(wip) #20 Avec

Duckboot

Norbrygg-medlem
Jeg har planer for at mitt 20nde brygg skal bli en litt ekstrem greie.

http://beersmithrecipes.com/viewrecipe/460348/20-20-avec

Kaffen tror jeg det blir en eller annen kaldtrukket Espresso som tilsettes ved flasking. Samme med Konjakken. Det jeg lurer litt på om jeg skal spandere en skikkelig flaske konjakk til denne, eller om det er ok med essens. Skal gjennom Taxfree på torsdag, så kanskje plukke noe snacks med seg da.

Hva tenker folket? Har noen prøvd noe lignende før?

Leser litt rundt, og lurer på om jeg må kjøre Wlp099 på denne. Noen som har innspill om denne gjæren?

Det jeg har lest om 099 er at man må pitche 3-4 ganger så mye som vanlig, og oksygenere 4-5 ganger så mye som vanlig. Har ingen erfaring med det though.

Mja...

WLP099 er en din finishing yeast på store øl. Ville som sagt starta med en WLP001 og så gått over til WLP099 da den vil produsere en forskjellig smaksprofil som primærgjær.

Kjenner jeg er umiddelbart skeptisk til cognac-essensen. Hva er det du ønsker å få ut av den? Øl med cognac-preg? Hint av fatlagring på cognac-fat? For sistnevnte ville jeg heller brukt eiketerninger trukket i cognac i en uke eller så.

Men ellers: kjør på! Stor sterk svart er alltid gøy :)

Mja...

WLP099 er en din finishing yeast på store øl. Ville som sagt starta med en WLP001 og så gått over til WLP099 da den vil produsere en forskjellig smaksprofil som primærgjær.
Så da vil man få et svakere preg av wlp099, enn ved fullt forløp med wlp099. Hva er egentlig smaksprofilen til wlp099? Jeg trodde den var ganske clean ved høy OG? Og maltpreg ved lav OG?

Sjekk ut episoden på Can You Brew it som er om Dogfish 120 min IPA. Der snakker Jamil og Sean Paxton om nettopp dette med å starte med WLP001 og avslutte med WLP099. Mener at Wlp099 blir omtalt som "Distillers Yeast" og gir ikke et så heldig resultat alene.

Samt om du ser på White Labs sine sider så scorer den ikke så høyt på de aller fleste ølstiler (sans BW).

Men for all del - gi gass med WLP099 om du ønsker det :)

Ønsker og ønsker. Lurer på om jeg bøtter i noe us-05 slurry, 3dje generasjon, så det burde være optimalt. Hvis ikke det gjærer nok ned, så lager jeg en starter og pusher det ned med wlp099.

Tilbake
Topp