Vørterblanding

Hei!

Jeg har et litt spesielt spørsmål..
Jeg brygger på Beer Maker 30 (ganske lik som Beer Brew 30, men mindre), og skal brygge en litt kraftigere IPA i helgen.
Har lyst til å sitte igjen med 20 L i bøtta, men har ikke plass til den maltmengden som trengs for å nå OG. Generelt dårlig utbytte hjelper heller ikke.. ;)

Typisk ville jeg tilsatt ekstrakt eller sukker for å øke OG, men hadde tenkt å forsøke en annen metode denne gangen.

Si at jeg ønsker 20 L med en OG på 1.067. Med en effektivitet på 60 % trenger jeg da 7 kg malt (kun Maris Otter).
Jeg har bare plass til 5 kg malt i siltønna. Kan jeg da meske kun 5 kg i Beer Maker 30 med litt mindre volum, og meske
2 kg i en vanlig kjele ved siden av, og så blande vørterene etter ferdig mesking?
Hvor mye vann bør jeg meske i kjela, og hvordan kan jeg regne ut nødvendig maltmengde/volum/SG etc?

F.eks. (Tall tatt ut av løse lufta)
"Original vørter": 17 L OG 1.055
"Ekstra vørter": 5 L OG 1.075
"Blandet vørter": 22 L OG 1.065

Må jo selvfølgelig sikte inn mot pre-boil volum og pre-boil OG..

Hei, jeg har også en sånn, og sleit med det samme. Jeg fikk egentlig aldri helt til med 5 kg heller.
Kan godt funke det du tenker tror jeg, men jeg gjorde en gang motsatt av det.  
Jeg mesket 2 ganger a 4 kg, og kokte full Beermaker til slutt + at jeg kokte det jeg ikke fikk plass
til i Beermakeren i en kjele ved siden av.

Jeg har hatt problem med at den koker for hardt så mye fordamper, men akkurat da var det greit
for da det var kokt bort nok helte jeg det fra kjelen ved siden oppi.
Det er egentlig det eneste vellykkede brygget jeg har fått til på den.

Nå bruker jeg den bare til HLT, til det er den genial.

FunEye skrev:
Hvor mye vann bør jeg meske i kjela, og hvordan kan jeg regne ut nødvendig maltmengde/volum/SG etc?

F.eks. (Tall tatt ut av løse lufta)
"Original vørter": 17 L OG 1.055
"Ekstra vørter": 5 L OG 1.075
"Blandet vørter": 22 L OG 1.065

Må jo selvfølgelig sikte inn mot pre-boil volum og pre-boil OG..

Maltmengde og vannvolumer er som du sier avhengig av utbyttet. Jeg ville tatt de siste 2 kg. malt i en meskepose og plassert i den største gryten du har, og så mesket med så mye vann du har bruk for eller plass til. Jeg brygger selv med meskepose i gryte, og får et utbytte på rundt 65-75% avhengig av råvarene og blandingsforholdet (min erfaring er at tynnere mesk gir større utbytte i et slikt oppsett uten skylling).

Regnestykket ditt er forresten ikke helt riktig. Hvis du blander to vørtere sammen kan du beregne SG slik:

SGblanding = 1 + ((SG1 - 1) * vol1 + (SG2 - 1) * vol2) / (vol1 + vol2)

der SGn og voln er henholdsvis SG og volum av vørter n.

Da blir vørter1 (17 L, SG: 1,055) + vørter2 (5 L, SG: 1,075) = blandet vørter: 22 L, SG: 1,060

Tilbake
Topp