Trist julebrygg.. (Finest Julepils 2020, Bryggselv)

Vis vedlegget 50629

Edit: på denne oppskrifta står det faktisk 10C i 21 dager ja! Her bør noen stramme opp Bryggselv.

En oppstrammer ja - helt enig ! Man burde forvente korrekte oppskrifter til ølsettene man kjøper der. Var på BS Hasle senest fredag og hentet to ølsett og spurte da hvorfor "Lagringstid" var så ulik for de to relativt like nedenstående ølsettene. Svaret var noe ala "Neei - Egentlig bør vel begge nytes ferske."
Ny i gamet har man ikke mange andre referanser enn hva som står i beskrivelsen som følger ølsettet, om man ikke tilfeldig skulle finne motstridende info andre steder.

apocalyptic.jpghopbliminal.jpg

Amundsen Apocalyptic Thunder Juice
(neipa)

Lagringstid:
Først to uker ved romtemperatur for karbonering, deretter kaldt i to til tre uker.

Amundsen Hopbliminal Messages (neipa)

Lagringstid:
Nytes fersk!

EDIT: BryggSelv's oppskrift hentet fredag var også feil. Her var IBU oppgitt til 80, mens det korrekte er 14 eller 15, noe som også utsatte brygging.
 
Sist redigert:
Det er ikke noe galt i å gjære på 9-10 grader, mange som gjør det, men da trenger man en vesentlig større mengde gjær enn ved 12-15 grader som er gjæra sitt anbefalte temperatur område :)

Og fermentis sier jo selv at ved 12-15 grader skal det holde med 8 til 12 gram pr 10 liter, men ved 9 grader sier de 20 til 30 gram pr 10 liter.
Men de aller fleste vil jo stole på at oppskriften til Bryggselv er riktig, og ikke måtte dobbeltsjekke dette. Du viser til at 3 pakker er for lite til å brygge på 10 grader. Hadde de skrevet 12-15 grader for denne hadde saken stilt seg annerledes.
 
Hei, jeg traff også og 1.042 på dette ølsettet. Jeg synes knusinga så veldig grov ut men orket ikke at knuse selv. Jeg gjæra etter hurtigmetoden kontrollert med Tilt, fikk fg på 1.010.
Samme resultat som meg, med andre ord. Så du gjæret også på 10 grader?
 
Men de aller fleste vil jo stole på at oppskriften til Bryggselv er riktig, og ikke måtte dobbeltsjekke dette. Du viser til at 3 pakker er for lite til å brygge på 10 grader. Hadde de skrevet 12-15 grader for denne hadde saken stilt seg annerledes.
Helt klart og det har vært diskutert før her inne, altså hvordan enkelte bryggebutikker leverer settene sine med for lite gjær. Desverre:confused:
 
Dette med gjærmengder er jo en evig diskusjon, men den kalkulatoren @Steinar Huneide refererte til er veldig god. Dog viktig å merke seg at den forholder seg til anbefalt gjæringstemperatur for ølet. Har testet grundig 12 grader for W34-70 – og 3 pakker er perfekt for en normalbatch på OG 1050. Lavere OG krever mindre gjær – og lavere temperatur krever mer gjær. 10 grader og en lav OG vil kanskje utligne hverandre, særlig hvis temperaturen stiger litt under gjæring. Jeg synes at en utgjæring fra 1042 til 1016 høres mystisk dårlig ut. Kan det være en målefeil?
 
Dette med gjærmengder er jo en evig diskusjon, men den kalkulatoren @Steinar Huneide refererte til er veldig god. Dog viktig å merke seg at den forholder seg til anbefalt gjæringstemperatur for ølet. Har testet grundig 12 grader for W34-70 – og 3 pakker er perfekt for en normalbatch på OG 1050. Lavere OG krever mindre gjær – og lavere temperatur krever mer gjær. 10 grader og en lav OG vil kanskje utligne hverandre, særlig hvis temperaturen stiger litt under gjæring. Jeg synes at en utgjæring fra 1042 til 1016 høres mystisk dårlig ut. Kan det være en målefeil?
nei ikke målefeil. Målte med 2 hydrometer.
 
Dette med gjærmengder er jo en evig diskusjon, men den kalkulatoren @Steinar Huneide refererte til er veldig god. Dog viktig å merke seg at den forholder seg til anbefalt gjæringstemperatur for ølet. Har testet grundig 12 grader for W34-70 – og 3 pakker er perfekt for en normalbatch på OG 1050. Lavere OG krever mindre gjær – og lavere temperatur krever mer gjær. 10 grader og en lav OG vil kanskje utligne hverandre, særlig hvis temperaturen stiger litt under gjæring. Jeg synes at en utgjæring fra 1042 til 1016 høres mystisk dårlig ut. Kan det være en målefeil?

Lurer på om du bruker 3 poser à 11 gram når appen foreslår 26 gram eller om du da bruker 2.5 poser.
 
Lurer på om du bruker 3 poser à 11 gram når appen foreslår 26 gram eller om du da bruker 2.5 poser.
Det står rett under hvor mange gram du skal bruke, hvor mange poser som trengs.


Her er også informasjon fra Lallemand om at de fleste bryggekalkulatorer overskyter pitch grovt!
 

Vedlegg

  • Bestpractices-Dry-Yeast-Viability.pdf
    781 KB · Sett: 6
Det står rett under hvor mange gram du skal bruke, hvor mange poser som trengs.


Her er også informasjon fra Lallemand om at de fleste bryggekalkulatorer overskyter pitch grovt!
Det skjønner jeg - med vis det beregnes 26 gram, bruker du da presis 26 gram og kaster du 5 gram gjær i søppelpose?
 
Tilbake
Topp