Trøbbel med flytegjær

I går ettermiddag satte jeg i gang med et nytt brygg, og prøvde kun for andre gang å bruke flytende gjær istedet for tørrgjær. Sist gang gikk det over enhver forventning, men denne gangen har jeg muligens støtt på litt problemer.

Det har seg nemlig slik at det er faretruende lite aktivitet i baljen. Ingen plopping i gjærlåsen overhodet. Jeg har sjekket rundt hele lokket, samt festet for gjærlåsen, og alt ser ut til å være lufttett.

Jeg brukte Wyeast American Ale til denne batchen. Jeg laget starter dagen før, og jeg er sikker på at gjæren fungerte oppi der. Men etter at jeg tilsatte starteren til gjæringskaret, har det skjedd fint lite.

Spørsmålet mitt da er om jeg skal avvente og se situasjonen, eller om jeg skal forsøke å lempe oppi litt rehydrert tørrgjær som en nødløsning? Jeg har noen pakker Windsor liggende, men det var ikke helt den gjæren jeg var ute etter her.

For ordens skyld driver jeg med ekstraktbrygging med litt spesialmalt oppi. Jeg tror temperaturen på starteren lå på rundt 22 grader celcius da jeg lempet det oppi, men vørteren var på 28 grader. Kan dette ha noe med saken å gjøre?

Gi den meir tid, og er det fortsatt ikkje lig etter eit døgn eller to kan du lette litt på lokket og sjå om det er boblar og skum på toppen av vørteren. Det er eit sikkert teikn iallefal.

protto skrev:
Gi den meir tid, og er det fortsatt ikkje lig etter eit døgn eller to kan du lette litt på lokket og sjå om det er boblar og skum på toppen av vørteren. Det er eit sikkert teikn iallefal.

Enig. Skum på toppen av vørteren/ølet er et sikkert tegn på aktivitet. Plopping i gjærlåsen er heller uforutsigbart siden det kan lekke co2 andre steder i gjæringskaret.

Gjæren tåler 28 grader. Det er først når det nærmer seg 40 grader at det blir problematisk. Den bør derimot ikke gjære ved 28 grader spesielt lenge da det gir uheldige effekter smaksmessig.

Grove skrev:
Gjæren tåler 28 grader. Det er først når det nærmer seg 40 grader at det blir problematisk. Den bør derimot ikke gjære ved 28 grader spesielt lenge da det gir uheldige effekter smaksmessig.
klar over at du ikke dreper gjæren, men bekymret over resultatet.... pleier å ha 13-16 grader ved tillsetting av gjær..

Jepp. Det viktigste er å ikke utsette gjæren for store temperatursjokk (dvs. forskjellen mellom temperaturen til gjæren og temperaturen til vørteren). At vørteren har en annen temperatur enn idealtemperaturen til gjæren tror jeg ikke er fullt så viktig så lenge temperaturen beveger seg dit innen rimelig tid.

Ser ut til at det bare var en lekkasje i spannet et sted. Da jeg lempet oppi tørrhumle, og deretter satte på lokket på nytt, begynte det nemlig å ploppe så smått det var. Så det skal nok bli øl av dette også.

Akkurat nå står det vel og gjærer på en 18-20 grader tror jeg. For mye? For lite? Er stort sett den temperaturen jeg har jobbet med så langt, og det har for så vidt vært relativt vellykket.

Tilbake
Topp