Utvide pilsneroppskrift

Eg kjøpte brewcrafter, og med den fekk eg med eit pilsner sett. http://www.brygging.no/file/andre/tysk-pilsner-25-liter.pdf

Eg har lyst å legge til litt i denne oppskrifta så det blir jolaøl av det.

5kg pilsnermalt
0,2 carapils
0,2 munich type 2

Tenker å legge til 1 kg caragold, sprakje i meskevatnet og gjære den på kveik så det blir jolaøl i tradisjonell vossaøl-stil.

Nokon som har noko formeining om dette blir godt? Og eventuelt kor godt det blir?
 
Uten å ha erfaring med caragold, så vil jeg ut i fra beskrivelsen tro at det blir overveldende og for søtt i så stor mengde. Om du ønsker å få et mørkere øl med mye malt, uten at det er flytende karamell, så ville jeg brukt mengder Vienna og Munich. Enten ta ut halvparten av ølsettet og erstatt med lik mengde Munich type 2 (mørk), evt bare bestill egen maltsammensetning. For eksempel 4 kg vienna, 1 kg Munich og 1 kg pilsner (tatt rett ut av hatten). Bruk samme humla, eller kjøp noe tilsvarende. Tror uansett hvordan du snur og vender på det at det nok blir bra øl!

(Hm, fikk egentlig litt lyst til å gjøre noe lignende selv, virket enkelt og forlokkende..)
 
Sist redigert:
Maltsammensetningen frå pilsneren er blanda og kverna så denne er ikkje godt å gjera noko med, litt av poenget er å få brukt det opp. Kveik gjærar godt ut men det er godt mulig 1kg caragold blir klissete. Kanskje eg skal ta carablonde, munich type 2 eller vienna eventuelt ein blanding av dette.

Øl blir det, som du seier uansett.
 
90 % er pilsnermalt, så slik sett tar su ut relativt lite av de andre malttypene hvis du tar 50 % og erstatter med noe annet. Men poenget om å bruke det opp ser jeg, jo. Alt avhenger jo av hvor du ønsker å ende opp henn, og hvor mye korn maskinen din tar. Dersom ett kilo ekstra er grensen, ville jeg personlig ha brukt 1 kg ekstra Munich mørk. Evt 800 gr Munich og 200 gr mellommørk crystalmalt.

Selv fikk jeg begge gangene jeg bruke vossakveik utgjæring kun på høyt 60-tallet, på tross av høy gjærbarhet. Var andre med både lik og ulik erfaring.
 
Angåande høg utgjæring på kveik var det eit skudd frå hofta. Eg har brukt kveik i fleire brygg for 10-12 år sidan. Brygga på gamlemåten med open eld, 4-5 tima koking, eindel synsing, promille og ingen måling av noko slag. Etter å ha googla andre sine erfaringar ser eg at det var totalt skivebom. Trur smaken kveik set på ølet, syrlig appelsinaktig smak, har lurt meg.

Trur tilsetningen blir 5-700 munich og eit eller anna karamellmalt/special b.
 
Er fersk som bare det på brygging, men har laga 2 brygg av tysk pilsner fra brygging.no, en med fersk gjær og en med tørrgjær, ble mine 2 beste brygg så langt, ville ikke endra på noen av dem egentlig. ( selv om den med fersk gjær var best, men ikke så mye bedre at det var vært styre med fersk gjær) skal lage meg 50L neste uke når jeg kommer fra jobb.
 
Det blei 1 kg vienna og 0,3 kg crystallmalt. Dekka botn i meskekaret med sprakje under varming til mesketemp, dette blei liggande gjennom heile meskeprosessen. Meska på 66 grader, håpar på utgjæring ned mot 1015.

Ølet står nå og fresar på 36-37 grader. Gledar meg til å smake!!
 
Tilbake
Topp