WLP tørrgjær

Kold Brygg

Moderator
Første gjær ut er Chico stammen.

Screenshot_2023-02-09-09-12-51-84_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Det er jo en populær stamme, hvor det allerede er ganske stor konkurranse.
Fermentis US-05, Lallemand Bry97, AEB Fermoale AY4, MJ M44, Kegland AUS-05, Brewly American Ale, Gozdawa US. West Coast, CML Five for å nevne noen.

Noen som har troa?
 
Første gjær ut er Chico stammen.

Vis vedlegget 60689

Det er jo en populær stamme, hvor det allerede er ganske stor konkurranse.
Fermentis US-05, Lallemand Bry97, AEB Fermoale AY4, MJ M44, Kegland AUS-05, Brewly American Ale, Gozdawa US. West Coast, CML Five for å nevne noen.

Noen som har troa?
Helt klart troa, om ikke annet, så til å presse prisene på eksisterende tørrgjær :D
 
001 har vel høyest alkoholtoleranse av samtlige der. Kan fort ta markedsandeler. Håper at de kommer med de litt mer spesielle gjærtypene hvor det ikke finnes gode tørre alternativer også.
Dessverre er det ikke alle gjærstammer som tåler den temmelig brutale prosessen tørrgjær må gjennom. Så det spørs vel om de klarer å bringe altfor mange nye stammer til torgs. Men det blir spennende å følge med.
 
Da er Brewshop i gang, voksne priser. Blir spennende å se om disse er verdt tredobbel pris sammenlignet med Fermentis/ Lallemand.

 
Fermentis / Lallemand kan umulig være tre ganger dårligere…
Ser ikke i farten hva som skiller disse 11gr. fra de andre produsentene. Imperial hadde ihvertfall mer gjær…
 
Da er Brewshop i gang, voksne priser. Blir spennende å se om disse er verdt tredobbel pris sammenlignet med Fermentis/ Lallemand.

Får håpe de får konkurrenter på den gjæren ellers blir det uaktuelt for min del
 
Det er uklart om den høye prisen skyldes høy innkjøpspris, eller høy avanse...
Jeg sjekket prisen hos www.morebeer.com og der er prisen $9.99 så det er vel Whitelabs som har satt en høy pris. Det forundrer meg at de tror de kan bryte inn i tørrgjær markedet med en nesten 3-doblet pris på varen. Whitelabs og Wyeast var ganske enerådende på markedet for 10 år siden med gjærtyper som ikke fantes innen tørrgjær, men det har skjedd mye på både våtgjær og tørrgjær markedet siden da. Tror ikke Brewshop får solgt så mye av denne varen.
 
Det er Lallemand som lager dette produktet for Whitelabs. Så hvorfor skal denne versjonen av Chico-gjæren koste så mye mer enn Lallemands egen versjon?

Det virker rart om det skulle ha noe å gjøre med det produksjonstekniske, så da må det vel svaret finnes på finanssida. Det som er virkelig rart er at Chris White satser på noe som for meg ser ut som en totalt håpløs ide. Nå har jeg levd et liv innafor den norske skoles trygge vegger, godt skjerma fra forretningsverdenens brutale virkelighet, men likevel tar jeg sjansen på å si at dette umulig kan gå - hvis ikke strategien er å senke prisen etterhvert, for å se hvor høyt man kan ligge og likevel få solgt gjæren.
 
Jeg sjekket prisen hos www.morebeer.com og der er prisen $9.99 så det er vel Whitelabs som har satt en høy pris. Det forundrer meg at de tror de kan bryte inn i tørrgjær markedet med en nesten 3-doblet pris på varen. Whitelabs og Wyeast var ganske enerådende på markedet for 10 år siden med gjærtyper som ikke fantes innen tørrgjær, men det har skjedd mye på både våtgjær og tørrgjær markedet siden da. Tror ikke Brewshop får solgt så mye av denne varen.
Morebeer selger 05 for 6 dollar, så der er forholdet mellom Whitelabs og Fermentis noe mindre opprørende. Brewshop skulle ha ligget rundt 90 kroner for whitelabsproduktet om de hadde hatt det samme forholdet mellom de to.
 
Under hundrelappen hadde jeg vært villig til å prøve, i hvertfall en gang
med en slik absurd pris overlater jeg det til andre
 
"The right price is what the market is willing to pay" . I dette tilfellet er markedet opplært til at prisen for Safale 05, som vel også er Chico gjæren, koster Kr.49 (hos Brewshop). Selv kr. 90 blir derfor uforholdmessig dyrt.
Helt enig der - jeg mente bare å si at det Brewshop gjør med prisen, ikke passer med prissettinga i USA. Og så må det jo ha ei forklaring at de havner så helt urimelig høyt sammenligna med Morebeer. Jeg skal ikke ha noen mening om hva den er.

En kan jo diskutere den læresetninga der om prissetting. Markedet er sjelden perfekt, og noen ganger er prisen dessverre det folk betale for å få en vare de trenger. Men i dette tilfellet er det mange som tilbyr tilsvarende produkter, så her er det riktig å si det sånn.

Jeg har lenge hatt en småskeptisk holdning til Whitelabs. Jeg stoler rett og slett ikke helt på alt de sier. Og jeg er ganske forbanna på produktet Clarity Ferm, som har en helt vanvittig pris om en sammenligner med Clarex, som er akkurat det samme. Bryggselv førte bare CF, og sjøl om du kan få Clarex andre steder fra, synes jeg det der var tvilsomt.

Småskepsisen krymper jo ikke akkurat nå, for å si det sånn.
 
Sist redigert:
Ser prisen har sunket litt nå
6 kr til og jeg er villig til å prøve ;)

 
Ser prisen har sunket litt nå
6 kr til og jeg er villig til å prøve ;)

Ikke f... :)
 
Tilbake
Topp