Arbeiderene må da få vaska seg litt til helga, så da har jeg bestilt isopor fra Kina, får håpe det er en sånn funnel oppi der og, men du vet jo aldri med desse skjevøyde rakkerene. Får krysse fingre og tær
Er i utgangspunktet enig med deg, men syns den gjør prosessen litt lettere. Enklere å behandle i siste ledd, og mer konsentrert/hardpakket det som kommer ut i bunn av den her.Jeg liker ikke å ødelegge moroa for folk, men jeg er ikke i stand til å se hva du oppnår med det apparatet der som du ikke oppnår om du gjør som Foseid. Om du tapper ut gjæren fra bunnen med en ventil, eller om du heller av vannet fra toppen, så er det da nøyaktig det samme du sitter igjen med? Og om det er det visuelle som teller, så er det ekstremt rein og fin gjær jeg har sittet med når jeg har gjort som Foseid.
Det store problemet er jo å få skilt ut død gjær, og dette er hverken bedre eller verre til å gjøre den jobben enn Foseids metode. Det eneste jeg har tro på er effektivt til det, er å tilsette vørter, få igang gjæring, og så dekantere den væsken som har aktiv (= levende) gjær i seg.
Er i utgangspunktet enig med deg, men syns den gjør prosessen litt lettere. Enklere å behandle i siste ledd, og mer konsentrert/hardpakket det som kommer ut i bunn av den her.
Død gjær er jeg egentlig uansett ikke så bekymret for. Jeg hører mye roping om dette, men har ennå til gode å høre: Pokker, død gjær ødela ølet mitt. (Føler det var en bra setning i disse Trump tider [emoji848])
Men det siste (og egentlig det første) henger jo sammen med vaner.
Om gjæren er mer enn en måned gammel stepper jeg uansett opp med en liten slant med slurry i vørter på ca SG 1. 020 og så videre til ønsket mengde. Og da er det minimalt med døde celler uansett, siden de døde ikke formerer seg.
Men for å konkretisere svaret mitt: Ja, jeg syns det er kult og estetisk. Ja: Jeg syns det kjører litt ned på arbeidsmengden. Nei, jeg ser ikke at det kan skade (Edit: Eller gjøre mer skade) mer enn andre prosesser/metoder.
Og til sist: Som du sier er det kanskje ikke hverken bedre eller verre, men gøy, og i gjærens verden er det, som jeg ser det, fremdeles mer å lære enn hva vi vet [emoji1417]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Greit nok.
Det jeg etter å tankt meg litt om, ser for meg at den kunne brukes til, er faktisk å skille levende og døde celler gjennom aktivering. Hvis du har den gamle gjæren din oppi, tilsetter en liten dose 1.080-vørter, og så lar det stå noen timer, skal du etter teorien få et bunnlag med døde celler, og en melkehvit væske over, der de overlevende formerer seg og har det gøy. Og da er det sikkert kjekt å kunne tappe ut laget med døde celler nedenfra. Så sitter du igjen med det som da skal være en væske med bare relativt sunn og frisk gjær i.
Se der, nesten det gøyeste jeg vet, kan ikke nekte gjæren min sånt, fikk en orndlig godfølese nå
Å skille levende og døde celler med den metoden fra Yeast av W og Z er vel gyldig uansett metode før i prosessen? Om man tapper fra bunn eller dekanterer på tradisjonelt vis?Greit nok.
Det jeg etter å tankt meg litt om, ser for meg at den kunne brukes til, er faktisk å skille levende og døde celler gjennom aktivering. Hvis du har den gamle gjæren din oppi, tilsetter en liten dose 1.080-vørter, og så lar det stå noen timer, skal du etter teorien få et bunnlag med døde celler, og en melkehvit væske over, der de overlevende formerer seg og har det gøy. Og da er det sikkert kjekt å kunne tappe ut laget med døde celler nedenfra. Så sitter du igjen med det som da skal være en væske med bare relativt sunn og frisk gjær i.
Problemet med død gjær er vel ikke så stort så lenge det ikke skjer en opphopning over lengre tid, vil jeg tro. For meg er dette bare teori, jeg har aldri opplevd smak av autolyse. Men det er jo ikke så dumt å forholde seg til noe du har lest, så lenge du har rimelig grunn til å tro at den som har skrevet det, har solid grunnlag for det han/hun sier.
Å skille levende og døde celler med den metoden fra Yeast av W og Z er vel gyldig uansett metode før i prosessen? Om man tapper fra bunn eller dekanterer på tradisjonelt vis?
Må prøves [emoji1417]Helt sikkert. Jeg bare tenkte meg at hvis man først har skaffet seg en sånn separatortrakt, og skulle prøve metoden, ville separatortrakta egne seg. Fordelen med den er vel at du ikke trenger å helle på beholderen, og på den måten kanskje blande de to lagene. (Det er jo f.eks. et problem hvis du skal helle av startervørter når gjæren ikke har dannet et noenlunde kompakt lag.)
Edit: men ja... smaker vi forskjell? [emoji848]Må prøves [emoji1417]
Edit: men ja... smaker vi forskjell? [emoji848]
Jeg mente mer om man smaker forskjell om man kjæler frem gammel gjær med funnel eller annen måte. Det tror nemlig ikke jeg [emoji848]
At man smaker forskjell om man underpitcher gammel og sliten gjær regner jeg som en selvfølge.
Du demonterer den med fingrene på null komma svisj.Etter så mye meninger her om funnel blir jeg gira på å prøve en ny duppeditt selv om jeg aldri har følt noe behov for det. Men hvordan er disse å rengjøre? Kolbene til Foseid er jo ganske streite uten kriker og kroker men synes funnelen ser mer strevsom ut å få rein og desinfisert.
Jeg er litt usikker på hva du mener med det siste. Så for sikkerhets skyld: Du må ikke vaske gjær som du skal gjemme til senere bruk. Du må bare vaske gjær som er forurenset av mye humle fra tørrhumling, mye "braun hefe" eller annet. Har du ikke tørrhumlet, og har du passet på å ikke få med mye bunnfall fra kokingen, er det lite å vinne på vaskingen. Høstet gjær som er noenlunde rein, skal du kunne bruke direkte innenfor 1-2 uker. Seinere er det nok en ide å lage en starter, eller å revitalisere gjæren med litt sterk vørter.
Tror ikke det er så lett å vaske vekk døde celler. Det blir mer å skille gjær fra annet materiale. Mener å huske at jeg leste en kommentar av Fosseid her på forumet et sted om akkurat det.Tja, hva mente jeg egentlig? Jeg var vel av den oppfatning av at man skal/bør/må vaske dersom gjæren skal lagres. Men da har jeg lært noe nytt i dag, også, forutsatt at du har rett.
En av ideene med gjærvask er vel også å bli kvitt døde gjærceller, slik at man sitter igjen med mest mulig vital (?) gjær.
Jeg vaska litt for noen år siden, fordi jeg ville prøve. Ganske artig geskjeft, i og for seg,
Fikk pakkesang fra Kina idag, trodde en stund de hadde sendt en Kinamann med i pakken for å passe på... pakken var i sånn Kinamann størrelse, men neida var lag på lag med bobleplast og sånne luftlomme plast. Imponerende pakket. Og lengst inni der en nyyyydelig liten funell på 2 liter... nå gleder jeg meg til ett av mine trofaste arbeidere trenger en helgevask... men må på jobb i ett par uker så blir litt lenge både for meg og gjæren å vente. Men jeg har informert gjæren og meg og den er enig om att dette skal gå bra