Utbytte/no-sparge og andre kompromisser

Jeg vet: kanskje du tenker at dette temaet har vært diskutert i fillebiter, og ja, kanskje det også stemmer.. I så fall bes det om nåde fra øl-menigheten :)

I min BM50 med/uten kort maltrør opplever jeg det utfordrende å få tilstrekkelig utbytte i planlegging (Brewfather) av OG-tunge øl. Stor maltmengde gjør det krevende for maskinen å meske tilstrekkelig uten mye vann (jeg opererer med 4L/kg), samtidig som høy mengde meskevann trekker av en del skyllevann.

Utbytte kan jo selvsagt økes ved mindre volum dersom en må no-sparge pga. BMs begrensninger, men likevel: det hadde vært nydelig å høre deres erfaringer på tema. Hele debatten med over-natten-mesking, alfa/beta-arter osv forstår jeg, men ved enkelt 1-stegs/flerstegsmesking under normale forhold, har noen gode tips om tilstrekkelig effektivitet under tunge maltforhold uten å gå på bekostning av volum?

Beklager igjen om dette er 5.refreng for flere..
 
Jeg brygga en stund med BM20 og hadde samme utfordring som deg. Jeg endte opp med å løse problemet på 2 forskjellige måter avhengig av øltype:

1. Dobbeltmesking. Mesk med halvparten av maltet først. Skyll første mask med skyllevann over en bøtte og saml opp vørteren der. Deretter Mesker du med den andre halvparten. Du bruker vørteren i bryggeren som meskevann. Etter mesking 2 skyller du over braumeisteren og tømmer i vørteren fra første skylling. Kok som normalt.

2. Siden alternativ 1 ble litt drøyt tidskrevende til alle "store" øl jeg brygga, endte jeg etter hvert opp med å bytte ut store deler av basemaltet med spraymalt. Er det 7kg basemalt + spesialmalt kutta jeg det ned til 2kg + spesialmalt og tilsatte spraymalt ved starten av kok. Resultatet ble ofte så godt som identisk.
 
Takk for flott svar! Smart å dobbeltmeske, og greit å la runde 1 renne av seg før mesk 2 er ferdig, da kan en jo enkelt beregne riktig skyllevann i andre runde.

Spørsmålet mitt tilbake er hvor lite meskevann du da klarte å bruke fra start for å framdeles har volum til skylling? Jeg ser at minste volum i BM50 med kort rør er 23 L ..
 
Sist redigert:
Jeg brygger på en Grainfather G30. Utbyttet er stort sett dårlig ved brygging over 7kg.

Normalt ligger jeg på 82-85% på 25L med OG mellom 1.045 og 1.065. Jeg har brygget øl med 8kg men kan egentlig bare slutte med det, utbyttet blir godt under 70% omtrent samme OG som med 7kg

Har dobbelmesket en gang. Utbyttet ble 70-75%.
 
BM20 og BM50 (Har begge selv) har sine sweet spots hva maltmengde angår....

Selv har jeg endt opp med erkjennelsen at "tunge" øl type RIS etc. ikke er noe jeg trenger store batcher av, så jeg brygger 10I batcher på BM20 med langt maltrør, no-sparge og med 16,5L bryggevann uten vesentlig effektivitetstap.

BM50 er faktisk lettere å brygge små batcher på med langt maltrør, da det er lett å trekke ut kontakten til ytre varmeelement og derved unngå å tørrkjøre det. Mener det var en kar på Braumeisters som hadde en oppskrift på det..
 
BM20 og BM50 (Har begge selv) har sine sweet spots hva maltmengde angår....

Selv har jeg endt opp med erkjennelsen at "tunge" øl type RIS etc. ikke er noe jeg trenger store batcher av, så jeg brygger 10I batcher på BM20 med langt maltrør, no-sparge og med 16,5L bryggevann uten vesentlig effektivitetstap.

BM50 er faktisk lettere å brygge små batcher på med langt maltrør, da det er lett å trekke ut kontakten til ytre varmeelement og derved unngå å tørrkjøre det. Mener det var en kar på Braumeisters som hadde en oppskrift på det..
Samme erfaringen som deg, med annet bryggeoppsett. Skalerer bare ned volumet etter estimert OG. 1.065 er det høyeste i OG jeg kommer før jeg må skalere ned for å ikke miste effektivitet.
 
Tilbake
Topp