Nyeste aktivitet

• erikraude
    erikraude reagerte på Finn Berger sitt innlegg i tråden Trøbbel med porter med Like Like.
    Jeg tenkte på det, men på den annen side: Det er ikke noe spesielt med å brygge porter, så hvis han har fulgt sine vanlige rutiner...
  • erikraude
    erikraude reagerte på Terjedd sitt innlegg i tråden Trøbbel med porter med Like Like.
    Brun malt, ofte brukt i portere (og lite ellers) har rykte på seg for å gjære langsomt. Kan være kilde til ekstra gjæring i flaska om...
  • Mc.
    Mc. reagerte på Finn Berger sitt innlegg i tråden Trøbbel med porter med Like Like.
    Infeksjon, er jeg redd.
  • Kold Brygg
    Kold Brygg svarte på tråden Trøbbel med porter.
    Åpnet nylig ett par flasker av porteren jeg brygget i fjor høst som skummet voldsomt. Altså øl i taket og halve flaska skummet ut...
  • Terjedd
    Terjedd svarte på tråden Trøbbel med porter.
    Brun malt, ofte brukt i portere (og lite ellers) har rykte på seg for å gjære langsomt. Kan være kilde til ekstra gjæring i flaska om...
  • Finn Berger
    Finn Berger svarte på tråden Trøbbel med porter.
    Jeg tenkte på det, men på den annen side: Det er ikke noe spesielt med å brygge porter, så hvis han har fulgt sine vanlige rutiner...
  • Steinar Huneide
    Steinar Huneide svarte på tråden Trøbbel med porter.
    Ok. Har du da en lacto infeksjon så smaker ølet syrligere og hydrometer vil avdekke at FG er lavere. Er smaken ok, mens FG er lavere...
  • S
    Semingsgubben svarte på tråden Trøbbel med porter.
    Den siste jeg prøvde hadde stått i kjøleskapet flere dager.
  • Steinar Huneide
    Du kan og måle FG i ølet ditt (få ut kullsyra ved å renne ølet gjennom et kaffefilter), om det nå er forandret fra når du tappet så har...
  • erikraude
    erikraude svarte på tråden Trøbbel med porter.
    Men sånn jeg leser første post fra trådstarter skjer denne hver gang hen brygger porter, og jeg antar da ikke med annet øl? Det taler jo...
  • Finn Berger
    Den står oppi en stor balje nå. Lokket stop på spreng i helgen så måtte lufte, så rant endel over. Like gøy hver gang med hveteøl :p
  • Finn Berger
    Finn Berger svarte på tråden Trøbbel med porter.
    Det der er jo helt etter boka, og om det skummer nå, er jeg redd det er liten tvil. Som sagt, så er usmaken fra infeksjonen ikke...
  • Finn Berger
    @rathers : Er de IBU-verdiene dere oppgir, målt i laboratorium? Grunnen til at jeg spør, er at de kalkulatorberegningene vi er henvist...
  • Steinar Huneide
    Drakk du de avkjølt fra kjøleskapet, hvor de har stått minst 24 timer helst 48?
Tilbake
Topp