JensD
Norbrygg-medlem
Krydderølet og den tradisjonelle var øl som kom inn etter dømmingen av de klassene, jeg tok det med i flighten og de ble dømt etter egne klasser. Røykølene er en del av klassen uten tilsetninger.Hm, jeg ser at det er et par øl i begge flightene "uten tilsetninger" som spesifikt er "gjenkjent" som andre klasser (både "med tilsetninger" og "trad. norsk"). Mens den innledende oversikten kan se ut som sender øl videre fra kun en klasse. Har disse blitt bedømt i feil klasse da, eller hvis ikke, hvordan har "kryss-dømmingen" foregått?
For øvrig kudos for å legge ut skjema og resultater så kjapt!
Krydderølet og den tradisjonelle var øl som kom inn etter dømmingen av de klassene
Beklager at jeg spør mye her nå, spesielt siden akkurat dette ville jo sannsynligvis ikke hatt noen innvirkning på resultatet, men jeg er likevel nysgjerrig:
Med det mener du at dere fikk tilsendt disse etter 11.11 (som jeg ser er datoen for "uten tilsetninger")? En av de omtalte leverte jeg i alle fall personlig på Bakke Brygg sammen med mine øl, og dette skjedde ca en uke før fristen.
Som sagt, jeg er bare nysgjerrig, da jeg antar at noen kanskje kunne finne på å stusse over dette om de ikke var fornøyd med resultatet.
Mvh Eirik
Mulig dette har vært oppe før, men jeg tror det vil være lurt å få på plass et system der alle de aktuelle klassene som skal bedømmes finnes tilgjengelig i registreringsskjemaet. Jeg registrerte en Juleøl uten tilsetninger i kategorien Tradisjonell norsk juleøl, men beskrev ølet og poengterte i kommentarfeltet at det var registrert i feil kategori og måtte flyttes. Likevel ble det bedømt i feil kategori, noe som gjør at tilbakemeldingen dessverre ikke blir en kilde til videre utvikling av oppskrift og bryggeteknikk. Det går også fram av dommerskjema at ølet ble gjenkjent som feilkategorisert, derfor synes jeg det er litt rart at det ikke ble gjort en dobbeltsjekk da det hadde vært en del usikkerhet rundt registreringen.
Jeg innser faren for å virke litt surmaga her, men det er altså kun ment som et forbedringstips til kommende konkurranser. Ellers takk for godt gjennomført konkurranse. Ekstra pluss for liveoverføring. Mer av det. Både stemningsrapport og annonsering av vinnerne
Nå var det vel ikke selve definisjonene som ble litt rot med denne gangen. Det er en konkurranse, og definisjonene er en del av reglene. Dette tror jeg de fleste synes er ryddig. Om de endres eller ikke til neste år, så blir det nok tilsvarende ryddig. Personlig synes jeg akkurat den delen er vanskelig å misforstå.
Derimot er det veldig vanskelig å skjønne hva man skal velge i skjemaet om man har lyst til å melde seg på i klassen "Juleøl uten tilsetninger". Om reglene og typedefinisjonene er klare, så er det ikke noe 1:1 forhold med skjemaet i alle fall (illustrasjon)
Jeg tror at her har nok folk valgt forskjellige ting som substitutt for klassen "uten tilsetninger", og forhåpentligvis også vært påpasselige med å kommentere at "uten tilsetninger" er kategorien de ønsker å delta i. At dette har gjort det vanskeligere for både dommere og deltakere, og dermed resultert i et par feil, er jo litt uflaks. Dette hadde vært fint om ble med i evalueringen også. Det var jo også en liten bunke spørsmål om dette i en tråd før innlevering (https://forum.norbrygg.no/threads/juleol-konkuranse-2015.29670/)
Sendte inn et øl til konkurransen, nr. 7971. Jeg finner det ikke i oversikten over bedømte øl. Pakken ble både mottatt og hentet.