Diacetyl i Ale

Ole Einar

Norbrygg-medlem
Hvordan kan man redusere mengden diacetyl i ale? På lager har man vanligvis diacetyl rast, på litt høyere temperatur etter stormgjæring. Men hvordan kan man redusere dette på en ale som typisk gjærer på 20 grader?
 
Hvordan kan man redusere mengden diacetyl i ale? På lager har man vanligvis diacetyl rast, på litt høyere temperatur etter stormgjæring. Men hvordan kan man redusere dette på en ale som typisk gjærer på 20 grader?
Godt spørsmål.

Jeg trur du for det første skal se litt på hvilken gjær du bruker. Noen produserer mer diacetyl (dvs. egentlig forløperen for diacetyl) enn andre, og har du en favorittgjær av det slaget, kan du prøve å bytte den ut. Dernest er det snakk om en kombinasjon av gjærhelse/-mengde og nok tid. Pitcher du nok sunn gjær, gir den godt stell underveis, dvs, unngår å stresse den, og så gir den tid etter at hovedgjæringa er over, burde den klare å rydde opp. Diacetyl er jo i utgangspunktet en gjæringsfeil. Så hvis du virkelig sjøl opplever at ølet ditt ikke blir godt pga. diacetyl, og det ikke er kopla til gjærtype, er det i gjærstellet ditt du må leite.
 
Tror jeg må teste ut dette på flere batcher av samme øloppskrift. Men har også lest at ulike typer gjær kan gi mer eller mindre diacetyl. Må nok se mer på typen gjær jeg bruker, om den kan tilføre diacetyl.
Har etterhvert begynt å bruke mer gjær enn jeg tidligere har brukt, med stort hell :)
 
Hvordan kan man redusere mengden diacetyl i ale? På lager har man vanligvis diacetyl rast, på litt høyere temperatur etter stormgjæring. Men hvordan kan man redusere dette på en ale som typisk gjærer på 20 grader?
Jeg tror ale gjær også "rydder opp etter seg" slik lager gjær gjør. Så når den får stå noen dager etter endt synlig gjæring på 20⁰, tror jeg den ordner det selv. I den grad den kan. Noen gjær lager kanskje så mye DMS at den ikke klarer å rydde opp i alt. Akkurat som en tenåringsønns soverom. Du er fornøyd om det blir ryddet såpass at du ser gulvet noen steder.
 
Hvordan er det med oksygenering? Er dette noe dere gjør på alt øl?
Har aldri gjort det tidligere, bare ristet dunken litt før tilsetting av gjær.
Har liksom ikke sett helt meningen med å tilsette ren oksygen. Kan da umulig vare spesielt lenge det tilsatte oksygenet? Men nok oksygen er vel også med på å bedre gjærhelsen..
 
Hvordan er det med oksygenering? Er dette noe dere gjør på alt øl?
Har aldri gjort det tidligere, bare ristet dunken litt før tilsetting av gjær.
Har liksom ikke sett helt meningen med å tilsette ren oksygen. Kan da umulig vare spesielt lenge det tilsatte oksygenet? Men nok oksygen er vel også med på å bedre gjærhelsen..
Ja, jeg gjør det på alt øl. Desverre er ventilen min litt klein, så det hender flaska er tom. Da det skjedde sist, ble resultatet et heller dårlig øl med dårlig utgjæring.
 
Mulig jeg skal vurdere oksygenering på dette ølet hvertfall, men har aldri hatt problemer med dårlig utgjæring egentlig og bare en gang i blant. Etter at jeg økte gjærmengden, har jeg bestandig fått utgjæret øl.
Må også lære meg å kjenne disse feilene bedre tror jeg. Skjerpe sansene litt :)
 
Hvordan er det med oksygenering? Er dette noe dere gjør på alt øl?
Har aldri gjort det tidligere, bare ristet dunken litt før tilsetting av gjær.
Har liksom ikke sett helt meningen med å tilsette ren oksygen. Kan da umulig vare spesielt lenge det tilsatte oksygenet? Men nok oksygen er vel også med på å bedre gjærhelsen..
Jeg vil anbefale deg å jobbe deg gjennom denne: https://forum.norbrygg.no/threads/litt-om-gjaerkvalitet-vitalitet-for-nybegynnere.45493/

Kortversjon: Gjæren trenger oksygen fordi den bruker det til lage membranråstoff, steroler. Uten en sterk og elastisk membran kan ikke gjæren gjøre jobben. De lagrene av steroler den legger seg opp ved starten av gjæringa må den dele med avkommet, og når lagrene blir for små, slutter gjæren å formere seg.

