Resultater fra Juleølkonkurransen 2015

Hm, jeg ser at det er et par øl i begge flightene "uten tilsetninger" som spesifikt er "gjenkjent" som andre klasser (både "med tilsetninger" og "trad. norsk"). Mens den innledende oversikten kan se ut som sender øl videre fra kun en klasse. Har disse blitt bedømt i feil klasse da, eller hvis ikke, hvordan har "kryss-dømmingen" foregått?

For øvrig kudos for å legge ut skjema og resultater så kjapt! :)
 
Ja veldig fint at dere er så kjapt ute med dette :) Stor klapp på skulderen til alle som har bidratt til arrangementet!
 
Hm, jeg ser at det er et par øl i begge flightene "uten tilsetninger" som spesifikt er "gjenkjent" som andre klasser (både "med tilsetninger" og "trad. norsk"). Mens den innledende oversikten kan se ut som sender øl videre fra kun en klasse. Har disse blitt bedømt i feil klasse da, eller hvis ikke, hvordan har "kryss-dømmingen" foregått?

For øvrig kudos for å legge ut skjema og resultater så kjapt! :)
Krydderølet og den tradisjonelle var øl som kom inn etter dømmingen av de klassene, jeg tok det med i flighten og de ble dømt etter egne klasser. Røykølene er en del av klassen uten tilsetninger.

Øystein
 
Beklager at jeg spør mye her nå, spesielt siden akkurat dette ville jo sannsynligvis ikke hatt noen innvirkning på resultatet, men jeg er likevel nysgjerrig:

Krydderølet og den tradisjonelle var øl som kom inn etter dømmingen av de klassene

Med det mener du at dere fikk tilsendt disse etter 11.11 (som jeg ser er datoen for "uten tilsetninger")? En av de omtalte leverte jeg i alle fall personlig på Bakke Brygg sammen med mine øl, og dette skjedde ca en uke før fristen.

Som sagt, jeg er bare nysgjerrig, da jeg antar at noen kanskje kunne finne på å stusse over dette om de ikke var fornøyd med resultatet. :)

Mvh Eirik
 
Beklager at jeg spør mye her nå, spesielt siden akkurat dette ville jo sannsynligvis ikke hatt noen innvirkning på resultatet, men jeg er likevel nysgjerrig:



Med det mener du at dere fikk tilsendt disse etter 11.11 (som jeg ser er datoen for "uten tilsetninger")? En av de omtalte leverte jeg i alle fall personlig på Bakke Brygg sammen med mine øl, og dette skjedde ca en uke før fristen.

Som sagt, jeg er bare nysgjerrig, da jeg antar at noen kanskje kunne finne på å stusse over dette om de ikke var fornøyd med resultatet. :)

Mvh Eirik

Ok, det hørtes rart ut, har du nummeret så skal jeg sjekke.
 
Mulig dette har vært oppe før, men jeg tror det vil være lurt å få på plass et system der alle de aktuelle klassene som skal bedømmes finnes tilgjengelig i registreringsskjemaet. Jeg registrerte en Juleøl uten tilsetninger i kategorien Tradisjonell norsk juleøl, men beskrev ølet og poengterte i kommentarfeltet at det var registrert i feil kategori og måtte flyttes. Likevel ble det bedømt i feil kategori, noe som gjør at tilbakemeldingen dessverre ikke blir en kilde til videre utvikling av oppskrift og bryggeteknikk. Det går også fram av dommerskjema at ølet ble gjenkjent som feilkategorisert, derfor synes jeg det er litt rart at det ikke ble gjort en dobbeltsjekk da det hadde vært en del usikkerhet rundt registreringen.

Jeg innser faren for å virke litt surmaga her, men det er altså kun ment som et forbedringstips til kommende konkurranser. Ellers takk for godt gjennomført konkurranse. Ekstra pluss for liveoverføring. Mer av det. Både stemningsrapport og annonsering av vinnerne :)
 
Mulig dette har vært oppe før, men jeg tror det vil være lurt å få på plass et system der alle de aktuelle klassene som skal bedømmes finnes tilgjengelig i registreringsskjemaet. Jeg registrerte en Juleøl uten tilsetninger i kategorien Tradisjonell norsk juleøl, men beskrev ølet og poengterte i kommentarfeltet at det var registrert i feil kategori og måtte flyttes. Likevel ble det bedømt i feil kategori, noe som gjør at tilbakemeldingen dessverre ikke blir en kilde til videre utvikling av oppskrift og bryggeteknikk. Det går også fram av dommerskjema at ølet ble gjenkjent som feilkategorisert, derfor synes jeg det er litt rart at det ikke ble gjort en dobbeltsjekk da det hadde vært en del usikkerhet rundt registreringen.

Jeg innser faren for å virke litt surmaga her, men det er altså kun ment som et forbedringstips til kommende konkurranser. Ellers takk for godt gjennomført konkurranse. Ekstra pluss for liveoverføring. Mer av det. Både stemningsrapport og annonsering av vinnerne :)

Enig i at konkurranseklassene bør komme fram tydeligere på registreringsskjemaet. Det ble litt misforståelser rundt hvordan klassene defineres så skjemaet ble litt vanskelig å bruke, både for deltakere og dommere. Alt i alt er jeg fornøyd med gjennomføringen og de resultatene som ble stående, og skal jobbe for at det blir mer strømlinjeformet neste år.

Den kommentaren din må ha blitt borte en plass på veien dessverre, jeg fikk ingen spesifiseringen på noen av ølene registrert som "klassisk norsk juleøl".
 
