Vandregjær - kveik på farten?

Jeg har mye av de samme erfaringene som KriHart lav attenuasjon og helt texas i gjærlåsen. Men jeg mesket på 69-70 ish da. Kjørte en blow-off tube for å være på den sikre siden. Det duret i den etter 2-3 timer. Ikke pipling eller noe. Ren during som en lekk ventil. Jeg underpitcha noe vil jeg anta, og kjenner en helt tydelig appelsinlignende aroma. Det lukta det også i gjæringsrommet under stormgjæring. Det ble et helt helt spesielt øl. Ulikt noe annet jeg har smakt.
Da skal jeg underpitche neste gang! ;-) Jeg klarte ikke helt å sette fingeren på hva slags fruktighet jeg smakte. Vet ikke om det er pga manglende ølconiseur-evner, at det er en litt ubestemmelig fruktighet, eller om feks malten forstyrret for mye.
 
Jeg underpitcha noe vil jeg anta, og kjenner en helt tydelig appelsinlignende aroma.
Andrew Rathband (bryggeren på Voss Bryggeri) mener vossabryggerne typisk underpitcher. Jeg har ikke regnet på det selv, men Sigmund bruker altså et halvt norgesglass gjærslam (ca 6 måneder gammelt) på 150 liter øl.
 
Jeg smakte på min i dag. Min gikk fra 1075 - 1013. Noe som skulle være i retning av 83% attenuasjon. Jeg pitched på 30 grader, tilsatte o2 som ved vanlig sterk ale og satte varmebelte på som holdt 25 grader i 3 uker.

Smaken er ren men fruktig. Men litt god vilje kan man kanskje ane en appelsinen et sted i bakgrunnen. Men det er ikke mye.

Vi tilsatte en 4 l starter til 20 liter brygg så det er nok også mer enn tradisjonelt samtidig som 02 og lavere gjærinngstemp sikkert også er med på å dempe gjærpreget. Ellers fulgte vi mer eller mindre oppskriften/anvisningen som Lars hadde etter bryggeren på Voss, altså ekstra lang mesk og kok.

Uansett så er det ny vasket slurry tilgjengelig i Kristiansand til den som måtte ønske.
 
Denne gjæren har vel overlevd i generasjoner uten "korrekt" pitchrate eller ren o2, så for å få preget til de som har brukt den i generasjoner, så er kanskje det greieste å sløyfe o2 og den pakka der?
 
Er det noen som kunne ha sendt meg et glass med gjær i posten? Kunne tenkt meg å prøve denne bare for morro :) Jeg betaler selvsagt porto.
 
Noen som har forsøkt å brygge et humlekraftig øl med denne? Jeg driver på å planlegger en IPA nå, og lurer litt på om noen har erfaring med om kveiken for eksempel demper humla veldig.
 
Har vosskveiken komen seg oppover til Trøndelag? Eller er det nokon som ønskjer å sende oppover ein slant, så kan eg spre han vidare.
 
Hei. Er det noen som har litt vossa- kveik de kan sende til meg i Hedmark? Har Horningdal- kveik i bytte om det er interessant.
Er invitert på smalahove seinere i høst hos en Vossing, så jeg tenkte det skulle være en grei gave til verten å ha med riktig øl.
 
Hei. Er det noen som har litt vossa- kveik de kan sende til meg i Hedmark? Har Horningdal- kveik i bytte om det er interessant.
Er invitert på smalahove seinere i høst hos en Vossing, så jeg tenkte det skulle være en grei gave til verten å ha med riktig øl.
Det er jo for ille om du ikke skal få muligheten til å servere ham vossaøl! Hvor lang tid du har på deg nå? Jeg har gjær i kjøleskapet og kan sende til deg, må bare finne ut av en eller annen form for beholder som tåler postgangen. Har dessverre ingen tomme gjærrør liggende lengre.
 
Det er jo for ille om du ikke skal få muligheten til å servere ham vossaøl! Hvor lang tid du har på deg nå? Jeg har gjær i kjøleskapet og kan sende til deg, må bare finne ut av en eller annen form for beholder som tåler postgangen. Har dessverre ingen tomme gjærrør liggende lengre.
Kan ikke jeg sende deg et rør med Horningdal da om du er interessert. Så fyller du opp med Voss og sender i retur. Er det en ok plan?
 
Kan vi prøve å få til samme deling av Horningdal-kveiken som Vossakveiken? Har hørt mye bra om Horningdal, så hadde vært spennende å prøve den
 
Hei, jeg er Jan fra Tyskland. Jeg har stor interesse for gjær kveik og har kveik allerede erfaring med Muri Gard. Jeg ønsker at andre stammer kveik prøve.
Jeg ville bli veldig glad hvis man kan hjelpe meg. Jeg vil også betale frakt. har en godt kjent i Tananger.

Mange hilsener
 
Tilbake
Topp