Altså: Enten må du bruke gjær som i utgangspunktet har fulle lagre av steroler, eller du må tilføre oksygen til vørteren slik at gjæren får bygget opp nye lagre. Du skal helst ha minimum 8 ppm oksygen i vørteren, og det er vanskelig å få til uten å tilføre reint oksygen, men du kan også bruke ei akvariepumpe utsyrt med et sterilt filter.

Tørrgjær er den enkle løsninga. Den har fulle lagre, og du skal faktisk ikke tilføre oksygen. Ellers kan en starter gi gjær med fulle lagre. Sjekk disse artiklene: https://forum.norbrygg.no/threads/gjaerstarter.43129/ og https://forum.norbrygg.no/threads/gjenoppfriskingsstarter-og-vitalitetsstarter.45932/

Oksygenet vil holde seg oppløst i vørteren ei god stund, og gjæren tar det opp veldig raskt, så det er ikke noe problem der.
 
Mulig jeg skal vurdere oksygenering på dette ølet hvertfall, men har aldri hatt problemer med dårlig utgjæring egentlig og bare en gang i blant. Etter at jeg økte gjærmengden, har jeg bestandig fått utgjæret øl.
Må også lære meg å kjenne disse feilene bedre tror jeg. Skjerpe sansene litt :)
Å sørge for at gjæren starter med fulle sterollagere er en av grunnreglene i brygginga. Men som sagt over: Bruker du tørrgjær, og nok av den, trenger du ikke tenke på dette. Men hvis du gjenbruker gjær, bør du sørge for oksygenering.
 
Jeg vil anbefale deg å jobbe deg gjennom denne: https://forum.norbrygg.no/threads/litt-om-gjaerkvalitet-vitalitet-for-nybegynnere.45493/

Kortversjon: Gjæren trenger oksygen fordi den bruker det til lage membranråstoff, steroler. Uten en sterk og elastisk membran kan ikke gjæren gjøre jobben. De lagrene av steroler den legger seg opp ved starten av gjæringa må den dele med avkommet, og når lagrene blir for små, slutter gjæren å formere seg.

Altså: Enten må du bruke gjær som i utgangspunktet har fulle lagre av steroler, eller du må tilføre oksygen til vørteren slik at gjæren får bygget opp nye lagre. Du skal helst ha minimum 8 ppm oksygen i vørteren, og det er vanskelig å få til uten å tilføre reint oksygen, men du kan også bruke ei akvariepumpe utsyrt med et sterilt filter.

Tørrgjær er den enkle løsninga. Den har fulle lagre, og du skal faktisk ikke tilføre oksygen. Ellers kan en starter gi gjær med fulle lagre. Sjekk disse artiklene: https://forum.norbrygg.no/threads/gjaerstarter.43129/ og https://forum.norbrygg.no/threads/gjenoppfriskingsstarter-og-vitalitetsstarter.45932/

Oksygenet vil holde seg oppløst i vørteren ei god stund, og gjæren tar det opp veldig raskt, så det er ikke noe problem der.
Fantastisk utfyllende artikler du henviser til.
Dette skal jeg studere nærmere!
Jeg har brukt tørrgjær i ølet jeg fikk tilbakemelding om for mye diacetyl (ifht typen) også nok gjær. Skal se om jeg får til å redusere dette (nok) framover.
 
Hvis reglene tilsier at man skal tilsette oksygen på ferskgjær, gjelder dette også for Kveik?
 
Fantastisk utfyllende artikler du henviser til.
Dette skal jeg studere nærmere!
Jeg har brukt tørrgjær i ølet jeg fikk tilbakemelding om for mye diacetyl (ifht typen) også nok gjær. Skal se om jeg får til å redusere dette (nok) framover.
OBS!OBS! Nå er du på full fart ned i et bunnløst kaninhull:)!

Aha - så det var ei tilbakemelding om diacetyl, ikke din egen opplevelse. Da ville jeg ta høyde for at det kan ha vært noe annet dommerne kjente. Har du brukt en grei mengde tørrgjær, og gitt gjæren nok tid til å rydde opp, bør den klare å fjerne diacetyl.

Stress - som kan være så mangt - kan likevel få gjæren til å produsere mer av forløperen for diacetyl enn normalt. Men det er vrient å stille en fjerndiagnose på det:).
 
OBS!OBS! Nå er du på full fart ned i et bunnløst kaninhull:)!

Aha - så det var ei tilbakemelding om diacetyl, ikke din egen opplevelse. Da ville jeg ta høyde for at det kan ha vært noe annet dommerne kjente. Har du brukt en grei mengde tørrgjær, og gitt gjæren nok tid til å rydde opp, bør den klare å fjerne diacetyl.

