Med normal behandling skal ikke WLP028 bruke lengre tid på utgjæringen enn annen gjær. Målte du SG underveis, eller har du bedømt aktiviteten utifra skum og/eller aktivitet i gjærlåsen?
Første runde med den, og 3L starter. Luftet med 5 minutter fresing med mørtelblanderen. Brukte 11 dager fra 1.064 til 1.014, der den stabiliserte seg. De andre ale-gjærene jeg har brukt har som regel stabilisert seg i løpet av en uke. Men men må vente ett par uker før smakstesting, siden jeg flasket på fredag. Den ble sikkert så "rar" siden bryggingen sammenfalt med prøvesmaking av en ganske anseelig mengde IPA fra Polets hyller
Ja, nei, vel. Tror jeg setter det på kontoen over «vet ikke helt hva som skjedde»-hendelser, og kjører på videre. Forresten: skal muligens fyre i gang en Imperial Stout i dag. Har liggende slurry fra en Danstar Nottingham (5 generasjon) og ovennevnte WLP028. Hvilken kan passe best?
Første batch med WLP028 og går tregt for meg. 1.024 etter 11 dager (OG 1.052). Mesket på 68ºC. Tilført rent oxygen + gjærnæring og korrekt gjærstarter. Gjæren hadde nå flokkulert og falt ut. Virvlet den inn i vørteren igjen og steppet temp. opp til 21ºC. Får følge med på aktivitet og måle den om en uke for å se om den kommer seg.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.