Vandregjær - kveik på farten?

Han jeg fikk den av pleier å pitche på 40C. Broren pitcher på 43-44C. Har testet det selv, og det fungerer veldig fint. De pleier også å isolere gjæringskaret.

Historien om hvor gjæren kom fra er her: http://www.garshol.priv.no/blog/291.html

Oppskrift på vossaøl, det vil si det ølet som denne har vært brukt i, er her: http://www.garshol.priv.no/blog/302.html
Hei. HAr lest mye på bloggen din. Veldig kjekk lesning. Prøver på 35-40 grader. Takk for svar.
 
Jeg skal brygge med denne på søndag (jeg står ikke i lista over mottakere da). Hva kan jeg forvente av attuenasjon? Og flokkuring? I starteren ser det ut til at det fyker rundt små gjærklumper, noe som jeg tar som et tegn på relativt god flokkulering.
Tar gjerne svar i ny tråd.
 
Kveik slurry tilgjengelig på Høybråten. Brukt i en lys øl med moderat ABV uten tørrhumle.
 
Hva kan jeg forvente av attuenasjon? Og flokkuring?
Jeg har sett ca 80% en del ganger, så sannsynligvis ligger den normalt rundt der. Folk må gjerne rapportere inn sine erfaringer, så kan vi bli litt sikrere på dette.

Flokkuleringen er bra.
 
Hva ølstiler fungerer kveik til? Er det noen som er fyfy å bruke den til?
Kveik og kveik er to helt forskjellige ting. Det er veldig stor forskjell på de ulike kveik-stammene. Jeg gjæret samme vørter med tre forskjellige kveiker og fikk veldig forskjellige øl.

Denne kveiken er fra Voss og lager appelsinaroma. Den passer (selvsagt) godt i vossaøl. Jeg tror den ville gjort seg flott i en engelsk-type barley wine. Wit kan også være en god idé, ja. Røykøl med appelsinsmak er antagelig ingen vinner, og heller ikke tunge portere/stouter.
 
Kveik og kveik er to helt forskjellige ting. Det er veldig stor forskjell på de ulike kveik-stammene. Jeg gjæret samme vørter med tre forskjellige kveiker og fikk veldig forskjellige øl.

Denne kveiken er fra Voss og lager appelsinaroma. Den passer (selvsagt) godt i vossaøl. Jeg tror den ville gjort seg flott i en engelsk-type barley wine. Wit kan også være en god idé, ja. Røykøl med appelsinsmak er antagelig ingen vinner, og heller ikke tunge portere/stouter.

Det får vi svaret på plutselig, den går i min Norwegian Wood klone i kveld...... den har 60% rauchmalt

Må sei eg har problem med å kjenne noke appelsinaroma av den, minner mest om bakegjær
 
Må sei eg har problem med å kjenne noke appelsinaroma av den, minner mest om bakegjær
I starteren kjenner man nok ikke så mye, nei. Husk å pitche på 40 grader, og å isolere gjæringskaret og ha det i et varmt rom.

Håper du rapporterer tilbake om hvordan det gikk. Hadde vært interessant å høre hvordan Norwegian yeast passer til Norwegian Wood.
 
Jeg er veldig interessert i vossgjæren, men vet ikke helt hvordan dette her fungeres... Jeg bor i Sandnes.
Alle har i tur og orden mottatt gjær, dyrket opp mer, og sendt videre til nestemann på listen. Akkurat nå har den vel nylig stoppet litt opp, pga at den originale listen ble fullført. Men vet ihvertfall at @Weigner som bor i Sandnes har mottatt
 
Begynner ikke denne kulturen å bli fryktelig gammel? Trenger man å bekymre seg for kontaminenter og mutasjoner når dere holder på sånn? (Har ikke lest hele tråden, dere skribler for mye)
 
Begynner ikke denne kulturen å bli fryktelig gammel? Trenger man å bekymre seg for kontaminenter og mutasjoner når dere holder på sånn? (Har ikke lest hele tråden, dere skribler for mye)
Den har vel overlevd på tilsvarende måte, at den er gjenbrukt brygg etter brygg. Så håper den er litt hardfør og tåler litt uproff håndtering. Men å dyrke opp og dele ut fra startere, er vel mye mindre risikabelt med tanke på mutasjoner, enn å høste gjæren etter ett brygg
 
Har noen fått noe erfaring med gjæren enda?
Har brygget juleøl på den, ikke flasket enda. Doppelbock på OG 1.085. Fikk smålige 65 % attenuasjon, noe jeg ikke skjønner helt. Om noe vil jeg tro at jeg overpitchet. Luftet vørter etc, aldri hatt problem med dårlig utgjæring før.

Temp: Pitched på 35 grader (planla egentlig 40), satte inn i 35 grader varmt rom.
Gjæringsforløp: I gang ila 2-3 timer, var helt texas, gjærlåsen hørtes ut som en mitraliøse. Tempt gikk opp til 37/38. Roet seg betraktelig dag 3, helt siden dag 4, og FG holdt seg uendret etter dette.
Foreløpige smaksnotater: Veldig fruktig, utrolig ren smak selv etter 4 dager. Men jeg kjenner ikke noe til den berømte appelsinsmaken/-aromaen (noe som kan unsersøtte tanke om overpitch). Generelt smaker den bare utrolig godt. Kjenner mye maltsmak, virker som om gjæren ikke undertrykker det så mye.
 
Jeg har mye av de samme erfaringene som KriHart lav attenuasjon og helt texas i gjærlåsen. Men jeg mesket på 69-70 ish da. Kjørte en blow-off tube for å være på den sikre siden. Det duret i den etter 2-3 timer. Ikke pipling eller noe. Ren during som en lekk ventil. Jeg underpitcha noe vil jeg anta, og kjenner en helt tydelig appelsinlignende aroma. Det lukta det også i gjæringsrommet under stormgjæring. Det ble et helt helt spesielt øl. Ulikt noe annet jeg har smakt.
 
Tilbake
Topp