Vedlikehold på kegerator tips!

Hallstein

Norbrygg-medlem
Tenkte kanskje det var interesse for en tråd med tips om hvordan man vedlikeholder en kegerator!

Ting som rensing av øl-linjer, vasking, montering, demontering o.l. kan være av interesse!

Synes personlig jeg er nødt til å utføre vedlikehold relativt ofte og at jeg er nødt til å vaske og sterilisere øllinjene mine iallefall mellom annenhver keg. Bruker Kraftig PBW løsning, vann, og deretter en kraftig star-san løsning for å få løst opp eventuelt beerstone. Har derimot hatt litt problemer med beerstone i det siste som jeg ikke får vekk! Hva gjør dere folkens?
Noen som bytter ølslanger ofte?

Jeg har ganske nylig skiftet en slange i kegeratoren, og ble overrasket over hvor mye avleiringer det var i slangen. Dette selv om jeg har passet på å rense med starsan mellom skift av fat-(ok, det har hendt at jeg ikke har gjort det også... :roedme:.)
Jeg testet med  løse dette opp med utblandet salmiakk og det ga et godt resultat, selv med en ganske lav konsentrasjon. Renset den andre linjen med en slik løsning og lot det stå en stund før jeg skylte med varmt vann, og det var mye gørr som kom ut av tappekranen.
Jeg bruker forøvrig en skvett med ren salmiakk i flasker som har belegg på innsiden, noe som er veldig effektivt.

Tilbake
Topp