Treg gjær - Wyeast 2633 Octoberfest

VidarT

Norbrygg-medlem
Ok, dette er min første befatning med lagergjær. Trenger litt veiledning og synspunkter.

Har kjøpt en pakke WY2633 som er datostemplet 02.08.12.

Når jeg smacket pakken blåste den seg så og si ikke opp. Laget 1l starter som har stått på magnetrører i 28 timer. Når jeg smaker på vørteren smaker den fortsatt søtt.

Hva tror dere? Er gjæren død, eller er denne gjærstammen bare usedvanlig treg?
 
Er ikke den gjøren godt ut på dato da?


Hvilken temp kjører du starteren på?

Kenneth
 
Hei!

Nei, datostemplet på Wyeast-pakker angir produksjonsdato, så datoen er ok.

Gjærpiching og gjæring har foregått på ca 20 grader
 
Ok, update: Starteren har i løpet av natten blitt mer melkehvit, og mindre søt. Så det er tydeligvis liv i hengende snøre. Men nå har det gått 44 timer uten at gjæren har klart å spise seg gjennom lusne 1 liter med vørter, så er skeptisk til om jeg skal bruke den eller om jeg bør be om en ny pakke fra der jeg kjøpte den.
 
Både og, har målt med refraktometer. Vet dog at dette ikke gir helt riktige målinger på gjærende vørter. Målingen etter 28 timer var på 1035 mens etter 44 timer var den nede i 1025. Hvis jeg bruker korrigeringsverktøyet i Beersmith får jeg dette til å bli 1.011, men får ikke dette til å stemme med at vørteren fortsatt smaker litt søtt.

Grunnen til at jeg blir usikker er at på tidligere gjærstartere har det nesten ikke vært antydning til søtsmak etter 24 timer.
 
Husk at det ikke er humle i starteren. Det gjør søtsmaken langt mer fremtredende enn i humlet øl.
 
Godt poeng :)

Da høres det ut som at det er ikke noe unormalt med starteren. Takk for hjelpen!
 
Tilbake
Topp