Tørrhumling av ekstraktsett fra bryggselv.no

Hei,

Har sett en del forumposter her som gjelder å tørrhumle brygget sitt.

Uten å vite om dette er nødvendig i det hele tatt, så har jeg lyst til å prøve, bare for å ha prøvd.

Har sett for meg at det neste settet som skal settes til uka vil være en Amerikansk IPA. http://www.bryggselv.no/products/bryggselv-american-ipa-3kg

Det står at det allerede er humlet med Amarillo og Centennial, så om jeg skyter meg i foten så er det greit å få ett tips om at dette er dødfødt. Hvis det derimot kan lønne seg å tørrhumle så lurer jeg på hvilken humle det vil være akutelt å bruke, samt mengde. Jeg er ute etter en gran/furu lignende aroma.

Finnes det en kalkulator av et slag som kan hjelpe meg til dette senere mtp mengde osv?

Er det slik å forstå at man kjøpe pellets å bare hive oppi bøtta ett par dager etter stormgjæringen, eller burde det gjøres på en annen måte?

Heisann!

Satte selv mitt første øl for ei uke siden, og var nettopp det samme ølet som du ser på. Hos bryggselv fikk jeg foreslått å humle med 50g Cascade etter ei uke gjæring. Jeg fikk da med meg en pakke med pellets av Cascade som jeg i dag hev oppi bøtta. Jeg tok ganske enkelt bryggesleiva og dytta det jeg tror er gjærkaka litt unna, for så rett og slett å slippe pelletsene oppi.

jeg tørrhumlet også dette settet med 50G cascade og er veldig fornøyd med resultatet.
jeg gjorde dette basert på anbefalinger fra bryggselv. men jeg har aldri brygget dette uten tørrhumling så jeg kan ikke sammenligne..
jeg heiv pelletsene i karet fordelt på to omganger. rett i dunken fra fryseren uten pose eller noe sånt.

men, det dumme var at humlen aldri bunnfalt... så vær forbredt på å måtte sile eller noe sånt for å ikke få med enorme mengder humle på flaskene.
coldcrasher du så tror jeg bunnfellingen blir bra.

Har hatt stor suksess med dette ekstraktsettet og tørrhumling med 30-40 gram galaxy (pellets). Aroma av pasjonsfrukt, fersken, ananas, kombinert med sitrus (ref. bryggselv sine sider). Den ene gangen slang jeg bare oppi pellets etter stormgjæringa, den andre gangen hadde jeg dem i en BIAB-pose og knøyt fast. Innbiller meg at det ble mer effekt av humla når den fikk flyte fritt i karet. Kan også være fint å dele batchen i to og tørrhumle med to forskjellige typer.

Mitt første brygg var et slikt sett. Jeg supplerte med 500 gr. spraymalt for å få litt høyere ABV, og tørrhumlet med 100 gr. Simcoe. Det ble et svært godt øl.

Mitt første brygg var et slikt sett. Jeg supplerte med 500 gr. spraymalt for å få litt høyere ABV, og tørrhumlet med 100 gr. Simcoe. Det ble et svært godt øl.

Kanskje jeg skal prøve dette. Altså mer spraymalt. Har det noe å si hvilken type jeg bruker da, eller er det fritt frem? Husker du hvilken type du brukte?

Bruk lys spraymalt. 500g gir deg ca 1% høyere abv.
Du kan jo lage to batcher. En hvor du følger oppskriften helt, og en hvor du endrer ingredienser og tørrhumler. Da har du både en referanse på smak og en med din egen vri (og dobbelt så my øl:rolleyes:).
Bruker du f.eks to slike sett (6kg ekstrakt) og 19l vann får du 25l på ca 7%. Tørrhumle med 50-100g av selvvalgt humle. Her er en fin oversikt over forskjellige humler (og malt og gjær) fra en annen tråd
Lek litt med beercalc så lærer du mye! http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi

Hei,

I dag har settet stått 5 dager. Det er fortsatt mye aktivitet i gjærlåsen. (10 + plopp pr min)

Burde jeg vente noen dager til med å tørrhumle da? Forstått det slik at det burde få ligge minst 10 dager i gjæringsdunken for at mest mulig skal synke til bunnen.

bryggselv anbefalte meg å tørrhumle på dag 7, 8 eller 9... da er det meste av gjæringen fullført samtidig som humlen får god tid til å virke uten at den blir liggende så lenge at du får smak av natur/gress...
cascade er vel en av de humlene som er mest kjent for smak av gress... mange vil si at du ikke bør gå noe særlig over 5-7 dager...

synke til bunnen gjør den ikke uansett med mindre du coldcrasher...

Noen som har noen formening om hvem av ekstraksettene til bryggselv som bør tørrhumles?

jeg har fått anbefalt av de å tørrhumle APA, IPA og ABA med f.eks. cascade..
men hva med de andre settene.. bør de tørrhumles for best mulig resultat eller er det mest aktuelt i disse tre humlesterke typene?

hva med f.eks. bavarian lager, eller stout, eventuelt english best bitter... ville dere tørrhumlet disse? i så fall med hva?

Tilbake
Topp