WLP028

Duckboot

Norbrygg-medlem
Syns den var litt "treig".
Måtte ha 14 dager før den hadde gjæret ned.
Noen andre som har erfaring med denne?

Med normal behandling skal ikke WLP028 bruke lengre tid på utgjæringen enn annen gjær. Målte du SG underveis, eller har du bedømt aktiviteten utifra skum og/eller aktivitet i gjærlåsen?

:attevar: Joda, prøver bare å hjelpe deg...

Har du brukt WLP028 flere ganger? Jeg har aldri opplevd den som treg. Brukt stor starter og god lufting av vørteren?

Første runde med den, og 3L starter. Luftet med 5 minutter fresing med mørtelblanderen. Brukte 11 dager fra 1.064 til 1.014, der den stabiliserte seg. De andre ale-gjærene jeg har brukt har som regel stabilisert seg i løpet av en uke. Men men må vente ett par uker før smakstesting, siden jeg flasket på fredag. Den ble sikkert så "rar" siden bryggingen sammenfalt med prøvesmaking av en ganske anseelig mengde IPA fra Polets hyller :)

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Ja, nei, vel. Tror jeg setter det på kontoen over «vet ikke helt hva som skjedde»-hendelser, og kjører på videre. Forresten: skal muligens fyre i gang en Imperial Stout i dag. Har liggende slurry fra en Danstar Nottingham (5 generasjon) og ovennevnte WLP028. Hvilken kan passe best?

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk

Jeg hadde definitivt valgt WLP028 av de to, men det kommer an på hvilke smakskarakteristika du er ute etter i ølet ditt.

Tror jeg kjører en ganske plain Stout.
Pale, Flaked Barley, Black og Chocolate.
Humle blir nok Northern Brewer.

Farken. Ble ikke brygging i dag. Bryggeriet måtte brukes til vaskerom (som det egentlig er).

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk

028 har alltid vært en chugger hos meg, men jeg foretrekker 007 til britisk ale. 028 er litt "grov". Den hadde nok bare mensen. Det går over.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Første batch med WLP028 og går tregt for meg. 1.024 etter 11 dager (OG 1.052). Mesket på 68ºC. Tilført rent oxygen + gjærnæring og korrekt gjærstarter. Gjæren hadde nå flokkulert og falt ut. Virvlet den inn i vørteren igjen og steppet temp. opp til 21ºC. Får følge med på aktivitet og måle den om en uke for å se om den kommer seg.

Tilbake
Topp