Tradisjonsøl for dummies

Finn Berger

Moderator
Har: En bærepose med einerskudd (noen med bær på) og Voss gjær fra Kveikeriet. Ønske om 22-23 liter ferdig øl.

Mangler: Kunnskap om hva jeg skal gjøre med dette for å få til noe som ligner på heimabugg på mitt vanlige hjemmebryggeroppsett. Det er altså ikke aktuelt med bålbrygging, og jeg kan glemme å få til noen som helst form for karamelliseringseffekt.

Hvordan lage einerlåg?
Oppskrift - altså grist og humling? Mesketid/meskeskjema?
Hvor varmt må jeg gjære? (Kan sette dunken på badegulvet og skru opp varmen, bør kanskje teste med vann i en dunk?)

Hvis du vil ha et råøl (her skinner kveiken og malten og einelogen..) så gjør slik.

Varm til innmesk og juster vann som vanlig. Trekk einer i meskepose ved innmesk temperatur til det lukter godt og vannet er kobberfarga. Da kan du flytte meskeposen med einer over til skyllevannet.

Mesk inn som vanlig. Du skyller ikke, men varmer vørteren til 78C for pasteurisering. Så kan du kjøle og tappe til gjæring.

Så kan du skylle mesken og lage et spissøl. Bruk en kilo eller to dextrose og gjær det side om side.

Tradisjonelt er det lite humle. Jeg bruker to gram pr liter med humle med frisk smak og aroma på 78 grader pasteurisering steget. Liker å tro at det er nok til å forhindre laktobacillus, og tror det funker. En som fikk av råølet i 2023 fant ei flaske i båten. Den var fremdeles god.

Screenshot_20251104-211937.png

For gjæring så kan du tenke halvering av gjær hver 8 grader. Aner ikke hvordan den gjæren uttrykker seg, folk sier nær 40 er det man bør sikte på med Voss. Jeg har dårlige erfaringer med å gå over 35 på kveik fra Sunnmøre, 30-32 er supert for de fleste herfra. Kommer du nedover mot 25-28 må du øke gjær mengde ellers kan kveiken sette større preg enn du sikkert ønsker.

Temperatur så kan du tappe ved 35 grader, og tilsette aktiv gjær. Husk kveik brølet. Pakk inn dunken godt og sett den på et sammenbrettet strand håndkle eller lignende. Så holder den varmen sjøl under gjæringa.

Du spør om grist også. Her er det normalt halvt om halvt pils og pale, men det er fra gammalt av når det var hva som man fikk tak i. Nå kan du bruke akkurat det du ønsker. Forsiktig med cara og mørkere, det setter mere smak i råøl enn kokt.

Sist redigert:
Tilbake
Topp