Wlp940

Jeg gjæret en pils med 940tidligere i år som havnet på 1.008. Mesket på 65ish grader, mener jeg. Med så lav mesketemp som 62 grader høres ikke det du opplever urimelig ut.
Takk for svar. Får håpe det går greit og at den nå stabiliserer seg på 1,006 noen dager, så sette til cc
 
Noen som vet hvor langt ned WLP940 kan gjære? Har en batch stående nå på 19 dagen. 12 første dagene på 10 grader, da hadde den gjæret ned til 1,009. Økte da til 17 grader, hvor den nå har fortsatt å gjære ned. Nede nå på 1,006 etter 7 dager på 17 grader. Tatt ut prøve og den er ikke krystallklar, men smaker bra. Maltblandingen er 60% pilsner og 40% flaket mais. Mesket på 62 grader i 120 min og 78 grader i 10 min. Infeksjon ulmer i bakhodet (blir i så fall den første på 8 år). Noen tanker?
Det er jo ytterst mistenkelig om OG var høyere enn 1040 omtrent. Men det er antagelig mye lett tilgjengelig sukker i maisen, så det kan være forklaringen. Sammen med 62 grader, selvsagt. Jeg pleier ikke bruke så mye mais i cerveza, og utgjæringen er mer normal. Altså rundt 80 %. Mener WLP940 pleier å ligge der.
 
Det er jo ytterst mistenkelig om OG var høyere enn 1040 omtrent. Men det er antagelig mye lett tilgjengelig sukker i maisen, så det kan være forklaringen. Sammen med 62 grader, selvsagt. Jeg pleier ikke bruke så mye mais i cerveza, og utgjæringen er mer normal. Altså rundt 80 %. Mener WLP940 pleier å ligge der.
OG var 1042, og har med det en (foreløpig) utgjæring på 85%. Håper den nå stabiliserer seg. Men burde den vært klarere (er noe tåkete). Kan dette også være tegn på infeksjon?
 
Det er jo ytterst mistenkelig om OG var høyere enn 1040 omtrent. Men det er antagelig mye lett tilgjengelig sukker i maisen, så det kan være forklaringen. Sammen med 62 grader, selvsagt. Jeg pleier ikke bruke så mye mais i cerveza, og utgjæringen er mer normal. Altså rundt 80 %. Mener WLP940 pleier å ligge der.

Tror nok maisen sammen med 62 grader er forklaringen. Min ser jeg gikk fra 1.049 til 1.008. Mesket på 64 grader. Stort sett kun pilsmalt og noen prosent munich. Et helt kanon øl.

@CS23 Brygg Om du ønsker et klarere øl, kjappere, kjører du på med gelatin. Etter litt om og men ble min krystallklar. Vr nokså 'hazy' til å begynne med.
 
Tror nok maisen sammen med 62 grader er forklaringen. Min ser jeg gikk fra 1.049 til 1.008. Mesket på 64 grader. Stort sett kun pilsmalt og noen prosent munich. Et helt kanon øl.

@CS23 Brygg Om du ønsker et klarere øl, kjappere, kjører du på med gelatin. Etter litt om og men ble min krystallklar. Vr nokså 'hazy' til å begynne med.
Har brukt gelatin for en del år siden, men ikke lenger. Hender dog jeg filtrerer.
 
Tilbake
Topp