Tørhumling av ipa med framgarden kveik

God aften,
Brygget i går en mild fin ipa/apa som jeg hullet med 100g columbus og 60g simcoe ved 30 min kok.(24liter, OG 1059)
Pitchet 4ts fersk slurry av framgarden kveik(starter jeg laget med 2liter vørter og 2x5ml rør, ca 35t på magnetrører)
Har planer om å tørhumle med 100g Amarillo, spørsmålet er NÅR jeg skal ha det i dunken?
Putrer som bare rakkeren nå etter 24t
 
Da er skumming foretatt.
Var jo mye godsaker på toppen [emoji106]
30bd2f09749210e839045c04627b31e2.jpg


Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
 
Seinere i dag blir det sannsynligvis et noe tykkere lag på toppen, dette tar du vare på og bruker litt fra neste gang du skal gjære med denne gjæra. Framgarden kan du både lagre våt og tørr.
 
160g humle ved 30min kok med Framgarden? Vet du ibu? Med Framgarden og ebbe bør du holde deg under 20/25 ibu, ellers vil brygget bli meget bittert, da spes disse 2 kveikene reagerer med bitterhet ved høyere ibu, så etter erfaring vil jeg tro denne blir meget bitter. Framgarden skal topphøstes ved ca 20 og 40timer. tørrhumle etter 2 høsting ved 40 timer.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
 
Erfarte selv med 70ibu, og me ebbe, at den ble veldig bitter, gikk rett i sluken. Og etter lesing på kveik gruppen på Facebook, fikk jeg bekreftet dette, samt fikk høre at Framgarden var veldig lik på dette problemet. Men mulig jeg missforsto med Framgarden. Håper han poster resultat senere

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
 
70ibu er jo voldsomt bittert også da. Hvertfall for min smak. :)
Oi. Ser nå hva trådstarter har brukt. Blir bittert nok det ja!
Brewfather regner det ut til å bli 173 IBU!!
 
70 ibu er ikke så ille i en ipa synes jeg. Men klart, forskjellige ganer på oss alle
[emoji846]

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
 
Åy :) Kveik jomfru får en bitter start :D

Ja blir spennende det her, jeg liker bitter IPA.
alfa syren på Columbusen er oppgitt til 14 og Simcoen til 11.5.....Amarilloen er 8.5
Ser på BeerSmith2 at IBU er forventet til 152 hohoho....Dæsken
Jaja, har mengder med Framgarden nå da så blir nok flere tester.
Skal ha den over på fat i kveld og smake på den da.

Takk for mye nyttig info!
 
Neste gang kan du bruke samme humlemengda men hive det i mesken før du skal skylle. Så bare hopper du elegant over steget som heter koking, og vipps har du et råøl som kveiken også er/var mye brukt til.
 
En må prøve og feile, for å lære. Gått meg på mange smeller selv. Ibu på 150, de blir nåkk mat til sluken. Smak på og se.. Kjenner ikke til hele oppskriften din her. Men jeg ville prøvd samme oppskrift igjen, bare med endringer i humle mengde og gjær. Bruk din foretrukkne ibu kalkulator og beregn mellom 40 - 100, alt etter abv og hva du selv liker av bitterhet, jeg foretrekker 60 til 70 ibu på en ipa på rundt 7%. Vil du bruke Framgarden, foreslår jeg å legge ibu på under 30 iallefall. Og så kjøre på med tørrhumling


Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
 
Smakte på den i går, nydelig smak, ikke for bitter, føles som rundt 120 IBU.
Blir å teste råøl neste gang ja!
Skal lese meg opp på kveik øl [emoji106]

Veldig gøy med kveik!

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp