Villa Baseline Brown Ale

Hei,

I går brygget jeg denne oppskriften, fra den etterhvert infamøse boka ''Ølbrygging fra hånd til munn'', s. 160. Den er skalert for 25l, så jeg doblet det hele for en 50l. batch. Maltsammensetningen ble da slik:

Pale malt...........................11600 g
Munchner malt....................560 g
Brown malt .........................560 g
Chrystal 150 EBC.................560 g
Chockolate malt.................3500 g
Black malt..............................70 g

Foreløpig er jeg ikke veldig vitenskapelig anlagt som hjemmebrygger, jeg like å brygge etter gode oppskrifter jeg vet fungerer. Derfor stusset jeg ikke ummidelbart over mengden chockolate malt, før litt uti bryggingen. Den er jo på nærmere 30% av maltsammensetningen. Rundt om på utenlandske bryggeforum anbefales det ikke mer enn høyst 10% chockolate malt.

Astringent smak nevnes som et sannsynlig resultat av så mye sjokolade. Spørsmålet er om det er bare til å helle ut hele batchen?

Jeg brygger på en BB 60, har ikke regnet på effektivitet, men det ser ut til at den ligger på rundt 75%. Oppskriften angir forventet OG på rundt 1054, mens jeg endte opp med 1070! Vet ikke effektiviteten til Villa Baseline, men noe må jo være ruskende galt?

Er det noen med bedre erfaringsgrunnlag enn meg som kan si noe om hvordan dette brygget vil ende? Brukte 3 pakker rehydret s-05 på hele batchen.

Om det nok en gang viser seg å være tull med denne boka, så heller jeg rett og slett bensin over den og tenner på. Har brygget en del oppskrifter fra den etterhvert, og i majoriteten av tilfellene ender det i tullball pga de utallige feilene. Denne oppskriften er heller ikke rettet på i pdf'en de la ut. Har brukt mye bortkastet tid og penger på grunn av alt dette vaset, og er rimelig lei, Haha!
 
Jeg tror kanskje det er en null for mye i den mengden der. 3,5kg chocolate hørtes vanvittig mye ut. Jeg ville nå tappet det og satt den vekk og håpe at den modnes over tid.

Det kan godt hende at du hadde en nær perfekt bryggedag med 90% effektivitet. ;)
 
Jeg tipper det har kommet med en null for mye på den malttypen ja :) 350 gram høres mer riktig ut og 3+ kg ekstra malt forklarer jo forskjell i OG også.
 
Blir kanskje ikke så enkelt å få orden på denne. Ser den er oppgitt med 30IBU. Med vesentlig høyere OG samt så mye chocolate så mangler det vel en del humle.
Hadde humlet den opp, x gram humle kokt en time i klart vann, evt også 15 min humle.
Hvor mye får du helt sikkert bedre svar på av andre men mindre humle enn det som er i Halvor IBA tror jeg ikke jeg ville brukt.

- Noe hadde jeg gjort før den ble lagret men har ikke erfaring med såpass stort "avvik".
 
Takker for tilbakemeldinger!
Ut fra hva som kommer fram her, samt lesing rundt om chockolate og astringens, så regner jeg med at jeg heller skiten ut.

Har eksperiementert litt med lyse belgiske typer i det siste, med varierende hell. Etter en mindre heldig banan-fyllesyke forrige helg, bestemte jeg at nå skal jeg for pokker lage en deilig brown ale, som jeg elsker og som regel garantert blir godt øl. Jo takk, Ølbreygging fra hånd til munn!
 
Har du smakt på den? Viss du ikkje treng gjæringskara til noko anna, er det vel interessant å teste korleis det blir. Sikker bra at OG vart høgre enn i oppskrifta, for det blir vel kraftige saker med så mykje sjokolade.
 
Tror jeg dropper å se hvordan denne blir. Det vil legge beslag på to fat og to gjæringskar over lengre tid, og jeg har liten tro på at det vil være verdt det fremfor å brygge på nytt. Jeg var tidligere i kontakt med Kagge, se NØ Brown-ale tråden her, og tviler på at de noen gang vil være i stand til å få denne boken feilfri. Baseline-oppskriften var ikke rettet i filene de har lagt ut her.
 
Tilbake
Topp