Noen som har noen erfaring med å tørrhumle (pellets) "direkte" kontra å bruke humlepose?
Jeg har nå brygget to identiske SMaSH med Cascade . Oppskriftene er identisk, og hva SG angår ble det tilnærmet likt.
Den første tørrhumlet jeg med å droppe pellets rett i dunken, den andre tørrhumlet jeg med å legge pellets i humlepose for å minimere rusk og rask (som jo også kan minimeres med coldcrash).
Den første hadde en betydelig mer markert aroma og smak enn den andre etter like lang lagring i tilnærmet identiske forhold med tilnærmet identisk karbonering.
Kan det være at humle i humlepose ved tørrhumling ganske enkelt eksponeres for lite kontra "fri-tørrhumling"?
For ordens skyld, her er oppskriften.
Malt:
7 kg Maris Otter 60 min@67°C
Humleskjema:
50 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 60 min, IBU: 34.4
50 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 10 min, IBU: 12.47
45 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 5 min, IBU: 6.17
45 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 2 min, IBU: 2.62
35 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 0 min
40 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Dry Hop for 7 days
Setter stor pris på tilbakemeldinger/erfaringer
Jeg har nå brygget to identiske SMaSH med Cascade . Oppskriftene er identisk, og hva SG angår ble det tilnærmet likt.
Den første tørrhumlet jeg med å droppe pellets rett i dunken, den andre tørrhumlet jeg med å legge pellets i humlepose for å minimere rusk og rask (som jo også kan minimeres med coldcrash).
Den første hadde en betydelig mer markert aroma og smak enn den andre etter like lang lagring i tilnærmet identiske forhold med tilnærmet identisk karbonering.
Kan det være at humle i humlepose ved tørrhumling ganske enkelt eksponeres for lite kontra "fri-tørrhumling"?
For ordens skyld, her er oppskriften.
Malt:
7 kg Maris Otter 60 min@67°C
Humleskjema:
50 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 60 min, IBU: 34.4
50 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 10 min, IBU: 12.47
45 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 5 min, IBU: 6.17
45 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 2 min, IBU: 2.62
35 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 0 min
40 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Dry Hop for 7 days
Setter stor pris på tilbakemeldinger/erfaringer