Zombie dust clone gone bad?

http://beersmithrecipes.com/viewrecipe/10080/three-floyds-zombie-dust-clone-scaled
Skalerte denne og brygget 50 liter på Speidelen. Gjæring splittet på to ulike fat (men single stage). Lagde 2-stage gjærstarter for å få nok celler.

Åpnet første flaske nå (11 dager på flaske) og fikk klar følelse av råttent egg i nesa men det ga seg etter litt tid i glasset. Smaken var ikke helt pyton men å kalle den god er å ljuge. Blir spennende å teste flasker fra det andre gjæringskaret

Noen som har brygget denne som kan bistå med litt smaksnoter?

Hvis den er forurenset - er det helt udrekkanes etter 10 dager på flaske eller bare litt "ikke god"? Er det ingen tvil hvis den har gått bad?

På forhånd takk

Kan proteinavleiringer i gjæringskarene være årsaken? Brukt til 10-12 varierte batcher og vasket ok med PWB hver gang

Ingen som kan kaste noe glans over hvor hagg en forurenset øl smaker og mulige årsaker?

Ser ut til at ett av to gjæringskar "har klart seg"

Råttent egg = svovel?

Mange gjærtyper produserer dette, jeg har ikke erfaring med s-04, men de tilbakemeldingene jeg har lest om har ikke vært allverden. Søkte opp safale 04 sulfur på google, kan se ut som det er et problem også andre har opplevd.

Hvor lenge stod brygget på gjæringskaret? Kan være du har tappet litt tidlig, før gjæren har fått ordentlig ryddet opp i brygget.

Jeg har hatt et par brygg som har endret karakter totalt(til det bedre) etter en stund lagret på flaske i ca 8c. Senest en mild jeg laget som hadde en stygg bismak etter 16 dager gjæring og 14 dager karbonering. Etter 14 dager kaldlagret var derimot ølet helt nydelig!

Så jeg ville gitt brygget litt tid til :)

Godt forslag - den er liksom ikke vond nok til å være forurenset. Kanskje det bare er lagring som må til. Vi brukte WLP 002 og ikke s-04. Noen som har hatt tilsvarende erfaring med denne?

Den sto på gjæringskar 17 dager før flasking og har stått 2 uker på flaske ved 20 grader nå så det kan være håp om at noen uker kaldt vil gjøre susen.

Svovellukt kommer ofte fra stresset gjær. Det forsvinner noen ganger etterhvert, og hvis man har øl på fat kan det til en viss grad "blåses" ut ved å karbonere og så slippe ut all Co2-en igjen og karbonere på nytt. Jeg har opplevd svovelaroma med WLP002 én gang, men det kan forekomme med de fleste gjærtyper hvis de ikke får optiml behndling.

Kan overpitcing eller to-stegs gjærstarter gi stresset gjær?

For å få 790 mrd gjærceller måtte jeg sette 2x3,5 liter gjærstarter (48 timer, nedkjøling 12 timer, dekantering og ny starter som fikk 36 timer før nedkjøling og dekantering, romtemperering og pitching) av de fire rørene jeg hadde gitt dato og kalkulator - da skulle jeg ende med 880 mrd celler gitt kalkisen. Da vi brygger 50 liter og deler det på to gjæringskar tilsetter vi 2 liter vørter til dekantert starter, rører forsiktig og Pitcher 1 liter i hvert kar. Da er det vel risiko for ikke helt jevnt fordelt celleantall?

Forsåvidt ett tilleggsspørsmål men hva er beste måte å splitte en starter på to gjæringskar?

Hadde satt stor pris på om noen har litt å by på i forhold til stresset gjær og splitting av gjærstarter på 2 batcher...... Ref spm over

Overpitching er sjeldent egentlig problematisk. To-stegs startere skal i itgangspunktet ikke medføre mer stress enn normalt for gjæren, så fremt det andre steget ikke er altfor lite, da kan du risikere at cellene "konkurrerer" om føden.

Det skal vel ikke være noe hokus-pokus å splitte en gjærstarter? Rist opp gjæren slik at du har en jevn slurry og del det i to i rene målebeger.

Takk for godt svar Gahr. Bruker gjærkalkulator som også angir minimum vørtermengde gitt antall celler så den bør være check....

Men hva forårsaker stresset gjær?

Kan ikke se for meg at noen av disse har vært ett problem.. Om ikke den ene batchen ble seriøst overpitchet og dermed for lite næring da men not very likely...

Andre teorier?

Tilbake
Topp