Avtrekk - kjøkken-eller baderomsvifte?

Vi er straks i gang med reisverket på bryggeboden og jeg må ta stilling til avtrekk. Hadde sett for meg en kjøkkenvifte men av plasshensyn sikler jeg på en av de små baderomsviftene til Flexit (el. l) Noen som har erfaring med disse og hvor mye de faktisk greier å ta unna? Taket i boden er gulvet på verandaen over og er kledd med ytterpanel. Derfor ingen krise med kondens men vil jo likevel få unna mest mulig.
 
For de som kan dette; hvor mange m3/t bør man ta utgangspunkt i? Forøvrig skal det kokes i Speidel 50 + Brewster der inne :)
 
Om du koker med speidel kan du jo kjøpe en slik hette du trer over med avtrekkslange ut i friluft. Tror det er mer effektivt en noe avsug vil bli. Skal du ha avsug så husk at selv om den suger 300-400 kubikk så hjelper det ikke om rommer ikke får inn nok luft.

Jeg gav opp å koke på kjøkkenet da alt ble så duggete, så jeg koker ute sommer som vinter under halvtaket på terassen :)
 
Prøvde med Flexit som skulle dra mye luft, men den suger fra er lite punkt høyt oppe på veggen og det hjalp dårlig mot damp og kondens! Det er viktigere å trekke luft fra riktig sted og skape en luftbevegelse i riktig retning. Satte inn en kjøkkenventilator som både trekker mye mere kubikk (5-600 mot 250-300) og som kom lavere og suger opp fra gryter. Koker i et terassebryggeri som står på gulvet foran benkeplate og komfyr under vifta.
Alternativet er et punktavsug med veggmontert vifte men det koster og bråker mer. Ønsker heller ikke ukontrollert kondensdrypping fra avsug og ned i gryta.
 
Kan være at hvis du vil legge pengene på bordet så er en hatt å foretrekke. Hør med Odland om det, han har akkurat skaffet seg en hatt og er veldig fornøyd.

Det du ofte leser om kjøkkenventilatorer er at det uansett vil dryppe ned fra ventilatoren, og at du trenger litt luftgjennomstrømning i rommet for å få den til å trekke skikkelig. Selv er jeg i samme båsen. Jeg brygger i kjelleren og om vinterstid er det ikke like tilgivende som sommerstid. Enten må jeg ha døra ut åpen, eller så må jeg bare akseptere litt mer damp i rommet. Har min ca 20cm over kjelen når jeg brygger.
 
Selv har jeg tenkt å bygge meg en hette med kjøkkenventilator, men fjerne filtrene, og lage en dryppkant som leder kongens ned i en slange, og ned i vasken..
 
Prøvde med Flexit som skulle dra mye luft, men den suger fra er lite punkt høyt oppe på veggen og det hjalp dårlig mot damp og kondens! Det er viktigere å trekke luft fra riktig sted og skape en luftbevegelse i riktig retning. Satte inn en kjøkkenventilator som både trekker mye mere kubikk (5-600 mot 250-300) og som kom lavere og suger opp fra gryter. Koker i et terassebryggeri som står på gulvet foran benkeplate og komfyr under vifta.
Alternativet er et punktavsug med veggmontert vifte men det koster og bråker mer. Ønsker heller ikke ukontrollert kondensdrypping fra avsug og ned i gryta.

Det er også viktig å slippe luft inn på de rett stedene, slik at den strømmer rett i forhold til det som skal ut.

Husk at et for langt rør vil fungere som konenseringskammer og gi drypp.
I tillegg må en vifte høyt nok til at det viften som suger og ikke dampen som presses inn i viften.
 
Når det gjelder tilstrekkelig ventilasjon på bad med vifte, anbefales det min 80 cm2 luftspalte. Som regel i nedre kant av døren. Uten dette vil ikke den fuktige luften suges ut. Dumt å få fuktskader etter hvert med fare for mugg osv som kan skade brygget og bygget du brygger i.
 
Så rør fra hette som leder rett ut i lufta, eller vil det da være bedre med rør fra hette som leder inn i en Flexit? Den vil vel kunne dra til seg meg enn det som er gjøres naturlig?

Vi setter inn vindu og har dør med direkte utgang så luftinntak skal være sikret
 
Har laget en kasse som kan smettes på flexit avsuget i kjelleren, strekkrør og til en hatt som går over bryggeriet. Kondens drypper på utsiden av bryggeriet. Viften drar unna all damp. Med BB60 blir det noe damp som ikke flexit-viften drar unna. Mulig en større hatt hjelper. Er usikker på hvor mange kubikk den drar.
Er fornøyd med dette opplegget. Hatten henger i strekkrøret 30 cm over bryggeriet, og kan bøyes unna for å få plassert kjøler, hive innpå humle o.l.
 
Vi bruker en hette tilkoblet en ventilasjonslange/rør i enden har vi montert en baderomsvifte for å auge luft ut. Hetten ligger over kokekjelen og trekker all dampen ut gjennom slangen som ligger ut vinduet
 
Bruker ordinær kjøkkenvifte fra IKEA i vaskerommet i kjelleren(ca 10 kvm). Holder rommet tørt og fint. Koker i kjele og 20 - 25 liters batcher. Eneste problem er drypp fra vifta.
 
Hadde satt pris på en liten anmeldelse av denne! Er kraftigere enn de baderomsviftene jeg har sett, men samme størrelsen :)

Har hatt en forsiktig test med å koke litt vann. Vifta funker fint, men jeg har litt igjen å gjøre på oppheng av slangen. Den begynte å "logre" pga vibrasjon fra vifte og luftstrømmen. Vifta har to mulige hastigheter, jeg koblet for størst hastighet.
 

Vedlegg

  • Bryggerom vifte.JPG
    Bryggerom vifte.JPG
    533,2 KB · Sett: 239
Jeg gikk for denne, men har ikke fått montert og testet enda. http://biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventilasjon/Vifter/Ventilasjonsvifte-46344/. Fleksi-slange på både suge- og blåseside av vifta. Skal sette vifta i vindusåpningen, har steinkjeller med metertykke murer. Slange ut av vindu.
Den vifte fra Biltema har jeg prøvd og kastet. Brygger på en speidel50 med hatt. Brukte vifta sammen med et 2m rør og vifta sto omtrent på midten. Resultatet var at omtrent halvveis i 90 min kok sa vifta takk for seg. Plasten den var lagd av tålte rett og slett ikke varmen fra dampen og ble myk og deformert.
 
Den vifte fra Biltema har jeg prøvd og kastet. Brygger på en speidel50 med hatt. Brukte vifta sammen med et 2m rør og vifta sto omtrent på midten. Resultatet var at omtrent halvveis i 90 min kok sa vifta takk for seg. Plasten den var lagd av tålte rett og slett ikke varmen fra dampen og ble myk og deformert.

Da blir det interessant å se neste bryggedag...
 
Jeg bruker to Biltemavifter for å dra ut dampen ved koking. De har fungert prikkfritt så langt. Jeg bruker imidlertid en hette (plastkasse) plassert et stykke over kjelen. Dermed trekker også viftene en del luft og blir ikke særlig varme
 
Går sikkert bra hvis du ikke kjører kokende damp direkte gjennom den. Blande inn litt kaldere luft i antrekket hjelper nok.
 
Jeg endte opp med å kjøpe en fra Flexit som tar 170m3/time. Vet det er lite men den plasseres rett ved siden av et vindu som kan åpnes, samt en dør i motsatt ende av rommet som leder ut så håper jeg vi får ut det meste. Blir spennende! Vil tro at man med relativt enkle grep kan modifisere eller bytte ut vifta senere.
 
Tilbake
Topp