Stress - som kan være så mangt - kan likevel få gjæren til å produsere mer av forløperen for diacetyl enn normalt. Men det er vrient å stille en fjerndiagnose på det:).
Det første som slår meg, og som jeg faktisk er usikker på selv.. er om jeg ga den lang nok tid til å rydde opp i diacetylen (altså gjæringen), før den ble satt til cold Crash. Har en ny batch stående, der jeg skal være pinlig nøye med å la den stå hele gjæringsperioden.
Men, det skal også sies. At for meg så mener jeg å ha kjent diacetyl i det ferdige ølet ganske lenge etter at det var fatet (tipper 1 mnd). Men at dette har avtatt etter lengre tid på fat. Kan det stemme at diacetyl «smaken» gradvis forsvinner med modning?
 
Hvis reglene tilsier at man skal tilsette oksygen på ferskgjær, gjelder dette også for Kveik?
Det har jeg aldri brukt, annet enn å plaske med vørteren da den tappes til gjæringstanken. Skal fate en batch i ettermiddag som ble brygget forrige onsdag. Har stått fire dager med tørrhumle nå. Det var 70 liter med 1.058, der tok jeg 15 gram frossen kveik rett fra fryseren og heiv nedi tanken. Ølet har nå en FG på 1.010, og jeg regner med at det smaker helt herlig som de andre ørten batchene med dette husølet. :)

Gjærnæring er anbefalt. Selv om det oftest går helt fint uten også.

Det kan jo være at man bruker "butikk kveik" eller pitcher flytende saker som har stått i kjøleskap. Da kan det nok være en fordel i det aller minste med en vitalitetsstarter (Mariaue) eller kanskje også ekstra oksygen. Litt usikker på hvor mye poeng det er med oksygen for det løser seg vel dårligere opp i væske til varmere den er, og når man gjærer på over 30 grader så blir det kanskje en annen effekt av å tilsette oksygen enn ved 10 grader og lagerbrygging.
 
Det første som slår meg, og som jeg faktisk er usikker på selv.. er om jeg ga den lang nok tid til å rydde opp i diacetylen (altså gjæringen), før den ble satt til cold Crash. Har en ny batch stående, der jeg skal være pinlig nøye med å la den stå hele gjæringsperioden.
La ølet stå 2-3 dager minst etter at FG er nådd. Mine batcher blir konsumeringsklare tidligere om de får litt kondisjonering (og klarning) på gjærkaka heller enn å tappe litt for tidlig. Ølet blir plenty klart nok også ved bruk av riktige gjærsorter og en dose med klarning 8-10 minutter i kokingen.
 
Hvorfor ikke skru flaske og regulator fra hverandre mellom hver gang?
Det har jeg også kommet fram til at er nødvendig. Vær bare obs på at godset i gjengene er ganske bløtt, og er lett å ødelegge, så man skal være forsiktig når man skrur sammen flaske og ventil. Pass på at det går lett; ikke bruk kraft. Og ikke skru til for hardt. Pakningen er også ømfintlig.

Sier en som er blitt klok av skade:).
 
Det har jeg aldri brukt, annet enn å plaske med vørteren da den tappes til gjæringstanken. Skal fate en batch i ettermiddag som ble brygget forrige onsdag. Har stått fire dager med tørrhumle nå. Det var 70 liter med 1.058, der tok jeg 15 gram frossen kveik rett fra fryseren og heiv nedi tanken. Ølet har nå en FG på 1.010, og jeg regner med at det smaker helt herlig som de andre ørten batchene med dette husølet. :)

Gjærnæring er anbefalt. Selv om det oftest går helt fint uten også.

Det kan jo være at man bruker "butikk kveik" eller pitcher flytende saker som har stått i kjøleskap. Da kan det nok være en fordel i det aller minste med en vitalitetsstarter (Mariaue) eller kanskje også ekstra oksygen. Litt usikker på hvor mye poeng det er med oksygen for det løser seg vel dårligere opp i væske til varmere den er, og når man gjærer på over 30 grader så blir det kanskje en annen effekt av å tilsette oksygen enn ved 10 grader og lagerbrygging.
Har aldri hatt problemer med utgjæring ved bruk av Kveik. Men ble bare litt nysgjerrig ifht denne oksygeneringstråden :)
Har heller ikke prøvd å fryse Kveik, men blir dette som å fryse kjøttdeig? Hvor lang holdbarhet vil det være på nedfrosset Kveik?
 
Hvorfor ikke skru flaske og regulator fra hverandre mellom hver gang?
Jeg gjorde det før, men syntes at jeg mistet mye luft ved til og fra kobling. Og så hendte det at jeg glemte å skru den fra hverandre etter bruk og da var den tømt på et døgn.

Jeg byttet taktikk og bruker en liten rørtang. Bortsett fra de gangene jeg har glemt å stramme den etter bruk, har det gått helt fint så langt. Dog, med konstant hjerte i halsen for å vri for hardt.

Det er forbasket at det ikke kan være en bedre ventil eller et håndtak så man får strammet med rett styrke.
 
Tilbake
Topp