Varme opp kompressor på kjøleskap

Hei!

Jeg gjorde ikke så god research på forhånd, og har nettopp gått til innkjøp av et kjøleskap med kjølemedie R600a. I likhet med TS skal jeg ha kjøleskapet i kjeller, og slik temperaturen er der nå (ca. 8-10C), nekter kjøleskapet å fungere. I følge instruksjonsboka skal kjøleskapet ha en omgivelsestemperatur på 16C, noe jeg tviler på at det vil bli i kjelleren selv på sommeren.

Når det er så kaldt som nå går det enda å ha grei nok styring med kun varmekilde, men når temperaturen ligger på rundt 10-15 grader vil det være vanskelig å holde tempen i bøtta lav nok ved stormgjæring når kjøleskapet ikke fungerer. Litt av poenget med at jeg kjøpte kjøleskap var også at jeg ønsker å kunne cold crashe.

Jeg har ikke mulighet til å varme opp hele kjelleren, og Kjjeetil skriver over her at det ikke vil hjelpe å varme opp kun kompressoren. Er dette av egen erfaring, og er det noen andre som har prøvd det? Hvilke andre deler må i såfall varmes opp for kjøleskapet skal fungere (og uten at kompressoren ryker etter 2 uker) ?

Vurderer for eksempel å kle inn kjøleskapet med varmekilde, men hadde vært greit å vite om det er tilstrekkelig å kun sørge for at baksiden av kjøleskapet (hvor alt mikk-makket sitter) holder høy nok temperatur, og om det er en termostat som må manipuleres i tillegg.

Jeg har ikke selv prøvd å varme opp kompressoren, så kan ikke si det er av egen erfaring. Men det er ikke temperaturen på kompressoren som gjør at skapet ikke virker under f.eks 10 grader, derfor vil det ikke ha noe å si. Skapet kan nok manipuleres til iallefall å virke ned til 5 grader.. Hvilket skap har du, modell/prodnr?

Kjøleskapet er kjøpt brukt, så er litt usikker på modellnavnet. Det er et IKEA-skap som ligner veldig mye på dette. Varenr. er forskjellig, men antar egentlig at det er det samme. Ser nå på typeskiltet at det er klasse "SN", noe som sier at det skal fungere i omgivelsestemperatur ned til 10C.

Det er vel en grunn til at kompressoren ikke vil kjøre ved lav temp, så manipulering av termostaten alene er vel en dårlig idè... Så da er spørsmålet fremdeles hva som må varmes opp for at det skal fungere optimalt.

Kompressoren vil kjøre om den får beskjed om å kjøre, også i minusgrader, så det er ikke der problemet ligger. Problemet ligger i kjølemediet som egner seg heller dårlig i temperaturer under 10 grader, skapene er derfor "programmert" for å ikke virke under 10 grader. Å manipulere termostaten vil ikke ha noe for seg da denne kun er til styring av temperaturen inni kjøleskapet. For at det skal fungere optimalt som du sier, så er det kun omgivelsetemperaturen det hjelper å varme opp. Men som sagt, skapet kan manipuleres til å virke ned til rundt 5 grader uten problemer, litt ekstra slitasje er eneste ulempen.

Jeg har ikke særlig greie på kjøleskap, men skjønner åpenbart at det ikke har noe for seg å manipulere termostaten som styrer temperaturen inne i kjøleskapet. Jeg lider sikkert av litt begrepsforvirring, men jeg siktet til å manipulere det jeg antar er en utvendig termostat / sikkerhetsforanstaltning som skal hindre at kjøleskapet går ved for lave temperaturer. Poenget mitt er denne er sikkert plassert der for en grunn, og som du også påpeker vil dette kunne gi ekstra belastning / kortere levetid.

At omgivelsestemperaturen må være minst 10 grader har åpenbart sammenheng med at det er noen komponenter som krever denne temperaturen, og derfor lurer jeg på hvilke komponenter dette er. Det kan jo ikke være nødvendig å varme opp hele kjelleren. Hvis jeg forstår deg riktig er det altså kjølemediet som er problemet, og ikke kompressoren.

Da må jeg altså finne en måte å sørge for at denne holder en høyere temperatur. Som sagt har jeg ikke peiling på kjøleskap, men om kjølemediet passerer gjennom rørsløyfene på baksiden av kjøleskapet, burde det jo være en mulighet å sørge for at temperaturen på disse er høy nok?

Min føreløpige plan er å fôre ut en 10 cm "ramme" rundt kjøleskapet, og plassere en varmekilde inne i hulrommet mellom kjøleskapet og veggen. Varmekilden kan styres via egen termostat ala STC1000 eller UT-200.

Tror dere dette er en plan som kan fungere?

Jeg hadde ikke bekymret meg over den ekstra slitasjen i det hele tatt for bruken du henviser til. Hvor mange dager i året vil du bli å kjøre cold crash? Å hvis du under gjæring skal ha ca. 10 grader i skapet, som er omtrent samme temp som i rommet det står i, er det minimalt kompressoren vil være i bruk. Skal du derimot holde 3 - 4 grader i skapet gjennom hele året stiller saken seg annerledes, selv om ikke jeg hadde bekymret meg over den ekstra slitasjen da heller.
Din plan vil helt sikkert fungere bra den, men kompressoren vil da måtte gå mye mer enn om du ikke bygger skapet inn, noe som igjen fører til ekstra slitasje ;-)

Du har nok et poeng der. Får nesten prøve den enkle løsningen først da :) Da må jeg uansett lokalisere den utvendige termostaten. Noen tips på hvor den kan sitte?

Det jeg har gjort er å 1) bytte ut originalsensoren med den fra stc'en, og 2) har så koblet om så kompressoren styres direkte av stc'en

Har funka flott gjennom hele vinteren selv om det har vært kuldegrader der skapet står

men uansett: når det er kaldere i rommet enn temperaturen stc'en er stilt inn på, så vil jo ikke kompressoren være i bruk, bare varmekilden

Det kan jo høres ut som en god plan. Kunne du delt, eller har du sett noe annet sted, en oppskrift på hvordan jeg kan gjøre dette?

Edit: opprettet ny tråd, da jeg mistenker at noe annet er galt med kjøleskapet

Sist redigert:
Tilbake
Topp