøleskap i kjelleren. Kjelleren holder 16 grader veldig jevnt. Så jeg ville evt trengt en varmekilde og en styring i kjøleskapet. Hatt noen forslag til hva dette kan være for noe?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

La den stå to uker på 20 grader, så får du god ale. Jeg pleier så å sette den kaldt (1 grad) over natta før tapping og karbonering.
For regulering av kjøleskap, kjøp en stc-1000 (søk på ebay) og en frostvakt fra Biltema eller Clas Ohlson.

Kjelleren på 16 grader er veldig fin til gjæring av ale :)
For nedkjøling etter gjæring, såkalt crashcooling, som jeg bruker.
Det er mest passende 2-3 dager etter gjæringen har stoppet helt.

Gjæringen vil jeg tro har stoppet opp. Samme OG med tre dagers mellomrom, men det har enda ikke gått to hele uker som førstemann som svarte sa den skulle stå.

Miguel skrev:
Gjæringen vil jeg tro har stoppet opp.  Samme OG med tre dagers mellomrom, men det har enda ikke gått to hele uker som førstemann som svarte sa den skulle stå.

Det er kun som jeg gjør det, jeg har ingen fasit. Det jeg har lært har jeg stort sett lest og spurt meg frem til her :)

Stc 1000. Ser jeg koster $20 fra kina og gratis frakt. Er dette noe som faktisk funker? Er de så billige? Eller er det en kopi jeg har funnet?

Miguel skrev:
Stc 1000. Ser jeg koster $20 fra kina og gratis frakt. Er dette noe som faktisk funker? Er de så billige? Eller er det en kopi jeg har funnet?

Løp og kjøp, de fungerer!

Stc-1000 fungerer bra og er mye brukt av bryggere.
Å la en ale stå i fred i to uker kan du se på som en slags facit.

Da skal jeg bestille en sånn en. Et kjøleskap må jo også være et fint sted å prøve ut åpen fermentering.

Miguel skrev:
Da skal jeg bestille en sånn en. Et kjøleskap må jo også være et fint sted å prøve ut åpen fermentering.

Åpent er spennende, men jeg anbefaler deg å få kontroll på andre faktorer først.

Har selv 2 stk STC-1000 og elsker dem.

Definitivt. Første mål er å få til et brygg etter planen. Tre brygg og tre oppgraderinger, har skjønt at dette blir en tidkrevende selvmekk-hobby. Bestilte meg to stk selv i sta, burde tatt tre kjenner jeg, men det er et steg i riktig og artig retning.

Tilbake
Topp