Veldig høy FG på Milk-Stout - normalt?

simon

 
Har en havrestout med laktose som har stått og gjæret i 2 uker nå.

3600g Pale malt
225g  roasted Barley
340g chocolate
225g  crystal 40
225g  crsytal 120
340g victory
450 Havregryn
500g laktose

(2 pakker safale S-04)

OG var på 1069 og SG nå etter 2 uker var på 1032. Regnet med litt høy FG p.g.a. laktosen (og havren?), men har ikke laget noen brygg som har hatt i nærheten av så høy FG før, så lurer på om dette kan være normalt? Er det trygt å flaske dette?
 
Hvilken mesketemperatur brukte du? Med over 30% spesialmalt og masse laktose er nok denne kommet så langt den skal
 
Høres betryggende ut. Takker så mye! :)

Har aldri smakt denne øltypen før, så er litt spent på hvordan denne blir til slutt. Vørteren smakte interessant, så det finnes kanskje håp om at denne blir "drikkandes" også. :)

Startet mesking på 67 grader, som sank til 66 i løpet av en time.
 
Heisann,

Kjører liv i denne tråden igjen da jeg kunne tenke meg å få en litt mere utfyllende svar angående bruk av laktose i øl og FG.

Jeg brygget akkurat en sweet stout, 20L med OG på 1034 og target FG på 1007. Jeg tilsatte 200g laktose 10 min før kok slutt. Valgt gjær var WLP 013 og starter ble laget etter instruks fra Mr. Malty. Etter 2 uker i gjæringstanken (18c i 12 dager, 20c i 2 dager) så har den gjæret ned til 1018 og det ser ut som at den er ferdig?! Som nevnt ovenfor, er det noen som kunne gitt meg et utdypende svar rundt bruk av laktose i øl og hva man kan forvente seg av OG i forhold til mengde laktose?

På forhand takk,

Lars
 
Laktose (etter min kjennskap) er et uforgjærbart sukker, som gjæra dermed ikke vil spise. Tilsetting av laktose i et brygg vil da etter all logikk øke FG, ettersom det vil vedvare i ølet etter gjæring. Man tilsetter laktose for å øke fyldigheten i øl, for eksempel i en lett stout som man ønsker mer tyngde i. Har ikke satt meg veldig inn i det, men oppfatter det som høvelig logisk. :)
 
Tilbake
Topp