Usikker på brygg

Lenge siden sist jeg prøvde meg på brygging nå, og da var det med normale ølsett fra Europris som smakte så som så.
Uansett har jeg handlet inn følgende:

Til brygget:
Muntons Connoisseurs, Bock Beer, 1,8 kg
Muntons Crystal malt hel EBC 150
Muntons Pils (lager) malt EBC 3,4 2kg
Spraymalt lys 1kg
Amerikansk humle, Alfasyre 5,7 - 6,3% Typisk Aroma humle
Brewferm LAGER undergjær

Utstyr:
Hevert Autosiphon Standard
Flaskebunnfyller for Autosiphon Mini/Standard
Måleglass, plast, 200 ml fra Brouwland
Oechslevekt fra Alla France
Digitalt termometer fra Alla France -50 til +300

Tenkte lage en "minimask" der jeg vanner/bløtlegger malten ut i 6liter en dag i forveien. Varmer opp til 65grader i en time og siler ut vørter.
Koker opp vørteren, tilsetter 40gram Humle og lar det koke 15min før jeg avkjøler det hele.
Koker opp 4L vann og blander ut Spraymalt.
Blander dette sammen med ekstrakten (bock beer) og får det til ca 12-13 grader før jeg visper inn gjær.
Lar det gjære i ca 14 dager. FG ca 10.

Så kommer spørsmålene :)
Crystal malt'en, skal den bløtlegges samtidig som resterende malt? Tenkte ha 1.8kg malt og 0.2kg crystal malt.
Dette skal bli 23L øl holder det med spraymalt?
Kjøpt utstyr som over, fra før har jeg rensemiddel, gjæringsspann(2stk) og korkmaskin. Noe mer jeg bør ha?

Ellers noen synspunkter på ølet? Kan dette fungere? :)

Hvorfor vil du bløtlegge malten en dag i forveien? En mer vanlig fremgangsmåte er å tilsette knust malt i varmt vann slik at du treffer en temperatur på for eksempel 65C, og la det hvile i en time før du tapper av og skyller med varmt vann på snaut 80C. I tillegg til rensemiddel, som antakelig vasker utstyret, bør du også ha noe for å desinfisere så godt som mulig, for eksempel et no-rinse produkt som Star San. Riktig blandet ut, trenger dette bare kort eksponeringstid med det som skal desinfiseres og trenger ikke å skylles av.

Grunne til oppskriften er rett og slett noe jeg har lest og fått tips om.
Skal få kjøpt slik spray du nevner.
Jeg er dårlig på slike kalkulatorer, noen som har en idea om hva slags alkohol % jeg ender på med 1kg spraymalt og ellers samme ingredienser?

Krystallmalten kan fint være med i minimesken din ja. Gjør heller slik JørnP foreslår ang. mesk.

Hvorfor vil du koke vørteren i kun 15 minutter? Med pilsnermalt er det ikke uvanlig å koke i 90 minutter for å unngå DMS, men kanskje det er andre "regler" for minimesk? Jeg vet ikke.

Star-san eller tilsvarende gjør det svært enkelt å desinfisere utstyret. Dette er viktig.

Alkoholprosenten er avhengig av hvor mye sukker gjæren omsetter. Du måler OG før gjæring og FG etter gjæring. Hvis du dividerer differansen mellom disse på ca. 7,5 får du et anslag for alkoholprosenten.

Har lagt inn oppskriften din i beercalc (1,8 kg pilsnermalt, 1,8 kg flytende ekstrakt, 1 kg spraymalt, 0,2 kg krystallmalt). Hvis vi antar 60% utbytte fra minimesken og 23 L til gjæring vil du få OG 1,055. Med 75% utgjæring blir FG 1,014. Det gir et alkoholinnhold på omtrent 5,4 %.

En annen sak er at det ser ut som du ikke har tenkt å koke spraymalt og ekstrakten. Det bør du gjøre. Kok dette sammen med vørteren.

Ok!

Da skal jeg koke det med vørtern. Litt interessant at flere her ikke ville vannet ut hel malt. Har fått denne oppskriften å tenkte gi det ett forsøk først. Selges slik desinfisering på butikker? Typ Europris e.l?

Jens Kristian skrev:
En annen sak er at det ser ut som du ikke har tenkt å koke spraymalt og ekstrakten. Det bør du gjøre. Kok dette sammen med vørteren.

Skal vel helst ikke koke ekstrakten? Har forstått det som om at det som er av aroma og smak forsvinner ved koking av allerede oppkokt og redusert ekstrakt? Spraymalten må selvfølgelig kokes.

crazym skrev:
Ok!

Da skal jeg koke det med vørtern. Litt interessant at flere her ikke ville vannet ut hel malt. Har fått denne oppskriften å tenkte gi det ett forsøk først. Selges slik desinfisering på butikker? Typ Europris e.l?

Men har du tenkt å meske malten hel? Da vil det ikke bli rare utbyttet fra den, den må knuses for å effektivt kunne trekke ut maltsukkeret.
Star San selges ikke på butikken, det må bestilles på nett, eller kjøpes hos din lokale bryggebutikk

TrondR skrev:
Men har du tenkt å meske malten hel? Da vil det ikke bli rare utbyttet fra den, den må knuses for å effektivt kunne trekke ut maltsukkeret.
Star San selges ikke på butikken, det må bestilles på nett, eller kjøpes hos din lokale bryggebutikk

Ja, oppskriften jeg fikk gikk ut på å legge HEL malt over natten i 6-7L, for så å koke dette opp som jeg beskrev ett døgn senere. Så sile ut vørter uten å mose malten.
Jeg kommer til etter tips her, og få spraymalt i samme oppkok som vørteren og humla.

Skal få bestillt Star San

crazym skrev:
Ja, oppskriften jeg fikk gikk ut på å legge HEL malt over natten i 6-7L, for så å koke dette opp som jeg beskrev ett døgn senere. Så sile ut vørter uten å mose malten.

Går ut fra at du skal sile av før du koker?

Tilbake
Topp