White IPA/ Lervig White IPA/ Crowbar WIPA

Har hatt noen smaksrunder på Wit/IPA...fantastisk kombinasjon av øltyper synes jeg. Det jeg vil finne ut av er om noen har laget cloner av disse evt har noe lignende oppskrifter?

1. Har noen oppskrift på noe slikt?

2. Hvordan lager en slik wit/ipa i forhold til mesketid, mesketemp, koketid, bitterhet, gjær, gjæringstemp og lengde på gjæring?


Håper det finnes svar på dette :)

Kjetil
 
Eksisterer vel allerede utallige tråder om dette

Belgisk Wit/Tysk Weiz med ekstra mye humle og alko

Mange veier til Rom :)
 
Jeg har brygget noen runder med denne, og brygget den som en Wit, men med en høyere OG. Har lagt meg i underkant av 1.070. Mesket noen lunde likt som Wit, stegmesking, 42, 52, 66 og utmesk på 78 grader. Humlest som en amerikansk IPA, men lavere IBU, og brukt mer humle på sene tilsetninger. Tørrhumlet godt. Gjæret med WLP400.
 
Takker for svar her, noe mer konkret fra meg.

Vil det være mest fornuftig å ta utgangspunktet i maltkombinasjonen fra Wit eller fra IPA? Samt hva slags gjær kan være fint her?
 
Ole, ble litt nyskjerrig. Gjærdrevet øl som også blir humledrevet. Hvordan var utviklingen på den, fra fersk til ikke fullt så fersk? Begynte den som en IPA og dreide mot Wit? Forsøk eller husøl?

--
 
Hans Einar skrev:
Ole, ble litt nyskjerrig. Gjærdrevet øl som også blir humledrevet. Hvordan var utviklingen på den, fra fersk til ikke fullt så fersk? Begynte den som en IPA og dreide mot Wit? Forsøk eller husøl?

Tja, det vesentlige her er mer humlesmak/aroma, og mindre mot bitterheten, men likevel over en Pale Ale i bitterhet. Tåler fint litt lagring, men når aroma/smak begynner å fade ut, og bitterheten overtar, blir det ikke så godt. Men før det, nydelig. Brygget det flere ganger, og vil nok helt sikkert også brygge det senere.
Mener også nokså sikkert at jeg byttet ut pilsmalt med palemalt.
 
Hva for slags humle har dere brukt til dette?
Hva tror dere om Chinok som bitter og citra og centenial på 15 -5-0 og citra til tørrhumling?
 
Tilbake
Topp