usmak på øl, kan dere hjelpe meg å identifisere hva dette er?

Jeg har ved noen tilfeller fått en ganske ubehagelig usmak på ølen. Det smaker etter min gane som om noe er svidd. Jeg fikk det de første gangene jeg lagde hveteøl, og trodde det var fordi jeg kokte opp med for høy effekt. Jeg konkluderte da med at hveteøl svir seg lettere enn annen øl, og fortsatte å koke vanlig øl på full guffe (tror jeg... hukommelsen min skranter litt her).

Kokeren er en labb-dunk med elementer fra vannkokere.

Nå har jeg plutselig fått samme problem med en blonde ale med lav OG (1.043). Jeg kokte riktignok også her opp på full effekt, så at det har svidd seg er ikke helt å utelukke, men jeg trodde at varme elementer forårsaker karamellisering, og ikke svidd smak?

Ellers lurer jeg på om dette kan være tanniner eller oksydering/HSA? Jeg har aldri smakt disse tingene selv...

Smakte du på vørteren etter mesking/kok?  Hvis ikke, vil jeg anbefale det ved neste brygg.
Da får du litt mer innblikk i hvor problemet ligger

Det jeg har opplevt som tanniner har manifestert seg som en slags falsk bittersmak. Du merker det på sidene av tunga, men idet du tenker over om dette smaker bittert så går det over i en slags tørr smak. Beste måten jeg kan forklare tanniner på er hvis du lar en tepose stå en dag i tekoppen og så smaker på teen.

Jeg holder mesketemp med et moccamaster-element. Det er ganske snille greier, mesken har svidd seg bare èn gang.  Og da brukte jeg 50% hvete.

Min konklusjon: hvete svir seg lettere. MYE lettere.

Sent from my C6603 using Tapatalk

Jeg smakte på vørteren underveis, men bare på de siste avtapningene. Jeg syntes det smakte greit der og da, men visste ikke hva slags smak jeg egentlig lette etter. Jeg heller egentlig imot å tro at dette er tanniner. Det stemmer bra, all den tid det kun har forekommet på de aller svakeste bryggene, der jeg har fått mest fulstendig utskylling. Jeg lager en kopp te nå og lar den stå til i morgen, så får vi se :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Nærbilde av elementene...  Hvis du er slapp med rengjøring av disse får du problemer med svidd vørter. Det smaker ubehagelig bittert.. nokså likt usmak fra tanniner. Tror ikke det er lett å kjenne på vørter før gjæring siden den bare smaker søtt....

Jeg har definitivt slurvet med renhold av elementene. Har du noe tips til hva som egner seg for å løse opp aske og sot?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Miguel skrev:
Det jeg har opplevt som tanniner har manifestert seg som en slags falsk bittersmak. Du merker det på sidene av tunga, men idet du tenker over om dette smaker bittert så går det over i en slags tørr smak. Beste måten jeg kan forklare tanniner på er hvis du lar en tepose stå en dag i tekoppen og så smaker på teen.

Artig tips. Prøvde i dag, men må nok jobbe mer med smaksløkene. Synes bare det smakte kald Earl Grey..

Har hatt litt opplæring med sensorisk trening kit fra Aroxa, som jeg har hatt stor nytte av.

http://www.aroxa.com/beer/beer-flavour-standard-kit/beer-uno-kit/
Denne inneholder nok til 10 personer og hver kapsel oppløses i 1 liter øl. Inneholder noen av de mest vanlige smakene en hjemmebrygge kommer over.

Syntes det er greiest å bruke en nøytral øl som serveres i to glass; en ubesudlet referanse og en med modifisert innhold.

En ølstils bryggetabbe er en annens ølstils kjennemerke, det kan være litt utfordrende å skille noen ganger.

Brede skrev:
Kaustisk soda, MI kombi, PBW over natta gjør susen.

Prøv dette først. Og hvis ikke det tar belegget er det mekanisk fjerning som gjelder. Dvs. skrape belegget vekk med et skrujern eller liknende. Du kan også pusse med fint sandpapir. Eller kjøpe nye elementer... Når de er rene så vask de med tannbørste etter hver bruk, da unngår du belegg som setter seg fast...

Tilbake
Topp