I juleølkonkurransen er tradisjonelt norsk juleøl lett å håndtere. Klart definert type, lett å håndtere ved påmelding og ganske enkelt å dømme.

Klassen «spesialjuleøl» har vært vanskeligere. Dette var en klasse som opprinnelig fanget opp sterkere øl, med Ringnes Julebokk som et typeriktig eksempel. Etterhvert som mikrobryggeriene begynte å lage øl til jul, kom også disse inn i denne klassen. Typedefinisjonen ble ikke endret, men tolket i lys av de nye, kommersielle eksemplene. Konkurransen hadde få deltagere, og selv med en uklar definisjon som utgangspunkt var det som regel greit å finne en vinner basert på balanse og god bryggeteknikk (slik har jeg i hvert fall forstått det, jeg satt aldri i juryen).

Etterhvert ble dette vanskeligere og klassen ble delt i med og uten tilsetninger. I utgangspunktet var dette en god ide, men dessverre har det vært noen problemer med gjennomføringa av dette. Typedefinisjonene var vanskelig å dømme etter, uklarheter om hva det betød for organiseringer og det var uklarheter både for dommerne og deltagerne. Det var dessuten et antall gode øl som var påmeldt.

Nå skal konkurransen evalueres, og jeg er trygg på at dette blir forbedret til neste år.

(Jeg satt i finalejuryen og sitter i dommerkomiteen.)
 
Nå var det vel ikke selve definisjonene som ble litt rot med denne gangen. Det er en konkurranse, og definisjonene er en del av reglene. Dette tror jeg de fleste synes er ryddig. Om de endres eller ikke til neste år, så blir det nok tilsvarende ryddig. Personlig synes jeg akkurat den delen er vanskelig å misforstå.

Derimot er det veldig vanskelig å skjønne hva man skal velge i skjemaet om man har lyst til å melde seg på i klassen "Juleøl uten tilsetninger". Om reglene og typedefinisjonene er klare, så er det ikke noe 1:1 forhold med skjemaet i alle fall (illustrasjon)

Jeg tror at her har nok folk valgt forskjellige ting som substitutt for klassen "uten tilsetninger", og forhåpentligvis også vært påpasselige med å kommentere at "uten tilsetninger" er kategorien de ønsker å delta i. At dette har gjort det vanskeligere for både dommere og deltakere, og dermed resultert i et par feil, er jo litt uflaks. Dette hadde vært fint om ble med i evalueringen også. Det var jo også en liten bunke spørsmål om dette i en tråd før innlevering (https://forum.norbrygg.no/threads/juleol-konkuranse-2015.29670/)

Som sagt, var ikke meningen å starte en stor negativ diskusjon rundt dette, da jeg er generelt veldig fornøyd med arrangementet på Tautra (som jeg tidligere har deltatt flere ganger på) og generelt denne flaskekonkurransen. Og også resultatet, må jeg vel innrømme :)
 

Vedlegg

  • Screen Shot 2015-11-17 at 22.22.21.png
    Screen Shot 2015-11-17 at 22.22.21.png
    50,6 KB · Sett: 56
Nå var det vel ikke selve definisjonene som ble litt rot med denne gangen. Det er en konkurranse, og definisjonene er en del av reglene. Dette tror jeg de fleste synes er ryddig. Om de endres eller ikke til neste år, så blir det nok tilsvarende ryddig. Personlig synes jeg akkurat den delen er vanskelig å misforstå.

Derimot er det veldig vanskelig å skjønne hva man skal velge i skjemaet om man har lyst til å melde seg på i klassen "Juleøl uten tilsetninger". Om reglene og typedefinisjonene er klare, så er det ikke noe 1:1 forhold med skjemaet i alle fall (illustrasjon)

Jeg tror at her har nok folk valgt forskjellige ting som substitutt for klassen "uten tilsetninger", og forhåpentligvis også vært påpasselige med å kommentere at "uten tilsetninger" er kategorien de ønsker å delta i. At dette har gjort det vanskeligere for både dommere og deltakere, og dermed resultert i et par feil, er jo litt uflaks. Dette hadde vært fint om ble med i evalueringen også. Det var jo også en liten bunke spørsmål om dette i en tråd før innlevering (https://forum.norbrygg.no/threads/juleol-konkuranse-2015.29670/)

En god oppsummering av det jeg ønsket å si :)
 
Sendte inn et øl til konkurransen, nr. 7971. Jeg finner det ikke i oversikten over bedømte øl. Pakken ble både mottatt og hentet.
 
Sendte inn et øl til konkurransen, nr. 7971. Jeg finner det ikke i oversikten over bedømte øl. Pakken ble både mottatt og hentet.

Den sto også på listen over øl som dommerne fikk i forkant av bedømmingen. Er du sikker på at den ikke er på listen? Kan ikke huske å ha hørt at det manglet noen bidrag under bedømmingen.
 
Hvis du ser på lista står ikke ølet jeg leverte inn der. Ølet var en julebukk, meldt på juleøl uten tilsetninger, nr. 007971. Hadde vært greit å vite hva som har skjedd her.
 

Similar threads

J
Svar
0
Sett
667
Jørgen Olsen
J
E
Svar
0
Sett
278
Espen Vinnes
E
G
Svar
0
Sett
340
gustavfoseid
G
G
Svar
0
Sett
360
gustavfoseid
G
G
Svar
0
Sett
373
gustavfoseid
G
Tilbake
Topp