Utette corneliusfat

Jeg har nettopp rengjort noen Corneliusfat og fylt øl på tre av dem. Jeg skrudde blant annet av inn- og ut-ventilene og la dem i stoutrens, samt tok ut stigerørene og lot den øverste delen med gummipakningen også ligge dyppet i stoutrens et par dager. Dessverre har to av fatene begynt å lekke øl under ut-ventilen (i overgangen mot selve fatet) etter at jeg satte på trykk og karboniserte ølet. Det ene ser ut til å ha tettet seg selv, men det andre lekket ut nesten en halvliter i løpet av siste døgn (jeg har satt de lekke fatene i hvert sitt vaskevannsfat inne i kjølerommene for å få minst mulig søl). Spørsmålet er hva jeg skal gjøre for å tette fatet (eller fatene). Jeg har prøvd å stramme til mutteren på ventilen så mye som mulig, men det hjelper ikke. Før jeg fylte med øl og karboniserte fatene, burde jeg under monteringen selvsagt ha fuktet alle pakningene med "white oil" (har stående en stor og dyr sprayflaske kjøpt fra Petit!), men glemte selvsagt dette. Så jeg kan skru av ventilene og forsøke dette. Er jeg heldig, løser dette problemet. Men da må jeg først redusere faren for skumdannelse før jeg forsøker. Jeg har derfor nå tatt av CO2-trykket på fatet og satt det ut i garasjen (som holder rundt 0 grader C), slik at jeg får minst mulig skum.
Virker det ikke, må jeg tappe om til et annet fat med hevert eller gjennom utventilen. Jeg har en ut-til-ut-overgang som gjør det mulig å tappe gjennom stigerøret fra ett fat over til ut-ventilen ned gjennom stigerøret på et annet fat. Men min erfaringer at dette ofte fører til mye skumdanning og oksydering av ølet etter kort tid.
Noen som har gode råd og erfaringer?

Dersom du har eller kan få fatt i ein mottrykksventil kan det gå bra. Har hatt dette probelemet sjølv. Trykksett tomt fat med samme trykk som det fatet som skal tappast i frå. Sett mottrykksventilen på innkoplinga på det tomme fatet. Mottrykksventilen må då vera heilt lukka. Kople fata saman med ut til ut koplingane og slange. Åpne forsiktig på lufteskrua på mottrykksventilen til du merkar eit svakt sus. Då vil ølet flyta sakte men kontrollert over til det nye fatet. Tar litt tid, men det funkar.

Slik Pedal sier pleier vi å filtrere øl. Så har vi bare et filter mellom stigerørene, så å si. Det fungerer utmerket!

Takker så mye! Jeg fikk tettet fatet i går kveld etter å ha tatt av trykkt og underkjølt ølet for å unngå skum. Såløftet jeg ut stigerøret og tok whitoil på gummipakningen på enden av røret (pakningen så forøvrig ganske harva ut!).
Tipset med mottrykksventil høres bra ut når det gjelder å overføre eøl fra et fat til et annet. Jeg antar at dere først fyller bunnen av mottakerfatet med CO2, og at det er dette som gjør at dere unngår den oksyderingen jeg har opplevd. Hvor får jeg tak i en mottrykksventil til en rimelig penge?

Hvorfor trenger man en mottrykksventil?
Hvis man setter trykk på det tomme fatet, tar av CO2-koblingen og flytter den over på det fulle, vil fatene ha samme trykk. Lag en slange med utventil i begge ender, og koble disse til utventilene på begge fatene. Når man nå letter på sikkerhetsventilen på det tomme fatet, enten ved å trekke eller ved å skru det litt ut, vil ølet flytte seg til det tomme fatet.

Dag skrev:
Hvorfor trenger man en mottrykksventil?
Hvis man setter trykk på det tomme fatet, tar av CO2-koblingen og flytter den over på det fulle, vil fatene ha samme trykk. Lag en slange med utventil i begge ender, og koble disse til utventilene på begge fatene. Når man nå letter på sikkerhetsventilen på det tomme fatet, enten ved å trekke eller ved å skru det litt ut, vil ølet flytte seg til det tomme fatet.
I teorien går dette bra, men det er vanskeleg å halda eit jevn trykk på det fatet som vert tappa til. Skal ikkje så mykje "ubalanse" til for det vert utruleg mykje skum. Har ein først fått skumdannelse er det vanskeleg å ta seg innatt. Vil nok føretrekka å bruka ein mottrykksventil.

Da jeg startet med brygging var det ikke noe annet en corneliusfat vi viste om som ble brukt til å lagre ølet på og tappet fra.Har lest alle svarene på denne siden ,og ja jeg kjenner alle problemene og mange flere en de som er oppført her.Var ganske lei corneliusfat.Så var vi noen brygger venner som gikk til anskaffelse av tappetårn og bryggerifat og koblinger etc.Siden da har vi fylt vårt øl på bryggerifat .Jeg lager 50 liter om gangen slik at jeg må bruke to 30 liters hver gang. Rengjøring og tapping ? Sett på bryggerikobling med slange der ølet skal ut, i forkant må "lippen " en plast dings inn i koplingen tas ut. Ved rengjøring settes på en Gardena kopling snu fatet på hode kople på vannkranen på vasken (i vaskerommet) og spyl reint med varmt vann.Fyll øl gjennom samme slange.Fatet får ikke oksygen inn under noen omstendighet(skal ikke åpnes og det går ikke å åpne det heller) så noe infeksjon blir det ikke,jeg pleier blåse litt co2 gjennom fatet før jeg tapper øl på det. En tom 30 liter er det 300 kr i pant på, billigere en corneliusfat.De er helt tette . Ulempe for de som brygger i mindre mengder,må skaffe en delkoplinger etc før det kan tas i bruk.men da det er på plass er alt problem fritt.Jeg har også laget meg et lite bærbart tappetårn som jeg bruker ute om sommeren.Kan også sette et tappetårn oppe på et lite kjøleskap med fatet inni. Dette var kansje noe enkelt forklart men det er å anbefale.Man må se etter mulighetene ikke problemene.

Utette corneliusfat er egentlig ikke noe stort problem. Fatene er lett håndterbare, og det er ikke vanskelig å bytte ut pakninger når de begynner å bli slitte. Jeg mener at bl a candirect selger sånne pakningssett, slik at man kan bytte ut alt på en gang.

Jeg har et pakningssett for Corneliusfat, og de fleste er lette å skifte. Verre er det med pakningen som sitter på stigerøret. Den ser ikke ut til å kunne la seg skifte uten videre. Ser ut til å være i hard plast og ikke gummi. Er det noen som har skiftet den, eller vet hvordan det skal gjøres?

Hos meg så kan de skyves helt fra røret. Kanskje du trenger en kniv for å skille pakningsringen fra stigerørets ende, men deretter skal man kunne skyve den av. Jeg pleier å skyve den noen cm nedover slik at vaskemiddelet når helt frem. Så er det bare å skyve den tilbake igjen, eller, i ditt tilfelle, bytte den ut.

Tilbake
Topp