Ufiltrert vørter

Howdy!

Jeg brygget en dobbel IPA i går som også var mitt første brygg med humle(pellets).
Dessverre gikk ikke bryggingen helt som planlagt.. Endte opp med at nesten alle humlerestene ble med over i gjæringsspannet. (I tillegg til at jeg drepte termometeret  :laugh: )

Så det jeg lurer på er:
1. Vil brygget få en kjip smak hvis jeg bare lar humla bli liggende helt frem til flasking?

2. Humlerestene har nå lagt seg som et 3-4cm tykt lag på toppen av gjæringsspannet. Er det forsvarlig å fjerne det grøfste av dette med ei steril sikt?
Eller vil man forstyrre gjæra for mye da? (Bruker Safeale US-05 tørrgjær).
Eller bør jeg vente til stormgjæringen har gitt seg og så heller stikke om til sekundærgjæring og filtrere da?  

Vørteren smakte godt, så jeg skulle gjerne ha reddet sluttproduktet også  ;)

Jeg hadde humleposer jeg skulle bruke, men oppdaget at plata på komfyren alene ikke klarte å holde kok i brygget så jeg var nødt til å henge på et "lite" 2,2kW element fra frityrkokeren min...
Var redd humleposen skulle svi seg fast i dette elementet, så jeg droppet den..
Planen er å handle 30 liters stålgryte med kran og bruke en kraftigere induksjonsplate neste gang :)

Hei Terje, og velkommen i Norbrygg!

Dette har hendt meg noen ganger også. Jeg har aldri fjernet humlerestene, da de synker etter hvert uansett. Det kan være fordelaktig å stikke om brygget etter en kort uke for å bli kvitt det meste av grumset, men i og for seg er det ikke nødvendig. Jeg vet om flere som bare gjærer hele brygget med humle og alt, og det blir også godt øl av det.

Det var da en original redningsmiddel å bruke elementet fra frityrkokeren, at aldri jeg har kommet på den idéen!  :tenner:

Takk for kjapt svar og en varm velkomst :)

Planen var og tørrhumle litt også..
Går det greit om man tørrhumler når den værste gjæringen har gitt seg og så la det ligge til det er utgjæret?
..og etter det filtrere mens man stikker om og sette dunken kjøling et par dager før flasking?

Vil gjerne ha mye gressmak i IPA'en min, men er jo en fordel om man slipper å tygge den først  ;D

Frityrelementet er veldig greit og hekte på for å få kjapt oppkok. Men det er litt overkill når det første koker. Tror kanskje det også er skyld i at fargen ble litt mørkere enn planlagt.. (Bruker maltekstrakt).
gryte2.jpg

Tilbake
Topp