Mc.
Norbrygg-medlem
Tror faktisk ikke jeg kjørte triangeltest på alle. Men jeg spurte bare om de kunne kjenne forskjell og om mulig beskrive forskjellen. Fikk sambo til å gi meg ølene slik at jeg ikke visste hva som var i glassene.Kjører du triangeltest? (Regner med det.)
Jeg gjorde det på et Norbryggarrangement. Hadde brygga en engelsk golden ale, og karbonerte halvparten med sukker og den andre med speise. Det var helt klart ikke signifikante forskjeller. Husker ikke hvor mange svar det var, men det var ganske mange; godt på nivå med hva bryggosofene bruker å ha og vel så det.
Kjørte testen hjemme, også, med junior - ung og frisk gane - og det ganske ølglade Lyset i Mitt Liv og jeg. Ingen av oss var i stand til å kjenne noen forskjell, sjøl når vi visste hva vi skulle se etter. Og det var et øl der det ikke burde være så vanskelig å kjenne forskjell.
Dette sagt ikke for å starte noen diskusjon om sukker vs speise - jeg karbonerer fremdeles med speise - men for å si noe om at det trengs ganske mange gode tester før det kan trekkes noen konklusjoner.
Speise og sukker var enkelt å skille for alle 3 som prøvde . Sukker ga en litt syrligere smak en speise.
Wlp 830 og 833 også enkelt å skille. Rundere smak på 833.
Men skal en kjenne forskjeller så er det lurt å ikke drikke øl eller kaffe forut. Eller spise sterk krydret smak.
Som nevnt så ble det vanskelig å kjenne forskjell når en kom et stykke ned i glasset.