Jeg har ved noen tilfeller fått en ganske ubehagelig usmak på ølen. Det smaker etter min gane som om noe er svidd. Jeg fikk det de første gangene jeg lagde hveteøl, og trodde det var fordi jeg kokte opp med for høy effekt. Jeg konkluderte da med at hveteøl svir seg lettere enn annen øl, og fortsatte å koke vanlig øl på full guffe (tror jeg... hukommelsen min skranter litt her).
Kokeren er en labb-dunk med elementer fra vannkokere.
Nå har jeg plutselig fått samme problem med en blonde ale med lav OG (1.043). Jeg kokte riktignok også her opp på full effekt, så at det har svidd seg er ikke helt å utelukke, men jeg trodde at varme elementer forårsaker karamellisering, og ikke svidd smak?
Ellers lurer jeg på om dette kan være tanniner eller oksydering/HSA? Jeg har aldri smakt disse tingene selv...
Kokeren er en labb-dunk med elementer fra vannkokere.
Nå har jeg plutselig fått samme problem med en blonde ale med lav OG (1.043). Jeg kokte riktignok også her opp på full effekt, så at det har svidd seg er ikke helt å utelukke, men jeg trodde at varme elementer forårsaker karamellisering, og ikke svidd smak?
Ellers lurer jeg på om dette kan være tanniner eller oksydering/HSA? Jeg har aldri smakt disse tingene selv...