Trenger ekspertuttalerser

Har brygget en kølsch. har stått i 12 dager. OG er kommet ned på 1006. FG var 1049.
Denne må vel være klar for karbonering og flasking? Vørtern var veldig grumsete. Har brukt både proctafloc og klarningsmiddel. Vil en cc gjøre susen? Men så må de jo stikkes om. Gjør jeg det før jeg setter ølet inn i kjøleskapet for å cc? Og så bør jeg vel stikke om igjen for å karbonere? Blir mye att og fram her. Innspill mottas med takk.

Den er klar for flasking når du ser at SG ikke forandrer seg over noen dager. Hvis den er klar smaksmessig og er det bare du som vet.

Du kan CCe i samme dunken, ikke vits å stikke om kun for dette.

Du kan bruke omstikkingskar for å tilsette sukkerlake når du flasker. Mange synes dette er enkelt og greit. Andre har andre metoder.

FG er final gravity, altså når ølet er helt gjæret ut. OG er original gravity, altså rett før gjæren tilsettes.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Den beste klarningsagenten er tid, en cold crash vil nok hjelpe greit på om du synes ølet er alt for grumsete. Gjæren skal jo i suspansjon igjen når du flaskekarbonerer så ikke heng deg så mye opp i om det er uklart på dette tidspunktet.

Hvis du bestemmer deg for å gjøre en cold crash så bør temperatursenkingen ikke skje for raskt, dette kan stresse gjæren og produsere usmaker. en CC over 48 timer funker meget bra.

Kjør en CC før du stikker om til flasking. Stegvis ned fra gjæringstemp til 2 grader er lurt. Bruk tre-fire steg og la alt hvile noen timer på hvert steg.
Jeg stikker alltid om etter cc og lar det stå et døgn på cc temp, etter omstikk, før flasking. Lite grums å finne i flaskene, og jeg har ikke hatt problemer med karbonering.

Tilbake
Topp