Tyngdekraft og dip- tube.

Er ingen fysiker,men trodde at med en dip tube fra kjelen, ville væsken strømme om enden av slangen var lavere enn punktet for avsug? Hos meg kommer det ingenting farven hjelper det i gang. Er det jegbsom er helt på vidda med mine antakelser?

Skal ikke komme med et bastant svar da jeg ikke har dip-tube selv, men vil anta den fungerer ved hevert effekten, og at man starter den med å ha nivå over gjennomføringen til krana, slik at vakuumet som oppstår når det renner ut av slangen på utsiden, suger opp mer væske fra innsiden. En mulig feilkilde kan da være for stor slange på utsiden.

Var ute å prøvde men pumpeoppsettet mitt fungerer ikke. Får liksom ikke fylt pumpa. Skal det være en utluftingsventil på ene enden av Pumpen?

Du bruker pumpe ja.. da er jeg usikker, men du vil få en luftpropp i gjennomgangen på kjelen som du må få ut den ene eller andre veien..

Var ute å prøvde men pumpeoppsettet mitt fungerer ikke. Får liksom ikke fylt pumpa. Skal det være en utluftingsventil på ene enden av Pumpen?
Det hjelper godt å prime pumpa. Som dette, for eksempel:

En annen løsning kan være å montere et t-ledd med en kuleventil for lufting rundt pumpa et sted.

Har samme opplegg. Må suge ut lufta først slik at hele systemet er fullt av væske.

Alternativene er en luftekran på høyeste punkt, eller selvsugende pumpe (membran eller muligens Speidel)

Hvis slangen etter pumpa er løs/flyttbar kan du bare holde den så lavt som mulig til pumpa er fylt.

Letteste er nok å sette et t-ledd på utgangen av pumpa med en ventil på.

Tilbake
Topp