Jeg har nettopp rengjort noen Corneliusfat og fylt øl på tre av dem. Jeg skrudde blant annet av inn- og ut-ventilene og la dem i stoutrens, samt tok ut stigerørene og lot den øverste delen med gummipakningen også ligge dyppet i stoutrens et par dager. Dessverre har to av fatene begynt å lekke øl under ut-ventilen (i overgangen mot selve fatet) etter at jeg satte på trykk og karboniserte ølet. Det ene ser ut til å ha tettet seg selv, men det andre lekket ut nesten en halvliter i løpet av siste døgn (jeg har satt de lekke fatene i hvert sitt vaskevannsfat inne i kjølerommene for å få minst mulig søl). Spørsmålet er hva jeg skal gjøre for å tette fatet (eller fatene). Jeg har prøvd å stramme til mutteren på ventilen så mye som mulig, men det hjelper ikke. Før jeg fylte med øl og karboniserte fatene, burde jeg under monteringen selvsagt ha fuktet alle pakningene med "white oil" (har stående en stor og dyr sprayflaske kjøpt fra Petit!), men glemte selvsagt dette. Så jeg kan skru av ventilene og forsøke dette. Er jeg heldig, løser dette problemet. Men da må jeg først redusere faren for skumdannelse før jeg forsøker. Jeg har derfor nå tatt av CO2-trykket på fatet og satt det ut i garasjen (som holder rundt 0 grader C), slik at jeg får minst mulig skum.
Virker det ikke, må jeg tappe om til et annet fat med hevert eller gjennom utventilen. Jeg har en ut-til-ut-overgang som gjør det mulig å tappe gjennom stigerøret fra ett fat over til ut-ventilen ned gjennom stigerøret på et annet fat. Men min erfaringer at dette ofte fører til mye skumdanning og oksydering av ølet etter kort tid.
Noen som har gode råd og erfaringer?
Virker det ikke, må jeg tappe om til et annet fat med hevert eller gjennom utventilen. Jeg har en ut-til-ut-overgang som gjør det mulig å tappe gjennom stigerøret fra ett fat over til ut-ventilen ned gjennom stigerøret på et annet fat. Men min erfaringer at dette ofte fører til mye skumdanning og oksydering av ølet etter kort tid.
Noen som har gode råd og erfaringer?