Weissbier: sekundærgjæring og tidspunkt for tapping

Weissbier er noe helt nytt for meg. Jeg har laget noen ekstrakt-brygg for noen år siden, og har nå begynt med all grain for 3 uker siden. Mitt brygg nr 2 er en weissbier, og jeg lurer på:

Er det nødvendig med sekundærgjæring? I følge oppskriften skal det sekundærgjæres en uke. Har dette noe for seg for et brygg som ikke skal stå på dunken i måneder? Nå har den allerede stått på primærdunken i 2 uker, fordi jeg er lat. Er det noe poeng å flytte den nå?

For hveteøl: er det noe poeng i å la den stå på dunken lenger enn 2 uker?

Hva med tapping på flasker? Jeg har lest at samme gravitet i 2-3 dager vil si at ølet er klart for flasking, men jeg har ikke målt. Har jeg rett i å anta at den er klar for flasking etter 2 uker i gjæringsdunken?

Jeg har aldri flyttet brygget mitt over på en annen dunk for sekundærgjæring. Ofte blir flaskemodningen omtalt som sekundærgjæring, btw.
Så mitt svar er nei, det har ikke noe for seg. I verste fall er det kun en kilde til infeksjon.

Uten måling, blir det jo litt på lykke og fromme, men jeg tror du kan være ganske trygg på at mye er gjort på 14 dager. :)

Tilbake
Topp